Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-07, 15:38
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ryggstödsfällning på flygplan

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Skillnaden, Malin, är vilken hänsyn man tar till sin medmänniska. Du bryr dig inte, vilket säger en del.
/Anders
Du jag ska tala om för dig att det vet du inte ett skit om... Jag tar så mycket hänsyn till alla andra och sätter andra i första rummet så att det sällan finns någon tid över för mig själv!!! Jag jobbar också som lärare 100%(främst med elever i behov av extra stöd) och jag har ett handikappat barn (nu 21 år) som jag har omsorg om på heltid. Du kan ju fundera på hur detta skulle gå om jag inte brydde mig om medmänniskor. ENDA gången jag har tid för mig själv är när jag reser (om inte sonen är med) och då vill jag kunna koppla av och njuta utan att någon ska tala om för mig hur jag ska sitta i flygplanet!!! Aldrig någonsin har någon nekat mig att fälla sätet heller så det kan inte finnas så många som stör sig på det som det kan verka här...
Men att uttala sig som du gör att jag inte bryr mig är för bedrövligt dåligt för du har INGEN aning Nu är det här slutdiskuterat för min del!!
Svara med citat
Gammal 2014-03-07, 17:35
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Men,, det här med benutrymme är icke helt oproblematiskt. Är man som jag 194 cm i strumplästen, då inkräktar du på mitt benutrymme enär jag allredan har mina knän djupt inne i framförvarandes ryggstöd.

Att få känna den hårda stålplattan i knäna under en tretimmarsflygning är icke muntert. Jag har aldrig varit med om att framförvarande frågat om det är OK att fälla ryggstödet. Detsamma fälles utan pardon.

Turligt nog kunna jag med "Knee Defender" förhindra stolsfällning numera.

Den som till äventyrs tror att om bakomvarande bara fäller sitt eget säte, då uppstår status quo, den tror helt fel. Utrymmet ökar ej för bakomvarande. Tja, kantänka om jag skulle lyckas flytta min häck en bit upp på det fällda sätet??? Detta låter emellertid sig icke göras.

Nej, och åter nej, den som fäller stolsryggen och icke bryr sig om att detta innebär obehag för bakomvarande långbenta passagerare, denne är egoist.
En fullblodsegoist därtill.

Förvisso finnes i viss mån möjlighet att boka platser vid nödutgångarna, men dessa platser äro som oftast begränsade till tolv-femton säten av 190 på flygplanet.

Det hela handlar om att fråga bakomvarande och att taga hänsyn, icke annat.

Arne
Svara med citat
Gammal 2014-03-07, 17:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg

MEN ännu värre är när en unge sitter och sparkar mig i ryggen! Visst säger jag till...men ibland varar det typ några minuter och så fortsätter det...vissa föräldrar kan inte tackla detta....ungen "bestämmer"!
Hmmm...finns mycket att störa sig på när man flyger...egentligen...fällda säten är inte det värsta!
NU är Du jäkligt modig Yanna! Detta togs upp i en tråd för något/några år sen och då tog det hus i helsicke om jag minns rätt

Jag själv , som har arbetat med barn hela mitt vuxna liv , tillåter mig också att bli irriterad över bensparkning och hopp och syskonbråk i sätet bakom och det har INGET att göra med om jag älskar barn eller inte. Är jag på semester blir jag bara rent jättetrött på detta! Mina barn fick aldrig busa på flyget, men det är väldigt vanligt nu tycker jag och det är inte många som blir tillsagda!
...och som sagt jag älskar barn, arbetar frivilligt med dem nu som pensionär och ska ha huset fullt med barnbarn över helgen, det är ju MELLO!
Men åker de nån gång med på semester i flygplan då får de inte sitta och sparka i ryggen på den framför

Lissi - som faktiskt också ibland fäller sätet, när den bakom också gör det!
Svara med citat
Gammal 2014-03-07, 18:22
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
NU är Du jäkligt modig Yanna! Detta togs upp i en tråd för något/några år sen och då tog det hus i helsicke om jag minns rätt
Come an bara!
Det är FÖRÄLDRARNA jag retar mig på, inte ungarna. Är föräldrar oantastliga?

