|
|||
|
|||
ERT Grekiska statliga TV stängs!
Såg just på Rapport att ERT ska stängas ner fr.om midnatt! Hemska nyheter! Vad ska man titta på då? Snygga tjejer som skvallrar om ingenting. Hoppas att det är temporärt!
|
|
||||
|
||||
Sv: ERT Grekiska statliga TV stängs!
Hemskt Kan man bara säga upp folk från ena dagen till den andra
Och inte blir det någon "Stin ugeia mas" heller då mer Riitta |
|
||||
|
||||
Det är bland det konstigaste jag hört på länge. Visserligen ska regeringen sparka tusentals statligt anställda, men att stänga den statliga teven är knappast rätt väg att gå. 2656 personer är varslade. Tänk om SVT helt plötsligt stängdes ner! Att inte ha statlig teve och radio är ett hot mot demokratin. Just nu pågår protester i Grekland om stängningen. Journalister ska strejka, och gud vet vilka andra som kommer sympatistrejka. Jag tror inte att det blir verklighet av detta.
|
|
||||
|
||||
Det ÄR redan verklighet, så tillvida att stationerna stängdes ner igår kväll.
Karin |
|
||||
|
||||
Jag säger som Janne, det KAN inte bli verklighet. Alla länder, och kanske speciellt länder i Greklands situation, MÅSTE ha statlig tv och radio.
Var i kontakt med vänner på Kalymnos i kväll. Popi, 23 (?), var helt förtvivlad. Hennes ord säger en hel del: o my god janna...we live terrible times here in greece with this action of fasism..unfortunately tonight in the country where every democratic expression was born the domocracy died..😞 Nu får vi alla hålla tummarna. Önskar det var något jag kunde göra. Att som journalist sympatistrejka i Sverige ger ju tyvärr ingenting - speciellt inte som jag har semester ;-) |
|
||||
|
||||
ERT:s journalister sänder fortfarande på nätet och det pågår politiska diskussioner mellan PASOK och Demokratisk vänster (båda i regeringen) att backa beslutet. Tror Samaras har en räv bakom båda öronen. Nu kan han säga OK Vi låter personalen på ERT behålla jobben och så avskedar vi 2 700 andra statsanställda. För minst så många statliga jobb måste bort före sommaren. Verkligheten blir allt bistrare för allt fler greker speciellt i Aten-området där ju de flesta nedskärningarna sker. Här på Lesvos märker vi krisen på att allt fler grekiska turister inte har råd att åka på semester. Så det finns gott om lediga rum. Kom och spendera så mycket ni kan så gör ni en god gärning samtidigt. Och hemma i Sverige köp så mycket grekiska varor ni orkar.
|
|
||||
|
||||
Aha, så du tror att det kan ha varit en avledande manöver, typ? "Ni ser vad som händer om inte person X tvingas gå och avdelning X stängs... då stänger vi radio och TV."
|
|
||||
|
||||
Just nu presenterade regeringen planen på att ersätta ERT med NERIT SA som en ny statliga TV och internet kanal. Troligen med färre anställda. Vi får väl se hur det slutar.
(Jag följer vad som händer i mitt Sommarland via bland annat http://www.ekathimerini.com/) |
|
||||
|
||||
Citat:
Enligt Ekathimerini sänder journalisterna ändå. Just nu pratas det om stängningen på nyheterna. Tydligen ska det ta upp i EU. Personen som intervjuas (Professor Kent Asp) säger att sådant här annars bara händer i diktaturer. |
|
||||
|
||||
Citat:
Greklands två största fackförbund har deklarerat att de ska sympatistrejka i morgon torsdag. Allt enligt Ekathimerini. |
|
||||
|
||||
I vår närmaste omgivning på kafeer och tavernor och så slår man på ERT när dom sänder direkt fotboll eller basket. Annars står någon av de andra kanalerna på främst Mega eller SKAI. Det gäller även vid nyhetssändningar. Dessutom har ERT för det mesta kritiserats för att vara regeringens språkrör. Det vore väl mer diktatur om staten stängde kanaler dom inte äger.
|
|
||||
|
||||
Malin Syrstad, SVT:s Europakorre, har ett bra flöde på Twitter om det här just nu. @malinsyrstad heter hon där.
Claes, om det stämmer - att ERT fungerat som regeringens språkrör - är det förstås fruktansvärt. Men ligger det något i det? |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Jag har frågat många här på Lesvos om dom tycker att det finns "grävande" journalister ERT och har för det mesta fått svaret: Nej. Vi de första stora demonstrationerna i Aten 2010 följde några av mina vänner det på svenska Aftonbladets WEB TV som direktsände i flera timmar från Aten. Det tycktes inte vara någon av de grekiska kanalerna som gjorde det.
Naturligtvis bör det alltid finnas ett public service bolag och det tycks ju vara på väg ett "nytt" ERT. Så vi får väl se hur det utvecklar sig. Jag tar en paus i ERT frågan med detta. |
|
||||
|
||||
Jag brukar ha NET, ET1 och ET3 som informationskanaler och gillar att det är sansat med reklam och en hel del bra program.Ändå ligger det mycket i att det är en regeringsvänlig kanal. Det lär dock ha blivit en alldeles sanslöst överbefolkad arbetsplats dessutom, med otroligt stora kostnader. Vi betalar via elräkningen, så nu frågar många sig om det blir avdrag på el-räkningen hädanefter då...
Tidninge Ethnos har en omröstning där man kan uttrycka om man gillar beslutet eller ej, och en överväldigande majoritet av tidningens läsare tycker att det var rätt att stänga eller svarar att omorganisation var nödvändig men inte att stänga. Vill man veta vad reportrar oh andra på ERT tjänar, kan man titta på (skandalblaskan) To-mati.gr Skapliga löner, vem vill bli av med dessa... Senast redigerad av Monica P den 2013-06-12 klockan 17:11. |
|
||||
|
||||
Jag tycker att dom kan gott minska på räkningen! Man skall väl inte behöva betala för någon tjänst som man inte har längre
Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Sen har jag sett den här "trevliga" konspirationsteorin. Inte helt omöjligt...
""The government said it tried in vain to negotiate a new deal with unions... [on] voluntary redundancy and early retirement scheme and had no other choice..." The truth is, the Greek govt wants ERT off the air while it peddles Greece's gas infrastructure to Russia and the Piraeus port facilities to China." Karin som blir rädd... |
|
|||
|
|||
De grekerne jeg har snakket med, synes at det var bra ERT ble stengt, selv om det selvsagt er trist at det blir enda flere arbeidsledige i landet.
De sier at "de fleste i ERT var sjefer med altfor høye lønninger", "mange ansatte møtte bare opp for å få lønn, de jobbet ikke", "de brukte våre penger på å lage dritt som jeg aldri så på etc. I god gresk ånd sier de også at den nye statskanalen som skal bygges opp, "sikkert også fylles opp med høytlønte, udugelige kompiser av Samaras" |
|
||||
|
||||
Så allt blir som vanligt.
|
|
|