![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tycker det är ganska tragiskt och en smula oroande för yttrandefriheten att man i landet där den västerländska demokratin sägs ha sitt ursprung nu stängt ner de oberoende tv och radiokanalerna av besparingsskäl !!!! Även om man menar att omkostnaderna varit alltför höga på grund av korruption och svågerpolitik och nu säger sig vilja starta om med oblandade och rena kort på bordet.
|
|
||||
|
||||
![]()
Har inga synpunkter på kvaliten, har inte kompetens för det. Ja, riskera att få sparken, som nån skrev, det har de ju fått nu, med omedelbar verkan. Tycker detta är oroväckande ur ett demokratiskt perspektiv, kan man verkligen göra så arbetsrättsligt i Grekland?
Vad är nästa som någon i ledande ställning tycker ska bort? Rättsväsen, skolor, etc. listan kan ju göras lång, allt efter tycke o smak. Demokratin får man bevaka och återuppta varje dag, annars har den snart försvunnit bort vid horisonten, gäller oss alla var vi än bor. |
|
||||
|
||||
![]()
Det är så mycket bakom det här så jag undrar om någon kan göra en vettig analys...
|
|
|||
|
|||
![]()
Ikke forsøk på en vettig analys, bare fakta iflg grekere jeg kjenner:
Gresk presse er IKKE uavhengig. De skriver/sender det de som har ansatt dem krever (politikere eller eiere som er styrt av politikere), det store annonsører krever, etc. Mange er partipolitiske i sterk grad. Eller det er mektige eiere som vil at det som formidles er i tråd med deres (snevre) syn. Bare Athens News og Eleftherotypia var såkalt "frie" aviser, dvs sistnevnte hadde også en agenda men den var anti-establishment. Begge er gått konkurs, Eleftherotypia har gjenoppstått på nett. At Ert nå er nedlagt har ingenting med tap av ytringsfrihet eller verre ting å gjøre. På et vis er det snarere tvert i mot, og sannsynligvis er nedleggelsen et sunnhetstegn på mange vis. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Aner ikke. Poenget er ikke (i særlig grad) HVA de skriver, men hva de IKKE skriver om. Det som IKKE får spalteplass. Pressen skal være den fjerde statsmakt, altså den som passer på at de tre andre statsmaktene gjør det de skal, pressen skal være de som avslører korrupsjon, tar fatt i urettferdighet, reagerer når det ikke er likhet for loven etc etc etc.
Jeg kan ikke se at Kathimerini gjør det, det er i svært stor grad en referatavis, uten gravejournalistikk. Som nevnt i innlegget du siterer fra, dette har jeg fra greske venner, jeg vet ikke så mye om det selv utover det, bortsett fra at jeg også leser den engelske utgaven av Kathimerini. Men jeg stoler jo på dem som faktisk leser greske aviser og ser gresk tv, da! Senast redigerad av Admirala den 2013-06-13 klockan 21:54. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag ser paralleller till vad som hände i Sydafrika, Sovjet, Polen och även Sri Lanka efter tsunamin och i USA efter orkanen Katrina. Ett land eller en region är i kris och utomstående starka ekonomiska krafter kan därför ställa villkor ("hjälpa till").
Staten och det offentliga ska spara pengar, heter det. Men det är för att ge utrymme åt nyliberalismen. Läs Chockdoktrinen av Noami Klein. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nyss hemkommen från övärlden. Är liksom många andra chockad över tilltaget att stänga ned public service i Grekland. Det sker ju först när främmande makt invanderar, eller ett totalitärt styre införs!
![]() Pratade med några greker om detta och de bara konstaterade att det har hänt, med en axelryckning. Som en sa "Det som händer i Aten. Det har inget att göra med oss". Märkligt i sanning! /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Samaras valde ingen bra tidpunkt för sitt beslut att stänga ERT. Nu börjar jag få mejl från oroliga läsare som undrar om det är säkert att resa till Grekland i år.
![]() Är det inte Forex så är det Samaras... |
|
|||
|
|||
![]()
Håller fullständigt med! Verkar korkat att ställa till med stora strejker och protester i början på en turistsäsong som i förväg sett lovande ut med ökat antal turister från ett stort antal länder! Turismen är ju en av de få bra inkomstkällorna landet har för tillfället!