Yanna
Svara med citat
Gammal 2014-03-07, 18:29

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Det är FÖRÄLDRARNA jag retar mig på, inte ungarna. Är föräldrar oantastliga?

Yanna
Svara med citat
Gammal 2014-03-07, 22:15
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:

Alltså, jag är inte den som hoppar på folk, så, no offence, för det första. Inte Du Nilam, utan det du uttryckte/tyckte. (Hoppas vi har klarat av den biten. För ett underbart forum som detta utan personliga påhopp ska vi värna om)
/ Anders
Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Ett tips är då att åka med bolag ( ex Ryanair) som har icke fällbara säten...
...Så länge det är tillåtet att fälla sätet kommer jag göra det...

// Malin
Citat:
Du jag ska tala om för dig att det vet du inte ett skit om...
...och då vill jag kunna koppla av och njuta utan att någon ska tala om för mig hur jag ska sitta i flygplanet!!!
...Aldrig någonsin har någon nekat mig att fälla sätet heller så det kan inte finnas så många som stör sig på det som det kan verka här...
Men att uttala sig som du gör att jag inte bryr mig är för bedrövligt dåligt för du har INGEN aning
Så kan det gå när man plockar citat ur sitt sammanhang!
Jag började mitt svar mot dej med att tydligt markera att det inte var dej som person jag angrep,utan ditt inlägg.
Jag tycker att du har en dålig och tråkig attityd, använder dej av tråkiga smileys mot person.
Jag drar slutsatsen av att du inte visar hänsyn till dina medpassagerare genom dina inlägg. Du försvarar det med att du då har semester från hänsynsfullhet. (Då kan man göra som man vill? bara för att man har jobbigt arbete och privatliv?)
/Anders, jobbar oxå med barn med särskilda behov, samt har ett eget barn med funktionshinder (vad det nu har med sakfrågan att göra?)
Svara med citat
Gammal 2014-03-07, 22:23
para polis avatar

Skulle aldrig få för mig att säga till framförvarande, när dom fäller säte. Tycker bara synd om vederbörande som inte har mer vett än att ta hänsyn till andra.
Däremot om dom frågar, svarar jag; that's ok, but if I get tired, please do you mind if I ask you to fell up?
Brukar få ett väldigt jakande svar.
/ funderar på Arnes 'kneedefenders'
Svara med citat
Gammal 2014-03-07, 22:39

Men herregud

Vissa har väldigt jobbigt med sina resor tydligen. Varför inte bara stanna hemma???

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-03-07, 22:55
para polis avatar

Citat:
Men herregud

Vissa har väldigt jobbigt med sina resor tydligen. Varför inte bara stanna hemma???

Lissi
Lissi; refererar du till att jag har det jobbigt på mina resor?
Jag ponerar så. Om så är fallet.
Då måste jag försvara mej;
Har det inte jobbigt. Har inte påstått det. Läs H E L A tråden!
Vi diskuterar något annat. Inte att resa, inte att flyga.
Vi talar hänsyn. Om det gäller fälla säte eller inte. Vissa tycker ja, vissa tycker nej.
Jag respekterar båda, men jag måste ju kunna få tycka endera utan att bli påhoppad med att låta bli att resa?
Svara med citat
Gammal 2014-03-07, 22:56

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Men,, det här med benutrymme är icke helt oproblematiskt. Är man som jag 194 cm i strumplästen, då inkräktar du på mitt benutrymme enär jag allredan har mina knän djupt inne i framförvarandes ryggstöd.

Att få känna den hårda stålplattan i knäna under en tretimmarsflygning är icke muntert. Jag har aldrig varit med om att framförvarande frågat om det är OK att fälla ryggstödet. Detsamma fälles utan pardon.

