|
|||
|
|||
Sv: Ett inlägg i debatten...
Jo men så är det ju om allting och hur mycket man än slåss mot fördomar så finns de i alla fall. Hur tillståndet är i Grekland och att det ÄR svårt för otroligt många råder det ju inga tveksamheter om... MEN att det överhuvudtaget finns en grupp greker som kallar sig "vi betalar inte skatt" visar väl i alla fall att det finns greker som inte förstått allvaret i situationen...eller får man inte tycka det??
Lissi |
|
||||
|
||||
Du kanske t o m kan öka på summan lite...
|
|
||||
|
||||
[quote=Lissi;246518]Jo men så är det ju om allting och hur mycket man än slåss mot fördomar så finns de i alla fall. Hur tillståndet är i Grekland och att det ÄR svårt för otroligt många råder det ju inga tveksamheter om... MEN att det överhuvudtaget finns en grupp greker som kallar sig "vi betalar inte skatt" visar väl i alla fall att det finns greker som inte förstått allvaret i situationen...eller får man inte tycka det??
Lissi[/quote Såklart får man tycka det. Vi har ju det fria ordet, hoppas jag i alla fall. Mycket är märkligt i Grekland och det är väl inte så konstigt att det diskuteras här på Kalimera. Här finns alla typer av människor och säkert lika många åsikter också. Tycker att inlägget var jättekul, måste man vara "deadserious" hela tiden? Med hopp att man kan ha glimten i ögat ibland, så önskar jag er alla en härlig sommar, vare sig den finns i Grekland eller här hemma. |
|
|||
|
|||
Forumet är i alla fall inte dött!
|
|
||||
|
||||
En liten reflektion över denna "norgehistoria" som florerar på nätet:
- Alla greker är inte anställda i offentlliga sektorn. - Alla greker är inte skattesmitare, (Men mycket finns att göra och det kommer att ta lång tid). - Alla greker går inte i pension vid 55 år (har ni träffat någon?) - Alla greker har inte 14 månadslöner. Det bor cirka 4,5 miljoner invånare i Aten och som mest har 30 000 demonstrerat. De flesta greker har insett att man måste göra något av situationen och att man måste, ska ställa upp. Så Admirala, jag tycker som du. Denna norgehistoria är inte skrattretande. Birgitta. Senast redigerad av yannis den 2011-07-18 klockan 20:34. Anledning: Felskrivning |
|
|||
|
|||
Man skrattar ju åt olika saker, humorn är olika. Men jag kan inte heller se det roliga i detta, jag tycker det är mer provocerande och raljerande än roligt.
|
|
||||
|
||||
Då måste det här va lika roligt då?
Stöd en invandrare - bli fadder idag! Hjälp Ali, Mohammad och Alraschid att få det fortsatt bra "hemma" i Sverige, de riskerar nämligen hemskheter här som t.ex. - att betala moms på inkomster från sina pizzerior - inte få bonus om de inte lär sig svenska på 12 månader - inte få sina bidrag på 12 månader - bli diskriminerade för att de har en annan hudfärg. Ge din gåva redan idag. SMS:a Abhdoula till 72 500. Sms:et kostar 16 000 kr + ev op.avg. |
|
|||
|
|||
Samma typ av dåligt skämt enligt min mening....men jag tycker ändå att man har rätt att dra på smilbandet om man vill, utan att för den skull hålla med
Lissi |
|
|||
|
|||
Vil ikke være gresk komedie, skriver Aftenposten:
De fant opp matematikken, men regnet feil på statsbudsjettet. De fant opp demokratiet, men stoler ikke på politikere. Nordmenns fremste ferieland er redusert til en artig punchline. Nå er grekerne lei. |
|
|||
|
|||
Citat:
Vi ställde oss frågan "När arbetar de?" Och JA, jag har träffat flera som gått i pension redan vid 55...inget ovanligt. Att de skulle jobba fler timmar i veckan än de flesta andra EU-länder...det finns de som gör det...i korta intervaller...annars måste de jobbat när jag sov.. Varför kan vi alla inte bara enas om att det finns greker av olika slag....precis som det finns svenskar/norrmänn mfl av olika slag...Flitiga myror,lata sengångare....att det är STORA skillnader mellan landsbygd, städer, turistorter. Jag har en helt annan upplevelse på hur greker är från min lilla by....som då lever upp till många av dessa myter om greker....men för den sakens skull tror(vet) jag ju inte att alla greker är sådana...jag känner ju greker som bor i städer också. Senast redigerad av Agda den 2011-07-19 klockan 11:29. |
|
||||
|
||||
Citat:
- mulig jeg har oversett noe i innleggene? |
|
|||
|
|||
Agda, jeg siterer fra artikkelen jeg linket til over:
OECD-tall viser at den gjennomsnittlige greker pensjonerer seg i en alder av 61,9 år, 0,1 år etter tyskerne. Grekerne jobber også langt flere timer og har mindre ferie. Selv kjenner jeg grekere som jobber selv om de er 70, men ingen som har pensjonert seg som 55-åringer, jeg har venner som jobber 42 timer i uka, inkludert høytider som jul og påske, og ferie tar de når det passer arbeidsgiveren. Så ja, grekere er forskjellige, akkurat som nordmenn og svensker er det, men jeg stoler mer på OECD enn dine og mine erfaringer med de tross alt få grekere vi har møtt i våre liv Uansett oppfatter jeg ikke at tråden handler om hvorvidt statistikker lyver eller ei. Synes Yannas "Ali, Mohammad och Alraschid"-innlegg er mer aktuelt. Hadde hun postet det her i fullt alvor ville hun blitt stemplet som rasist, og for alt jeg vet blitt kastet ut av forumet. Tankevekkende! "Man skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv," skrev Arnulf Øverland i diktet "Europa brenner". Synes det passet godt i denne tråden, jeg. Senast redigerad av Admirala den 2011-07-19 klockan 11:40. Anledning: Tillegg |
|
|||
|
|||
Bør vel skynde meg å skrive at jeg ikke mener Elisabet var rasistisk som postet det opprinnelige innlegget, altså. Hun refererte jo bare noe hun hadde lest og skapte debatt. Og det er bra!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Stöd en grek - bli fadder idag! Hjälp Kostas, Dimitrios och Georgios odupulopululosos att få det fortsatt bra hemma i Grekland, de riskerar nämligen hemskheter i sitt hemland som t.ex. - betala skatt - jobba längre om dagarna än 08-15 - inte få sina 14 månadslöner om året - inte få gå i pension vid 50 års ålder med 96% av lönen. Ge din gåva redan idag. SMS Souvlaki till 72 500. Sms:et kostar 16 000 kr + ev op.avg... ...som detta: Stöd en invandrare - bli fadder idag! Hjälp Ali, Mohammad och Alraschid att få det fortsatt bra "hemma" i Sverige, de riskerar nämligen hemskheter här som t.ex. - att betala moms på inkomster från sina pizzerior - inte få bonus om de inte lär sig svenska på 12 månader - inte få sina bidrag på 12 månader - bli diskriminerade för att de har en annan hudfärg. Ge din gåva redan idag. SMS:a Abhdoula till 72 500. Sms:et kostar 16 000 kr + ev op.avg. ...nu var det alltså ingendera som sagts på allvar...men om...hade det då varit någon skillnad ur rasistisk synpunkt? Yanna |
|
|||
|
|||
Citat:
Er hel enig med deg jeg, Yanna, slapp av Poenget mitt er at vi på et vis ser at det er rasisme når det er snakk om f.eks. muslimer og afrikanere, men ikke bruker den merkelappen når det er snakk om grekere. Det er det jeg synes er tankevekkende. |
|
||||
|
||||
Citat:
Yanna |
|
||||
|
||||
Jag blev en gång beskylld för att sakna humor i en gammal tråd på Kalimeras forntid så därför har jag inte tidigare lagt mig i den här debatten. Mycket av det andra betraktar som lustigt eller roligt som vi säger på svenska tycker jag bara är dåligt, trist och lite små tragiskt. Lika så när någon firas med en aktivitet som de är livrädda för ex den som ska gifta sig och släpas ut för att hoppa bungy-jump. När jag själv ska planera en aktivitet för någon annan vill jag att det ska vara något som de sedan minns med glädje även om det kanske var något oväntat.
Därför ser jag inget som helst roligt i det här grekskämtet eller skämt med andra grupper. Vad Elisabet avsåg med sitt inlägg vet jag inte och hon borde kanske haft med en förklarande text. Mitt eget inlägg med hänvisning till Alexandra Pascalidou var en ren sakupplysning och jag vet inte om "vi betalar inte skatt" är en skämtsam rörelse eller en betydligt mer allvarligt menad politisk yttring. Kan dock konstatera att många som aldrig varit i Grekland eller bara varit där för en kortare charterresa har många frågor och ställer sig väldigt undrande till det som framkommer om Grekland och greker i massmedia. Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Yanna |
|
|||
|
|||
Citat:
Har oppholdt meg mye i Hellas de siste 11 årene, flere måneder om gangen, samt har hatt ett forhold til en greker i mange år, og har en masse greske venner. Jeg blir også lei meg og opprørt når jeg hører sånne uttalelser om hvor late grekere er. Min venn har jobbet i ferjetrafikken i de siste 10 årene, og arbeidsdager på 12-14 timer er realiteten, 7 dager i uka. Og lønnen er fast månedslønn, ikke noe som heter overtid, selv om lovfestet arb.tid er 8t/ dag. Kjenner også mange som har ekstrajobb etter den vanlige jobben, som pizzabud, for å få endene til å møtes. Sjøfolk har muligheten til å pensjonere seg etter 13 år i full tjeneste, regelen er at summen av alder og antall tjenesteår skal bli 74. |
|
||||
|
||||
Jag hittade en film som väl kan anses som en del i denna debatt.
http://www.youtube.com/watch?v=ppJW01LeRrk Mvh Janérik |
|
|