|
|||
|
|||
Dubai nästa
Väskan är packad. Taxi beställd. Datorn är trimmad. Alla kreditkort finns med. Flygbiljetter OK.
I Göteborg har det regnat idag. Temperaturen är väl strax under 20. I Dubai är det mer än dubbelt så varmt. Skall försöka skriva lite här när jag kommer dit. Resan börjar fredag fm vid 10. /pawik |
|
||||
|
||||
Sv: Dubai nästa
Ha det så gott! Nu lär det inte bli översvämningar, som i Pakistan i allafall
Riitta |
|
||||
|
||||
Att ha ett gäng kreditkort med dig när du åker till Dubai är klokt ... du kanske vill köpa något i taxfreebutiken - några kilo guld eller en BMW.
Trevlig resa! önskar lilla sjöborren. |
|
||||
|
||||
Ha det så gott och sköt om dig Per-Åke!
Sen är du välkommen in i p-gänget. Inte dumt va? Birgitta. |
|
||||
|
||||
Ha det så gott.
Irene |
|
|||
|
|||
Fredag 12/8
På väg. Morgonen på Landvetter var sagolik. På planet till Amsterdam fick jag byta plats till em emergency exit plats. Damen som satt på platsen talade för dålig engelska. Bredvid mig satt en f. d. chaufför på Rosa Bussarna. Vi hade trevligt och jag fick en hel del tips. Har nu passerat passkontrollen på Schiphol och tar en grande latte på Starbucks i Schiphols D-finger. Resan Amsterdam-Dubai tar drygt 6 timmar. Dubai är en stor flygplats. Det är väl (har varit) kännt för att där lär man i taxfree kunna köpa bilar (!!). Någon bil blev det inte. Däremot ett flak öl och en Gordons. 24 öl 110 AED 1 Gordons 50 AED Forex köp sälj 1,67/1.92 dvs ett flak öl ca 200 SEK. Taxfree på flygplatsen i Dubai är nog den enda plats där man som turist kan köpa alkoholhaltiga drycker. Dessutom är taxfree sympatiskt nog efter pass- och tullkontroll. Kom till hotellet vid midnatt lokal tid. Temperaturen 37 grader och luftfuktigheten hög. Ute på balkongen immade mina glasögon igen på 1 sekund. Bor ståndsmässigt på vån 20 på Amway Rotana i Jumeira Beach resort. Kroppen skriker och vill sova så godnatt. /pawik Senast redigerad av pawik den 2011-08-13 klockan 12:28. |
|
||||
|
||||
Ha det gott jag skall snart till lite svalare skog och plocka lingon
Riitta |
|
|||
|
|||
Lördag 13/8
Nej Riitta här regnar det nog aldrig känns det som i alla fall. Monsunregnen i Pakistan har också hittills varit lindrigare i år än förra året. Birgitta: När jag kommer hem fortsätter jag i stor stil med en jobbig tredagarsvecka. Dubai är torrlagt från alkohol i vanliga fall eftersom här är muslimskt. Här kan man normalt få öl eller drinkar på de internationella hotellen. Det gäller inte under augusti månad. Ramadan gäller då. Då kan man inte äta något alls ute så länge solen är uppe. Man får inte ens äta glass eller dricka vatten offentligt denna tid. Solen går vid upp sex-tiden och ner vid sjutiden på kvällen så det är kämpigt. Amway R är ett internationellt hotell och där kan trots Ramadan få frukost, lunch o middag om man smyger in till restaurangen som är mer diskret än vanligt denna tidsperiod. Jag var litet orolig för detta. Jag blir nämligen väldigt kinkig om jag inte får mat när jag är hungrig. Ute på stan är vanliga restaranger stängda. Lördag morgon var varm. Har en balkong men där ute är så varmt så där kan man knappt vara. I morse var det väl ca 35 ute när jag ätit frukost. Balkongen är i skugga från soluppgång till drygt två på em. Nu vi tvåtiden lokal tid har solen vridit sig in mot balkongen och det är 40. Under förmiddagen tänkte jag att jag skulle testa om det verkligen är så j-a varmt i havsvattnet som jag har hört. En badtermometer från Clas Ohlson har tagits med hemifrån. Det var ta mig f-n 38 grader i havsvattnet 50 meter ut och på 50 cms djup 1030 imorse. Det var löjligt varmt och inte skönt. Vad det lider skall jag försöka lägga upp bildbevis på detta. Hotellets pool hade mera beskedliga 31 grader. Har varit nere till en supermarket i närheten och inhandlat lite frukostvaror inför morgondagen söndag då vi jobbar. Vi jobbar söndag till torsdag här. Arbetstiden börjar tidigare än frukosten börjar serveras på hotellet. Avfärd till jobbet 0630 imorgon bitti söndag. /pawik |
|
|||
|
|||
Har laddat upp några bilder som jag tagit under dagen.
