|
|||
|
|||
Sv: Årets surströmming *****
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Trodde hon menade Guinness ... Och Masse jag har aldrig varit med om att det blivit strömming kvar.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
För närvarande finns det två olika Innis & Gunn på bolaget. Den vanliga heter "Oak Aged Beer" och är alltså lagrad på whiskyfat. Nytillskottet heter "Rum Cask Oak Aged Beer" och är lagrad på romfat. /kimmen |
|
||||
|
||||
Citat:
Mats |
|
||||
|
||||
Citat:
Förövrigt åt jag souvas med ljuvlig kantarellsås på marknaden och de små barnbarnen fick rida ponny för första gången. Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Marängtårta
Botten: Rör 75 gr rumsvarmt smör och 1 dl socker poröst. Rör ner fyra äggulor en i taget, tillsätt 3 msk mjölk och 1,5 dl vetemjöl blandat med 1,5 tsk bakpulver. Bred ut smeten på smörpapper i en långpanna. Marängtäcke: Vispa vitorna med 1 dl socker till fast skum, vänd sen ner ytterligare 1 dl socker. Bred marängsmeten ovanpå sockerkakssmeten. Strö över ganska fint hackad mandel eller flagad. Grädda i knappt 175 graders ungsvärme eller något lägre ca 25 min. Dela kakan på mitten när den svalnat och bred ut 2-3 dl grädde samt färska blåbär eller lätt tinade frysta på den en halvan och lägg den andra halvan över. Jag brukar inte dubblera receptet osäker på om det går utan brukar baka två om det behövs en större tårta. Om jag behöver frysa tårtan fyller jag den inte förrän den ska serveras. Tårtan är god även med hallon. Eva |
|
||||
|
||||
Jag är inte Årets Kock precis. Fixar ganska behändigt att koka eller steka några ägg, koka potatis, brygga kaffe etc. Men hustru Birgit är en hejare på matlagning, och även om hon hellre lagar mat än bakar så kan hon nog ge mig lite support om det behövs. Och med ditt recept så kommer jag att fixa det. På torsdag blir det Sävar marängtårta. (... men först surströmming!!!!)
Tack Eva! Mats |
|
|