![]() ![]() Som van Greklandsresenär bekymrar jag mig i allmänhet inte så mycket om säkerhet, strejker, osv,men visst har jag tänkt tanken att strejkerna skulle kunna drabba min flygresa om 5 dagar. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
"Tax offices in Greece will be closed due to 24-hour strike by employees." Tax offices..! Det lyder lidt som en joke... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Enligt DN backar Samaras nu delvis från sitt beslut om att stänga ned ERT.
http://www.dn.se/ekonomi/samaras-tvi...ter-protester/ |
|
|||
|
|||
![]()
Det var inte Samaras som bestämde tidpunkten. Trojkan har gett order att 2000 människor måste bort från offentliga sektorn i juni senast så det kunde inte vänta längre. Jag tycker också att tidpunkten är helkorkad. Man undrar lite vad de har i huvet egentligen. Men å andra sidan vet vi ju att grekiska staten inte har tid att förlora..
Jag bor i Aten och har haft många diskussioner med folk här och på mitt jobb. De flesta tycker att det var ett bra beslut och att Samaras är den första som vågat göra nåt åt situationen på ERT. Alla visste i många år att de anställda där fick stötande höga löner utan att göra nånting, men det var aldrig några politiker som gjorde nånting åt saken. Vissa tycker dock att det gjordes på fel sätt, att de borde inte avskedat dem från en dag till en annan. Men de kommer få en fet ersättning, nåt som ska sägas är ett minne blott i privata sektorn här i Grekland. Och den statliga tvn stängs inte för gott, de kommer öppna igen med 700 anställda som kommer få väljas av ASEP, som är en opartisk organisation som följer vissa kriterier såsom utbildning. Jag har inte varit nån anhängare av Samaras och Ny Demokrati men jag tror tyvärr att när det gäller offentliga sektorn så måste såna här drastiska åtgärder göras. Så som läget ser ut så måste man rensa upp i hela offentliga sektorn. Och det säger jag även fast min man faktiskt jobbar inom offentliga sektorn. På hans jobb vet jag att det finns många som inte jobbar (speciellt många äldre, och min man som är yngre gör både sitt jobb och deras jobb också) Och fram tills nu så har det inte funnits nån chef eller politiker som brytt sig om att kolla att de sköter sitt jobb (ofta är cheferna likadana och jobbar inte alls). Dessa personer som är äldre och har lärt sig att gå till jobbet och inte göra nånting och dessutom bli sura för att de får lönesänkning kommer inte ändra sin mentalitet. Det är personer som dessa som måste bort från offentliga sektorn om Grekland nånsin ska ha en chans att komma på fötter igen. Det är dessa personer som ger mest motstånd för de har flest förmåner. Samaras kan inte ge upp sitt beslut om den statliga tvn för att det är ett nödvändigt beslut som är bra för Greklands framtid, inte bara för att det kostar mindre med färre anställda, utan för att han visar att nu är det slut med den gamla mentaliteten då de anställda i offentliga sektorn bara hade rättigheter och inga skyldigheter utan nån risk för att bli av med jobbet och bara tänkte på sig själva, och nu lägger vi grunden till det nya, moderna, effektiva Grekland där vi också tänker på våra medmänniskor som vi delar samhället med. Det jag väntar på nu är att Samaras även ska sänka lönerna och avskaffa förmåner även för politikerna.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vil bare si, Louisa, takk for at du finnes på Kalimera. Du har synspunkter og kunnskap om det greske samfunnet og systemet som gir veldig nyttig og lærerik innsikt.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Bra förklarat Louisa. Blev först förfärad och började tänka att nu slår fascisterna till.Men sen när jag har hört och läst här och där,förstår jag bättre-eller på ett annat sätt.ERT har uppenbarligen fungerat lite som Svt och Sveriges Radio gjorde på 70 och 80-talet,dvs en ENORM organisation där man kunde göra lite som man ville med skattemedel- eller licenser.Sveriges radio och SvT har ju också bantats med åren,efter vad jag förstått.Samtidigt kan jag tycka att den Grekiska åtgärden har varit en smula drastisk,men kanske välbehövlig.
|
|
||||
|
||||
![]()
I morse när jag vaknade och var utan el så tänkte jag ..nu har de stängt av elen också! Lite skrämmande upplever jag händelserna här.Men efter 5 timmar utan el så kom den tillbaka och livet kändes som vanligt igen! Här i små byarna säger inte folket mycket om det hela men som i Kalamata är det stora demonstrationer.
Och vi har fått tillbaka de kommersiella tv kanaler med nyheter nu! Men tidpunkten för det hela kunde varit bättre! Hörde bara nånstans att de har en tysk köpare till Ert ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Louisa säger så bra det som jag och andra tycker. Illa, illa att många blir arbetslösa, men ännu värre att låta det rulla på. En del tidningar har publicerat listor på otroliga löner till en otrolig massa folk. "Fotfolket" har förstås inte alls bra betalt. Måtte det bli en normalisering snart med rätt antal anställda och med vettiga löner och anställningstrygghet.
|
|
||||
|
||||
![]()
BRA sammanfattning Louisa.
|
![]() |
|
|