Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-28, 13:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Årets surströmming *****

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg

Men öl är jag bra på, så jag gissar att Eva menar en Innis & Gunn från Edinburgh, Skottland. Det är en ale som har lagrats på whiskyfat.

/kimmen
Men alla tillbehör låter gott....inte snaps dock..ölen skulle jag gärna smaka

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 16:40
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Trodde hon menade Guinness ... Och Masse jag har aldrig varit med om att det blivit strömming kvar.
Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 21:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Nej, surströmming finns över huvud taget inte på min karta...

Men öl är jag bra på, så jag gissar att Eva menar en Innis & Gunn från Edinburgh, Skottland. Det är en ale som har lagrats på whiskyfat.

/kimmen
Alldeles rätt. Jag är kass på öl men har hittat den här som jag älskar. Både den vanliga och nytillskottet det senaste året på systemet som heter Roma. Ser alltid till att ha ett par flaskor i kylen. Fick för ett par år sen en Innis i någon form av specialgåva med pappersförpackning runt flaskan. Vilken njutning.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 22:28
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag är kass på öl men har hittat den här som jag älskar. Både den vanliga och nytillskottet det senaste året på systemet som heter Roma.
Njaa... Roma tror jag inte den heter.
För närvarande finns det två olika Innis & Gunn på bolaget. Den vanliga heter "Oak Aged Beer" och är alltså lagrad på whiskyfat. Nytillskottet heter "Rum Cask Oak Aged Beer" och är lagrad på romfat.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2011-08-28, 22:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag äter också gärna surströmming fast det intresset har kommit med tiden. På tunnbröd med smör, lök och mandelpotatis med en Innis till smakar den allra bäst för mig. Klämma ska det vara. Sen får det gärna vara marangtärta med blåbär till efterrätt.

Eva
Eva! Ditt inlägg har inspirerat oss till surströmmingsfesten på torsdag vad avser desserten. Jag gillar blåbär skarpt så vi kommer att satsa på din variant med marängtårta med blåbär. Det kan man givetvis göra ganska enkelt efter eget huvud, med har du några speciella tips om iordningställandet av "Marängblåbärstårta på Evas vis" så tar vi gärna emot dem.

Mats
Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 08:40
Eva Ls avatar

Citat:
Njaa... Roma tror jag inte den heter.
För närvarande finns det två olika Innis & Gunn på bolaget. Den vanliga heter "Oak Aged Beer" och är alltså lagrad på whiskyfat. Nytillskottet heter "Rum Cask Oak Aged Beer" och är lagrad på romfat.

/kimmen
Alldeles rätt. Tur du rättar mig. Huvudet var nog för fullt av den härliga musiken som jag lyssnade till på Gammlias höstmarknad. Där spelades en romsk brudsång vilket inspirerade mig att plocka fram en CD med Mahala Rai Banda.

Förövrigt åt jag souvas med ljuvlig kantarellsås på marknaden och de små barnbarnen fick rida ponny för första gången.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 08:41
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Eva! Ditt inlägg har inspirerat oss till surströmmingsfesten på torsdag vad avser desserten. Jag gillar blåbär skarpt så vi kommer att satsa på din variant med marängtårta med blåbär. Det kan man givetvis göra ganska enkelt efter eget huvud, med har du några speciella tips om iordningställandet av "Marängblåbärstårta på Evas vis" så tar vi gärna emot dem.

Mats
Jag har ett gammalt recept som min mamma gjorde tror den heter Sävar marangtårta. Lägger ut det under dagen eller ikväll.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 21:53
Eva Ls avatar

Marängtårta

Botten: Rör 75 gr rumsvarmt smör och 1 dl socker poröst. Rör ner fyra äggulor en i taget, tillsätt 3 msk mjölk och 1,5 dl vetemjöl blandat med 1,5 tsk bakpulver. Bred ut smeten på smörpapper i en långpanna.

Marängtäcke: Vispa vitorna med 1 dl socker till fast skum, vänd sen ner ytterligare 1 dl socker. Bred marängsmeten ovanpå sockerkakssmeten. Strö över ganska fint hackad mandel eller flagad.

Grädda i knappt 175 graders ungsvärme eller något lägre ca 25 min. Dela kakan på mitten när den svalnat och bred ut 2-3 dl grädde samt färska blåbär eller lätt tinade frysta på den en halvan och lägg den andra halvan över.

Jag brukar inte dubblera receptet osäker på om det går utan brukar baka två om det behövs en större tårta. Om jag behöver frysa tårtan fyller jag den inte förrän den ska serveras. Tårtan är god även med hallon.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-08-29, 22:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Jag är inte Årets Kock precis. Fixar ganska behändigt att koka eller steka några ägg, koka potatis, brygga kaffe etc. Men hustru Birgit är en hejare på matlagning, och även om hon hellre lagar mat än bakar så kan hon nog ge mig lite support om det behövs. Och med ditt recept så kommer jag att fixa det. På torsdag blir det Sävar marängtårta. (... men först surströmming!!!!)

Tack Eva!
Mats
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:20.