|
|||
|
|||
Lägre Resturangmoms från 1 Augusti
Momsen ska tydligen ner från 26 till 13%, Blir spännande o se om det ger någon skillnad i priserna, även om jag nästan hoppas att resturantörerna tar skillnaden till löner mm samt att de skattar för det de får in primärt. Det vart ju inte direkt mycket dyrare när man höjde momsen vill jag minnas.
källa: http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sa...oms-i-grekland http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...07/2013_509785 |
|
||||
|
||||
Sv: Lägre Resturangmoms från 1 Augusti
I år får vi maskinkvitton på alla tavernor vi äter på. Tidigare var det bara på en av dem. Alla som är/har varit i Grekland i år har väl sett skylten som säger att du inte behöver betala om du inte får ett maskinkvitto.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag såg inga skyltar om detta..... Deia |
|
|||
|
|||
Jag såg heller inga skyltar. Å andra sidan tittade jag inte efter dem heller. Kanske skulle jag sett dem då.
Jag fick faktiskt maskinskrivna kvitton på nästan alla ställen jag åt på. Även på de ställen där jag tog en frappé eller bara en en öl. De rullade ihop den maskinskrivna pappersremsan, så prydligt i små "koppar" av rostfritt stål som de ställde på bordet för att kvittot inte skulle blåsa bort. Detta gällde både på Amorgos, Folegandros och Santorini. På ett ställe på Naxos fick jag inget kvitto dock. Men det var nog i princip den enda restaurang jag åt på där jag inte fick ett. Så visst håller det på att förändras. |
|
||||
|
||||
De där skyltarna om att man ska få kvitto, annars behöver man inte betala, SKA finnas uppsatta synligt och på grekiska och engelska. Oftast sitter de på kassaapparaten eller liknande, och ALLA affärer och restauranger ska respektera detta. Vill ni klaga så finns det myndigheter i Grekland ...
|
|
||||
|
||||
Citat:
MVH zakka |
|
|||
|
|||
Citat:
Vi besökte Naxos & Paros under några veckor. |
|
|||
|
|||
Läser man noga i artikeln (via länken) så står det faktiskt att lagen gäller från 1:a augusti och där är vi inte än......
|
|
||||
|
||||
Kommer säkert kunderna till godo i lika stor grad som i Sverige. Det vill säga : inte alls...
Men om det skapar jobb så är det förstås bra. Risken är att det hamnar i ägarens fickor istället. Man kan ana att somliga kommer att "kompensera"... Nu åker vi tyvärr hem den 26:e juli, hade varit kul att se om det märks någon skillnad. |
|
|||
|
|||
Vi åker till Lefkas i mitten på september. Jag skulle bli riktigt förvånad om det skulle bli någon förändring där. Har en känsla att på mindre orter pratar alla restauranger ihop sig och gör gemensam sak, dvs fortsätter som förut.
|
|
|||
|
|||
Det är nog inte så enkelt som att alla förändringar kan ske så snabbt heller. Vi kan inte förvänta oss att det ska vara som att vända på en hand.
Man kan inte glömma greklands historia i allt detta. Man måste ha förståelse för att i ett land som varit så hårt ansatt på olika sätt så kan det kanske vara svårt för varje medborgare, att ha samma kollektiva tänk och samma tilltro till myndigheter som vi har i ex. Sverige där vi levt i fred och frihet i mer än 200 år. Men nu känner jag att jag börjar tangera in på krisen och det är ju en annan tråd, så jag får nog avsluta mitt inlägg här =) |
|
||||
|
||||
Det lär knappast tryckas några menyer men nya priser så tätt inpå momssänkningen, så om allt går rätt till ska 10% dras från notan, något man säkert måste ha koll på själv.
