|
||||
|
||||
Sv: Lägre Resturangmoms från 1 Augusti
Nej, alkohol omfattas inte av momssänkningen, inte heller mat som serveras på s.k. "entertainment centres such as bouzoukia".
En särskild skylt har tagits fram för att underlätta identifieringen av vilka som sänkt sina priser genom att tillämpa lägre moms. Skylten, med text på grekiska och engelska, får bara användas av den som har sänkt sina priser med åtminstone 5 % på tre fjärdedelar av det som erbjuds på menyn. Här är en artikel, som beskriver hur den lägre momsen ska tillämpas: http://www.enetenglish.gr/?i=news.en.home&id=1327 Enligt artikeln råder konsumentorganisationer kunder att kontrollera att slutpriset är detsamma, som det angivna och att alltid begära kvitto. |
|
|||
|
|||
Har fått färsk lägesrapport från södra Pello. 10 % lägre priser på maten på lokal taverna. Det var för ägaren en självklarhet
Inger |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Kom just hem från Rodos. Vi tittade inte sådär jättenoga på kvittona (vi fick maskinskrivna kvitton på alla ställen vi var på faktiskt), men från och med den 1:a så var det en märkbar sänkning på prisnivån på middag. Nu är vad jag förstår Rodos en av öarna som har 16% (?) så det kanske inte gör så stor skillnad.
Ps. Några skyltar såg jag inte heller till. |
|
||||
|
||||
Jag tror det kommer att bli som med rökförbudet inomhus.....ingenting!
De ställen jag varit på sedan 1 aug har man inte sänkt priserna men på kvittona står det 13 %. Jag ser glad ut o betalar vad det står...fattas bara annat! Gästvänligheten är så enormt stor, man får det ena och det andra från huset, så jag tänker inte gola eller leka SKM! Yanna |
|
||||
|
||||
Nyss hemkommen efter 4 veckor i Nea Chora. Fick kvitton med moms 13% på mat och 23% på dricka. Maten hade blivit några cent billigare efter 1/8
Maskinkvitton kan dom skriva ut på vilket belopp som helst. Blir man stammis på ett ställe så får man ett kvitto på 7 när det är dax för betalning går det på 8,50. Lolis |
|
|