Turligt nog kunna jag med "Knee Defender" förhindra stolsfällning numera.

Den som till äventyrs tror att om bakomvarande bara fäller sitt eget säte, då uppstår status quo, den tror helt fel. Utrymmet ökar ej för bakomvarande. Tja, kantänka om jag skulle lyckas flytta min häck en bit upp på det fällda sätet??? Detta låter emellertid sig icke göras.

Nej, och åter nej, den som fäller stolsryggen och icke bryr sig om att detta innebär obehag för bakomvarande långbenta passagerare, denne är egoist.
En fullblodsegoist därtill.

Förvisso finnes i viss mån möjlighet att boka platser vid nödutgångarna, men dessa platser äro som oftast begränsade till tolv-femton säten av 190 på flygplanet.

Det hela handlar om att fråga bakomvarande och att taga hänsyn, icke annat.

Arne
Men Arne, , så länge det finns säten att fälla så får man fälla och om man konfererar med den bakomvarande så KAN detta inte vara ett så stort problem. Likaväl som en normallång betalat för att kunna fälla så får en väldigt lång "stå ut med omaket" i de extremfall man inte kommer överens. INGEN ENDA här har ju hävdat att man fäller stolen om bakomvarande bestämt säger nej. Man kan ju också välja att stanna hemma om man är livrädd att framförvarande fäller sätet mot ens vilja!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-03-07, 23:05
nilams avatar

Citat:
Jag tycker att du har en dålig och tråkig attityd, använder dej av tråkiga smileys mot person.
Jag drar slutsatsen av att du inte visar hänsyn till dina medpassagerare genom dina inlägg. Du försvarar det med att du då har semester från hänsynsfullhet. (Då kan man göra som man vill? bara för att man har jobbigt arbete och privatliv?)
/Anders, jobbar oxå med barn med särskilda behov, samt har ett eget barn med funktionshinder (vad det nu har med sakfrågan att göra?)
Du har rätt...jag har en dålig attityd och jag använder av mig av de "tråkiga" smileysen. (undrar varför de finns förresten,,,känns ju helt onödigt när man ändå inte ska använda dem ungefär som att säten är fällbara men det finns en tyst lag om att de inte ska fällas )
Jag tänker inte förklara för dig vad jag tyckte det hade med att göra att du tycker jag är en hänsynslös person helt utam empati för medmänniskor...förstår du inte det så får det va ditt problem. Men naturligtvis ska du ha rätt att skriva det...för jag har ju trots allt beskrivit hur jag hänsynslöst struntar i denna oskrivna lag som ni har. Tänk jag går över gatan ibland utan att använda övergångsstället och jag strutade i att betala tv-licensen i min ungdom Jag erkänner att jag är en bedrövlig människa som tydligen inte har några skrupler... Men eftersom jag är det så börjar det bli liiite jobbigt och jag känner en viss press att jag ska behöva vara lika perfekta som er andra här inne ( ni som vet att jag inte menar er behöver ju inte ta åt er ) men har svårt att leva upp till det så tror jag att min tid på Kalimera börjar lida mot sitt slut...

Senast redigerad av nilam den 2014-03-07 klockan 23:21.
Svara med citat
Gammal 2014-03-07, 23:18

Citat:
Lissi; refererar du till att jag har det jobbigt på mina resor?
Jag pratar inte om speciellt Dig.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-03-07, 23:22
para polis avatar

Snälla Malin, jag försöker hålla mej till sak.
Har försökt hålla mej till sakfråga och inte person. Jag kände mej påhoppad och försökt försvara min ståndpunkt.
Skulle du dyka upp utanför min dörr i Gävle och plinga på dörren imon, skulle ingen bli gladare än jag. Skulle bjussa dej på god mat å gött dricka.
Såpass tycker jag vi mångskrivare på Kalimera har gemensamt, att vi måste kunna diskutera, med högt till tak? Gemensama kärleken till Greklands ö-värld har vi gemensamt, och den kommer vi ganska långt med, tror jag!
Svara med citat
Gammal 2014-03-07, 23:27
para polis avatar

Citat:
Jag pratar inte om speciellt Dig.