Jag tycker det är konstigt att Samaras sänker momsen. Många greker har ändå inte råd att gå ut och äta, och turisterna äter ju ute ändå. Vad landet behöver är mer skatteintäkter, inte mindre. Senast redigerad av Kalimera den 2013-07-18 klockan 17:06. |
|
|||
|
|||
Citat:
Men det står också att Samaras kommer att återgå till en moms på 23 % ifall det fuskas med skatten. Beskedet kom ju också strax innan omröstning om nytt åtstramningspaket så kanske vill Samaras visa på en viss kompromissvilja med landets näringsidkare? Lite "ge och ta"-politik. (F.ö visst är bilden i den svenska artikeln från en restaurang i Aegiali, minns inte vad den heter?) Senast redigerad av Thira den 2013-07-18 klockan 18:22. |
|
|||
|
|||
En av dom största anledningarna till momssänkningen är att minska skattetrycket för det grekiska näringslivet så att man därigenom, förhoppningsvis, redovisar mer försäljning och därmed ökar intäkterna till statskassan. Ett av Greklands största problem är "svarthandeln" som pågår och har pågått under alldeles för lång tid.
|
|
|||
|
|||
Men vad säger egentilgen ett maskinskrivet kvitto om hur det redovisas sedan?
Redan förra sommaren fick vi betydligt mer maskinskrivna kvitton - t.o.m. för solstolarna, men vad är det som säger att det sedan redovisas på rätt sätt bara för att jag får en kvitto remsa i min hand ? men visst ett kvitto kan vara är en god början att tänka om.... |
|
|||
|
|||
Det är väl något med att momsen ska stå på det m.m för att det ska vara giltigt?
Jag fick kvitton men kollade faktiskt inte detta så noga. Kanske borde jag ha gjort det haha Sen om det, i sig, har något att göra med själva redovisningen vet jag inte. Men då man betalar med kort så måste väl ändå kunna vara säker på att det redovisas. Då bokförs ju summan redan från början på ett annat sätt? Särskilt om man dessutom får ett kvitto. Oavsett ev. giltighet eller inte så tycker jag du tar upp en viktig sak när du säger att det bidrar till att tänket håller på att ändras. Och det är nog där någonstans det hela måste börja. Inte enbart genom lagstiftning och kontroller. Om förtroendet för myndigheter och politiker så småningom återkommer så underlättas förmodligen denna process betydligt. Senast redigerad av Thira den 2013-07-19 klockan 01:28. |
|
|||
|
|||
Vi ska ner nu den 7'e Aug till Kos, Å det ska bli intressant o se hur dom har löst problemet med kvittorna.
Jag tycker att, om det ska fungera så måste även vi turister ta ett ansvar att begära kvitton, ta med oss kvittorna från restaurangen, så inte oärliga kan använda dom igen. Vi turister är ju ändå en av dom största inkomstkällorna för det grekiska folket. Fortsätt resa till Grekland, fast med ansvar. |
|
||||
|
||||
Kos räknas väl till gräns-öarna där VAT är 16% och inte 23% så sänkningen märks nog inte.
|
|
||||
|
||||
Vad jag har tyckt mig förstå, är att en viss förvirring rått/råder angående i vilka situationer den nya lägre momsen ska räknas och på vilka varor.
Nu i 11:e timmen har man kommit med vissa klargöranden: "Value-added tax on food services is set at 13 percent irrespectively of where the food is consumed said the Greek Finance Ministry’s general secretary for revenues Haris Theocharis on social networking site Twitter on Wednesday. Theocharis noted that the only exception to the new VAT rate applied in the drinks category, depending on whether goods where consumed in restaurants and bars or were ordered for take out." "The circular led to some confusion as, for instance, a soft drink ordered for delivery will have a 23 percent VAT rate, but if consumed at a local restaurant will have 13 percent VAT rate." http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...07/2013_511943 http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...07/2013_512009 http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...07/2013_512152 Momssänkningen från 23 till 13 % skall tydligen endast gälla under tiden 1 augusti - 31 december på restauranger, tavernor, barer och hotell. Det återstår att se hur detta kommer att fungera i praktiken. |
|
||||
|
||||
Och om jag förstått saken rätt så gäller det inte alkohol.
|
|
|