De finns under Nätverk -> Bilder & album -> Dubai augusti 2011. Försökte ta kort på vattentemperaturen med kameran under vattnet. Ljuset var för starkt och det var bara blindavfyringar som blev dåliga. /pawik |
|
|||
|
|||
Pawik, jag har inte varit avundsjuk på dina Pakistanresor och är det inte på denna heller, men Dina skildringar är jättespännande att läsa.
Take care! Lisa |
|
|||
|
|||
14/8
Söndag och första arbetsdagen. Blev upphämtad 0640 utanför hotellets lobby. Jag är glad att slippa köra här. Liftar jättegärna med andra till jobbet. 5 minuter efter avfärd var det dags för felkörning. Här är svårt som tusan att köra. Om man kör fel på motorvägen här är det inte bara att ta nästa avfart och vända. Här är massor med stoppade byggprojekt och gpserna har inte hängt med. Kör man fel på en motorväg hemma är det bara att ta nästa avfart och köra tillbaka. Så fungerar det inte här. Med en sexfilig motorväg som skär genom Dubai så vänder men inte på en femöring. Byggboomen kom av sig här för ett par år sedan och här finns massor med icke färdiga vägbyggen centralt i Dubai. Dessa byggen finns inte med i gpsernas databas så har man kommit på fel sida om betonggrisarn har man stora problem. Att vända och köra kontrakurs gör man inte'hur lätt som helst. Vi kom rätt så småningom och stannade halvvägs för att tanka och köpa lite lunch. 65 liter 95-oktanig för 65 AED dvs ca 11o SEK. Bensin är billigare än vatten här. Dessutom ingår manuell betjäning och service (tvätt av rutor t. ex). På em tillbaka på hotellet. Jag envisas med att pina mig i havet nedanför hotellet. Jag säger pina mig och jag menar det. Vattnet är så varmt att man får kämpa. Jag kommer nog aldrig mera att bada i så varmt havsvatten och därför vill jag utnyttja tillfället. Balkongen i rummet är härlig. Det hade varit ännu bättre om man hade kunnat sitta där ute. Jag låter väldigt negativ nu men så illa är det inte. Man får perspektiv på det svenska samhället, klimatet och naturen. Vi är ju rätt så lyckligt lottade!!! /pawik |
|
||||
|
||||
Ja, vi är lyckligt lottade!
Här på skäret har sommarsolen flödat, altansittning hela dan, havet inbjudande och den svenska grönskan smeker ögat ikapp med blommornas färger. Ja, P-Å, vi har det bra i Sverige. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Hej.
Har tittat på dina bilder nu, jag som fick svindel när jag stod vid balkongräcket på sjätte våningen, jag skulle nog inte våga mig ut alls på tjugonde våningen ;-) Även ni utläntska arbetare/turister behöver följa muslimernas Ramadan alltså, fasta under dagen. Hur gör ni med mat o dryck på arbetet då? Det måste vara väldigt besvärligt för de som inte är så vana vid den hemska värme som är där nere nu. Läste att de muslimer som inte har något jobb ofta sover på dagarna för att vara uppe på nätterna under Ramadan. Är det så där borta också? Irene |
|
||||
|
||||
Nyfiken, vad är P-gänget???
|
|
|||
|
|||
P för pensionär gissar jag
Lissi |
|
||||
|
||||
Jo. Lissi, du har alldeles rätt. P-gänget är pensionärs-gänget. Detta är ju pawiks sista arbetsresa utomlands enl honom själv.
Men så småningom kommer ledigheten även för honom. Birgitta. |
|
|||
|
|||
Skrev ett rätt lång inlägg i en en annan tråd som tyvärr gått förlorad. Det är något svalare här idag. Från hotellet (min balkong) kan man se Burj El Arab, världen enda sjustjärnniga hotell(?) som finns ca 6 km på höger sida från min balkong. Normalt är det soldis som gör att det är näst intill omöjligt att se detta.