Lissi
Oki, ber om ursäkt!
Kändes som att det var mej det refererades till.
Var lite lättkränkt där, och det var inte meningen.
Svara med citat
Gammal 2014-03-07, 23:32
nilams avatar

Citat:
Snälla Malin, jag försöker hålla mej till sak.
Har försökt hålla mej till sakfråga och inte person. Jag kände mej påhoppad och försökt försvara min ståndpunkt.
Skulle du dyka upp utanför min dörr i Gävle och plinga på dörren imon, skulle ingen bli gladare än jag. Skulle bjussa dej på god mat å gött dricka.
Såpass tycker jag vi mångskrivare på Kalimera har gemensamt, att vi måste kunna diskutera, med högt till tak? Gemensama kärleken till Greklands ö-värld har vi gemensamt, och den kommer vi ganska långt med, tror jag!
Ok...det var ju snällt för mat och dryck säger jag nämligen aldrig nej till MEN tyvärr kan jag inte åka till Gävle pga att fel hockeylag hör hemma där
Men jag kan ju skicka sambon som gillar både Gävle, Gevalia och Brynäs Jag stannar här och håller mig till de "lila"
Svara med citat
Gammal 2014-03-07, 23:44
para polis avatar

Citat:
Ok...det var ju snällt för mat och dryck säger jag nämligen aldrig nej till MEN tyvärr kan jag inte åka till Gävle pga att fel hockeylag hör hemma där
Men jag kan ju skicka sambon som gillar både Gävle, Gevalia och Brynäs Jag stannar här och håller mig till de "lila"
Hahaha! Ok! Jag tycker oxå samma, fel hockeylag. Är nämligen en av några få RÖGLE-supporters här i stan. (Så lite Jörgen Jönsson-stämning kanske?)
Däremot så är det Gefle IF som gäller.
Nä men seriöst, skulle vi träffas, så skulle vi ju diagolisera detta utan problem fast olika åsikter, eller hur?
Så, trevlig helg! OCH, skulle vi ses i Grekland eller whatever, så ser jag fram mot det!
Svara med citat
Gammal 2014-03-07, 23:46
nilams avatar

Citat:
Hahaha! Ok! Jag tycker oxå samma, fel hockeylag. Är nämligen en av några få RÖGLE-supporters här i stan. (Så lite Jörgen Jönsson-stämning kanske?)
Däremot så är det Gefle IF som gäller.
Nä men seriöst, skulle vi träffas, så skulle vi ju diagolisera detta utan problem fast olika åsikter, eller hur?
Så, trevlig helg! OCH, skulle vi ses i Grekland eller whatever, så ser jag fram mot det!
Svara med citat
Gammal 2014-03-08, 00:03
para polis avatar

Svara med citat
Gammal 2014-03-08, 00:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
men har svårt att leva upp till det så tror jag att min tid på Kalimera börjar lida mot sitt slut...
Såna grejor vill vi inte höra talas om. Här ska inte lämnas nåt Kalimera. Begrips!

Citat:
Bravo!

Citat:
...pga att fel hockeylag hör hemma där
Hockey? Men hallå, det var väl nåt man höll på med på sjuttiotalet med CCCP o grejer.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2014-03-08, 00:18
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Hele diskusjonen går på om hvor mye man skal ta hensyn til andre. Hvem er den største egoisten, den som feller ned sitt sete uten å spørre om det er OK for den som sitter bak, eller den som låser setet for den som sitter framfor uten å spørre? Det ene er vel ikke verre eller bedre enn det andre, og begge deler viser en attityd når det gjelder å prioritere seg selv på bekostning av andre som jeg har vanskelig for å akseptere.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:44.