|
||||
|
||||
Ett inlägg i debatten...
Nu florerar detta på internet:
Stöd en grek - bli fadder idag! Hjälp Kostas, Dimitrios och Georgiosodupulopululosos att få det fortsatt bra hemma i Grekland, de riskerar nämligen hemskheter i sitt hemland som t.ex. - betala skatt - jobba längre om dagarna än 08-15 - inte få sina 14 månadslöner om året - inte få gå i pension vid 50 år ålder med 96% av lönen Ge din gåva redan idag. SMS:a Souvlaki till 72 500. Sms:et kostar 16 000 kr + ev op.avg. |
|
||||
|
||||
Sv: Ett inlägg i debatten...
Hahahaha...jag tycker sånt här är roligt Man måste ju få driva med allt och alla utan undantag...
Malin |
|
||||
|
||||
Det finns ju en rörelse i Grekland som heter "Vi betalar inte skatt" rapporterade Alexandra Pascalidou om i TV 4 igår.
Eva |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Klart roligare än Nigeriabreven i alla fall!
Lissi |
|
|||
|
|||
Jo visst är det roligt. Jag hoppas bara att den hårt arbetande o skattebetalande greken, för dom finns väl , också läser detta med ett leende?
|
|
|||
|
|||
Beskyld meg gjerne for å mangle sans for humor, men jeg synes dette er å sparke dem som ligger nede.
Og gu'hjelpemeg så lei jeg er av å høre om de late, overbetalte, skattesnytende grekerne, når dagliglivet er helt motsatt for de aller fleste. Grekerne jobber flest timer i uka sammenlignet med andre EU-land, gjennomsnittlig pensjonsalder er ca 64 år, de aller fleste arbeidstakerne betaler faktisk skatt, årslønnen blir delt på 14 måneder istedet for 12 (de får ikke to månedslønner "ekstra", man ansettes på årslønn akkurat som i Norge). Månedlig pensjon for en månedslønn på 1.450 euro varierer mellom 725 euro (25 års opptjeningstid) til 1000 euro (40 års opptjeningstid.) |
|
||||
|
||||
Jag tror mig vara beredd att hålla med dig Admirala. Just här ligger också det svåra. Vad är rätt och fel i grekdebatten?
Jag har ägnat en hel del tid till att föra samtal med greker i detta ärende det senaste året. Om jag ska sammanfatta det jag kommit fram till, då ligger nog Admiralas synpunkter mig väldigt nära. Pensionsåldern är ett kapitel för sig. Jag har ännu ej råkat på någon grek som har pensionsålder 50-55 år. Har någon annan gjort det? Träd då fram och berätta. Arne |
|
|||
|
|||
Citat:
...och Du HAR humor Lissi |
|
||||
|
||||
Jag tycker inte heller att det är något roligt alls! Folk har redan fördomar om Greker så det räcker Har fått massa konstiga frågor och påståenden av folk som inte känner några Greker, så det verkar att många tror att ung. såhär är det
Tror inte att många Greker skulle heller tycka att dett är ett skojigt skämt! Riitta |
|
||||
|
||||
Dette var usmakelig etter min mening - så
- jeg har kanskje også dårlig humoristisk sans.... .... eller - kanskje ikke |
|
||||
|
||||
Meeeen herregud...man måste ju inte ha fördomar och tycka så här bara för att man tycker detta va kul
Jag tycker det är vansinnigt roligt med "Norgehistorier" men tycker inte (alltid) att norrmän är dumma i huvudet för det... Malin - som även skrattar åt "Blondinskämt" |
|
||||
|
||||
Nej, vi som känner till Grekland lite mer än många andra kanske, har väl förhoppningsvis så mycket fördomar, men har märkt att många som inte känner till Grekland så bra har väldigt konstiga uppfattningar och fördomar Sådarna här inlägg minskar ju inte dom precis
Sen får jag väl vara hur tråkig som helst, men så känner jag Riitta |
|
|||
|
|||
Oavsett om det gäller Grekland, homosexualitet, kvinnors ålder/utseende/sexliv/tekniska förmåga/bilkörning, mäns oförmåga att kissa rätt på toa osv osv osv så FINNS detta på nätet och skickas runt och det är ju inget JAG som mottagare ska ställas till svars för om jag råkar dra på smilbandet åt eländet, för det är ju en slags lyteskomik alltihop. Bara för att man drar på smilbandet för att man undrar var folk får allt ifrån eller vad syftet är så innebär det ju inte att man för den skull delar åsikten!
Det är ju skillnad om jag är med och sprider fördomar vidare .... Lissi |
|
|||
|
|||
Men Riitta, detta var ju inte Elisabets uppfattning! Hon berättade för oss vad hon sett på nätet och ville delge oss. det var säkert inte ämnat som ett inlägg om den ekonomiska krisen.
Lissi |
|
||||
|
||||
[quote=nilam;246508]Meeeen herregud...man måste ju inte ha fördomar och tycka så här bara för att man tycker detta va kul
Jag tycker det är vansinnigt roligt med "Norgehistorier" men tycker inte (alltid) att norrmän är dumma i huvudet för det... Malin /quote] Vet ikke om jeg helt ser sammenhengen her, nilam Vi ligger vel ikke akkurat n e d e vi nordmenn, og ikke dere svensker heller...J e g ler også av Svenskevitser - skal ikke gå i detaljer om hvor store mine fordommer mot svensker er |
|
||||
|
||||
[quote=kari;246512
Vet ikke om jeg helt ser sammenhengen her, nilam [/quote] Nähä... antingen förstår man det eller så förstår man det inte |
|
||||
|
||||
Ja, akkurat, slik er det
|
|
||||
|
||||
Nej, det förstår jag ju att det är inte Elisabets påhitt Men läser folk detta var som helst på nätet, så kan det ju uppfattas på olika sätt
Som här, en del tycker det är roligt andra kanske tror att det är sanning eller nära sanning i allafall Riitta |
|
||||
|
||||
Hade jag bara vetat hur man kopierar och klistrar in med min telefon så hade jag också haft den på min facebookstatus
Jag får spara den tills jag är hemma, de behöver nog hjälp även senare |
|
|