Nu börjar restaurangerna öppna efter Ramadan så det är hög tid att gå ut och få sig en bit mat. ´ /pawik |
|
|||
|
|||
Fredag 19/8
Har avverkat min första arbetsvecka i Dubai. Fredag, lördag är vi lediga. Vi börjar tidigt och ibland ännu tidigare. I tisdags blev jag hämtad 0410. Fördelen med det är väl att solen inte har gått upp då. Svalt är det ändå inte. Dygnsmedeltemperaturen här ligger väl över 30 grader.Idag (fredag är det visst) står det i engelskspråkiga Gulf News om dagens väder: Max 43 Min 33. Värmen suger musten ur en. I Sverige skall allt vara lagom. Lagom är ju faktiskt ett svenskt ord som väl inte har någon engelsk motsvarighet. Här är det inte lagom. Läser och ser på TV att regnet vräker ner hemma. Mycket översvämningar och elände. Här är det snarast solen som vräker ner. Lagom är det iaf inte. Efter en arbetsvecka här har man fått en del svettiga t-shirts och underkläder. Gick ut för en timme sedan och letade efter en "Laundry" i närområdet. Jag gav upp efter 10 minuter pga värmen. Har med ett paket Y3 och står nu och slaffsar på egen hand i badrummet. Som tur är funkar ACn perfekt. Rummet har en temperatur på 22 grader. När jag skriver detta kan jag inte sitta med bar överkropp då fryser jag!!!. Två meter framför mig är balkongen. Jag går ut dit ibland mot bättre vetande. På 1 sekund immar mina glasögon igen, efter 5 sekunder börjar jag flämta och efter 10 sekunder börjar svetten rinna. I tisdag var jag och två kolleger och tittade på ljusshowen vid fontänen på Dubai mall. Dubai mall är (förmodligen) ett av världens största shopping malls. 1200 affarer i fyra plan. Där finns allt. Om det i längden finns marknad för detta enorma utbud är jag tveksam till men det är ju inte mitt problem. Vidare finns där Burj Khalifa, världens för närvarande högsta byggnad. Hur skall det gå nu när Saudi-Arabien skall bygga en byggnad som är en mile (1609 meter)? Där finns också en enorm damm (fontän) där man från klockan 20 och framåt har vatten/ljusshow varje halvtimme. Laddar upp några bilder på den. Det var ingen vanlig ljusshow. Kamerabilder kan inte göra den rättvisa men kanske ändå ge en fingervisning om hur det såg ut. Jättehäftigt var det iaf. Under första showen spelades Bocellis Con te partiro. Musik, sång, ljus vatten i perfekt samspel. Wow. Laddar även upp några bilder från badandet. Jag stålsätter mig och försöker bada i havet varje dag. Termometerkortet tog jag i onsags. Man får faktiskt nästan stålsätta sig för att ta sig i vattnet. Jag är rätt övertygad om att detta är min sista långa utlandsresa och där därför kämpar jag. Hemma kämpar vi mot det svala vattnet. Här kämpar jag mot det varma. poolen 20 våningar ned idag 1540 lokal tid. Jag fortsätter förbi poolen åker ner två våningar och promenerar flämtande 200 m till vattenbrynet. I bakgrunden skymtar palmen, dvs "Palm Jumeirah". Denna palm är färdig men två övriga samt "världsöarna" är fortfarande "under construction". Botten gick ur marknaden här för några år sedan. Undrar om det blir tätat?? Skall dra på mig något nu. Det blir Dubai mall ikväll igen. /pawik |
|
||||
|
||||
'' Bensin är billigare än vatten''
Verkligen olika kulturer! Här klagar vi över bensinpris,men låter vattenkranen rinna när vi diskar. Tack för rapporter från ett land som känns 'långt borta' ! |
|
|||
|
|||
Livet går sin gilla gång här i Duabai även för svenskar som inte är anslutna till statskyrkan. Ramadan är inne på de sista 10 dagarna. Vädret är omväxlande varmt och hett. Just nu 36 grader och folk börjar samlas på stranden. Skall besöka At.mosphere,resatuarang i Burj Khalifa i kväll. 448 m upp. Burj Khalifa är världens för närvarande högsta byggnad 828 m. Smakar det så kostar det. Jag går allin med dagens traktamente. Det får det banne mig vara värt. I bästa fall ser man lite av ljusshowen vid Dubai mall lite grand från ovan.
|
|
|