![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Senast redigerad av Thira den 2015-02-11 klockan 17:35. |
|
||||
|
||||
![]()
I början av oktober tror jag det är annorlunda än senare under månaden, när Sunny var där ... Men jag tror inte det går att säga att ditt intryck inte stämmer, du har ju det intryck du har. Det är nog inte mer "fel" än mitt
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kollade min reseblogg från Naxos och jag var där mellan 7-22 Oktober ..kändes som lagom med turister där då, men sista dagarna stängde de igen en del tavernor och det kändes faktiskt lite dött även i Chora.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag tillhör också de som gillar Naxos, trots chartertrycket under juli/augusti. Jag gillar Naxos för att det finns ett liv "bakom" den turistiga ytan, där naxosbor varje kväll under sommarhalvåret kommer ner till hamnpromenaden och går en "volta" bland minglande turister, där du här och var i gamla delen av stan hör tanterna utbyta det senaste skvallret tvärs över de smala pittoreska gränder som lockar turister, där du hittar sturiga grekiska farbröder i coopaffären som ler brett när du frågar efter lokala varor, där de konkurrerande rumsuthyrarna hänger på café med varandra mellan båtarna. På söndagarna samlas naxosfamiljer på något café på hamnpromenaden efter kyrkbesöket. På de riktigt bra restaurangerna, som inte alltid ligger mest synliga, är det fullt av greker - lokala och tillresta.
Jag gillar Naxos för att ön är så omväxlande, och för att det för det mesta (kan vara lite svårare i lågsäsong) är så lätt att ta sig runt med lokalbussar, att det bitvis är väldigt cykelvänligt och för att det finns oändligt många vandringsstigar runt om på ön. Jag gillar Naxos för att här odlas potatis och andra grödor, här finns mjölkkor och mejeri, här lever de inte enbart av turism. Jag gillar Naxos för att det är lätt att få lift när det inte finns någon buss att ta och att för naxosborna trots öns många år som turistmål fortfarande är nyfikna på vem jag är, och för att de är så stolta över sin egen ö. Jag gillar Naxos för att här finns en blandning av sol och bad, historia, natur och kultur. Nu är det lätt att tro att jag jämnt reser till Naxos, och så är det inte! Då och då har jag stannat mellan en och tre veckor på ön, och de gångerna har alltid varit på våren eller på hösten då turisterna på ön i stort sett enbart består av vandrare och vindsurfare. I högsäsong stannar jag i regel bara en eller ett par dagar, och brukar då tillbringa dagarna i bergen och kvällarna i stan. Jag bor alltid strax nedanför Kastro bland de skvallrande tanterna, med utsikt över havet, Portara och hamnpiren. Det mesta av det jag gillar med Naxos kan undvikas med lite planering, det är bara att stanna på det strandnära hotellet och stranden där och att bara gå till tavernor och caféer där det inte syns några greker bland gästerna. Fast det är väl synd... Våga |
|
|||
|
|||
![]()
våga
![]() Monica ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Så fint skrivet/beskrivet Våga! Sådana kärleksförklaringar gillas
![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Naxos stad är toppen och inte FÖR turistisk billigast av de öar jag besökt men allt är relativt. Finns en del billiga boenden vid Georgeos strand, flyg till Santorni och ta egen båt därifrån, även om ni kan flyga billigt till Aten så kan det bli dyrare med färjan och kanske en övernattning då flyget kommer ner sent för att hinna med sista båten ut till öarna. Paros är helt underbart och lite turister denna tid, tänker då på Parikia och inte Noussa, även där finns billiga boende och inga förbokningar behövs.
|
|
|||
|
|||
![]()
Fint skrivet Våga... precis så där underbar är Naxos!..
![]() Tänkte särskilt på när du skrev om Naxosborna... deras nyfikenhet på oss turister och otroligt glada och trevliga trots alla år med turism...de var de första jag tänkte på när jag kom dit.. hade förväntat mig lite mer nonchalant beteende... men inte en turist nu igen.. som vill fråga en massa.. det var precis tvärtom.. oerhört hjälpsamma... Till och med i slutet på säsongen fanns tålamodet kvar.. då man tycker de borde vara rätt så less på allt! Fantastiskt!!.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Instämmer. Så fint skrivet Våga. Precis som du beskriver känner även jag för kära Naxos. Åh nu blev längtan dit vääldigt stor....
/emma ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Haha jaaa man blev alldeles sjuk av längtan. Tack Våga för en mental återresa.
|
|
||||
|
||||
![]()
Våga, så underbart du skriver om Naxos!
Jag börjar redan längta, men inte förrän i september är vi där. Jag fick för några månader sedan ett förslag från Maji om att prova Naxos istället för Paleochora under december-januari. Har du varit där vid den tidpunkten? Ingo; jag tycker också att du ska titta lite mer på Naxos. Tror inte du blir besviken om du väljer den ön. Det finns så mycket. Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Underbar beskrivning av Naxos Våga
![]() Tillhör ju dom som älskar Naxos men helst under de tider på året som det inte är så många turister. Det gäller iofs alla öar ![]() Slutet av maj och början på juni tycker jag annars är jättebra tid att vara där om man vill ha lite liv och rörelse. Allting öppnar upp och vädret är oftast bra. Naturen är fantastisk (glömmer aldrig en moppetur upp i bergen då vägarna var kantade av gul ginst) Åker man via Santorini så blir det ju inga långa båtfärder heller. //maji ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, den lilla hamnen på Santorini är ju inte jätterolig men man måste ju inte tillbringa tiden där. Har ofta istället valt att vara några timmar i Fira. Köpt båtbiljetter, ätit lite lunch, beundrat utsikten och sedan tagit bussen ner till hamnen. En ganska bra början på semestern
![]() Nu börjar man ju längta riktigt mycket ![]() //maji ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
När jag har varit på Naxos i november och i början på mars har de flesta ställen längs hamnpromenaden och i turistgränderna varit stängda, eller haft öppet några timmar dagtid, men några få ställen håller ut året runt (tror jag) t ex tavernan "Η καλι καρδια" med grekisk husmanskost och några caféer. Det går förstås att hitta andra öppna ställen runt om i Naxos stad. Agia Anna och Agios Prokopios är i princip helt döda samhällen på vintern, undantaget en och annan taverna på söndagar då naxosfamiljerna åker på utflykt och äter söndagsmiddag på eftermiddagen. Bussarna kör heller inte turer dit då. När det gäller bussar till andra platser på ön går de oftast från byarna på morgonen och tillbaka dit från busstationen vid hamnen på eftermiddagen, så att de passar för barn som ska till och från skolan och andra som ska till stan och göra ärenden. Någon av de "större" linjerna går fler turer. I hamnen kommer och går färjorna, fast i reducerad omfattning, Skopelitis kör sina vanliga rutter och skolbarn i alla åldrar passerar hamnpromenaden på väg till och från sina skolor. Det är absolut inte tomt och dött! Dagtid ger sig de flesta turister (de är få) ut på vandringar eller vintervindsurfing, kvällstid brukar turisterna samlas på de få kvällsöppna ställen som finns. Vinterlivet på Naxos är lugnt, men jag föreställer mig att det blir lite mer anonymt för turister än i Paleochora. Det finns säkert andra med mer naxoserfarenhet än jag, om du frågar i naxosforumet! Våga |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för alla bra tips!
Våga - efter din poetiska kärleksförklaring till Naxos känner jag och min vän oss övertygade. Det får helt enkelt bli en vecka på Naxos denna gång. Ska bli riktigt spännande ![]() |
![]() |
|
|