Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-22, 23:52
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Dubai nästa

...Bon appetit,Pawik !!
Mvh,
Mikke
Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 15:10
pawik pawik är inte uppkopplad

Besöket på At.Mosphere på Burj Khailfa häromdagen blev en höjdare. Haha. Maten var bra men jag har ätit bättre. Utsikten är givetvis svårslagen. Att efter maten sitta och jäsa med en GT vid ett fönsterbord i loungen var inte heller fel Toalettrummen där uppe, halvvägs till himlen hade glas från golv till tak. Det gällde att sikta rätt när man gick in i det lilla rummet.
Sista dagarna har det blivit lite svalare här. Vattentemp ca 36 grader. Mätte igår. Den lilla skillnaden märks väl. Sista arbetsdagen här nere idag. Lite gött att komma hem till kyliga norden. Har just tagit mitt sista bad. Skall sedan ut och äta innan det dags för flygplatsen.

/pawik
Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 23:28
pawik pawik är inte uppkopplad

Äntligen hemma igen.

Var detta min sista utlandsresa i jobbet? Jag hoppas det.

Litet grand om temperaturen i Grekland har det skrivits om här på forumet.

Jag försäkrar. Grekland är svalt jfrt med UAE (Förenade Arabemiraten)
och Dubai där jag haft en jobbresa i 14 dagar.

Eftersom det varit jobb har jag bott kanonbra. 2o:e våningen vid beachwalken i Dubai.
Rummet hade balkong med havsutsikt. Sista dagen, på kvällen, innan vi skulle ut
och äta orkade jag sitta därute och dricka en öl. Då var det mulet och "bara" 36 grader.
Annars var det för varmt och osittbart. ACn på rummet och en jättebra säng har dock gjort
att jag sovit jättebra. Hotellstandarden är hög här. Ett 3-stjärnigt hotell här motsvarar
nog drygt 4 hemma. På mitt rum byttes det lakan VARJE DAG. Jag vet inte om logistiken (25
våningar, ca 20 rum/våning, dålig koll på vilka gäster som stannar/reser) är dålig men
jag tycker det är ett stort slöseri.

Dubai satsar sina oljepengar nu på att få turistinkomster i framtiden. Augusti är lågsäsong
pga Ramadan och värmen. Under Ramadan får man inte äta, dricka och röka offentligt
mellan ca 0600 och 1900. På väg till arbetsplatsen , (arbete söndag-torsdag), åkte jag med
några andra. Vi stannade till vid en mack och köpte kaffe och mackor vid sjutiden på morgonen.
Frukosten åt vi på vår arbetsplats. En morgon , i väntan på att alla våra beställningar blev färdiga började
en av oss att smaka på sitt kaffe.

"Sorry Sir. You are not allowed to drink coffe."

Islam gäller. Ovanstående sades inte på något otrevligt eller mästrande sätt. Det var bara
så det var. Man får gilla läget!!

Nere vid hotellpoolen där jag bodde stod ett anslag:

During Ramadan:
"No eating
No drinking
No smoking"

Hade med mig lite solskyddscreme ner hit till Dubai. Det mesta är med tillbaka. I den här värmen, utan vätska, orkar man inte ens bada några längre stunder.

Infrastrukturen (vägarna) är superbra i UAE. Här finns ju inga problem med tjälskador . När vi åkte
till jobbet såg man mängder med människor arbeta utefter vägarna. I stället för maskiner gräver
och hackar människor i marken. Arbetskraft är här billigare än maskiner. Det finns inga möjligheter
att kompensera den vätskeförlust man får när man arbetar i >50 graders värme och inte får dricka
vatten på hela dagen så hur alla som kroppsarbetar här överlever fattar jag inte.

Maten i Dubai är nog bland det bästa jag någonsin ätit. Hygienen är minutiös. Råvarorna
är helt outstanding och långt bättre än de vi har i Sverige. En superbra filebit kött 200
gram med tillbehör får man för ca 300 SEK på ett högklassigt ställe. Då pratar jag om råvaror
som jag aldrig någonsin fått i Sverige. Råvarorna finns inte i landet utan flygs in. I dom här
filebitarna finns inte tillstymmelse till senor. Dom är helt 100% perfekta.

Variation på maten finns. Här finns alla snabbmatkedjorna (BK MD osv) och dessutom mat
från de flesta av världens länder. Åker man drygt 10 mil söderut till Abu Dhabi finns där ett
IKEA och där kan man säkert få svenska köttbullar också. Provade inte det.

Jag har alltid gillat värme. De sista dagarna blev det svalare men jag själv skulle ha
svårt att bo här. Med en temperatur som är mellan 43 och 33 grader under dygnet är man inte
så kaxig. Värmen suger musten ur en. På väg hem från arbetsplatsen såg vi sista dagen ett gäng
kameler som sökt skydd under ett uppspännt solskydd i ökenlandskapet. En av de svenska bofasta
som bott här sedan våren 2011 sade att den lägsta temperaturen under hela den tiden har varit 17 grader.

Dubai är artificiellt. Här finns många "maller" (köpcentra). Den största, Dubai Mall,
innehåller 1200 affärer i tre eller fyra plan. Det är väl stort som 30-40 Gallerian i Stockholm eller
Frölunda Torg i Göteborg. Där är blankpolerade golv och superrena toaletter och man kan nog köpa det
mesta. Prisvärt? Nja knappast där. H&M finns där. Kommer kunderna att räcka till? Jag tror inte det. Sunt
förnuft (mitt om nu det är sunt?) säger att detta kommer inte att fungera i det långa loppet. Undrar
hur här kommer att se ut om en generation. Man har redan stoppat en del byggprojekt här.

I en mall finns en rätt lång skidbacke. På ett annat ställe här finns en isbar. Kommer det att funka?
Affärsideerna finns. Finns kunder till allt detta? Tveksam.

Det finns andra ställen här, där man kan köpa piratkopior billigt, men om det är mera än 40 grader
varmt håller man sig gärna inomhus.

Är man säker här?

Efter 5 resor till Pakistan föregående år är kontrasten stor när man kommer till Dubai. Avsaknaden
av alkohol här gör att man känner sig 110% trygg i UAE. Alkohol fanns inte i Pakistan heller men det politiska
läget var något annorlunda. Alkohol och andra droger finns säkert här i Dubai men i UAE är man säkert mycket
säkrare än om man festar en helg i en svensk stad. Här ser man aldrig berusade människor. Folk slänger nog
skräp på gatorna, men lika fort som det slängts, lika fort är det bortstädat. Om man tar en hiss från gatunivån, till en plaza där det finns affärer, behöver man aldrig frukta att hissen är nedpinkad. Sådant förekommer överhuvudtaget inte här.

Är Dubai värt ett besök?

Det är det nog om man kan åka hit i april - maj eller oktober - november när det inte är så förbannat
varmt.

Vi har mycket att vara tacksamma för i Sverige. Just idag idag har det varit ett härligt regn i Göteborg.

Borta bra, hemma bäst.

Alltid sant eller ...?

Jo, nog är det så.

/pawik
Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 23:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

TACK!!! Mycket intressant läsning. Oj vad Du får uppleva och vilka referenser Du får till vårt "sk Svenssonliv" här hemma.
Tack för att Du delar med Dig.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 07:42
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Verkligen intressant, pawik! Jag har aldrig rest utanför Europa, men min man var sjöman i sina unga dar, och har en del att berätta. Sen har vi ju Travel Channel om Grekland känns för trångt...intresset för andra länder , andra kulturer väcktes tidigt . Tack för god läsning!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:48.