Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-10, 21:32
_ingo _ingo är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015
Standard En vecka i maj/juni - tips?

Hej alla Greklands-experter!

Vi är två kompisar som planerar att resa till Grekland i slutet av maj/början av juni. Jag har tidigare varit på Kreta och Skopelos, för min kompis är det första Greklands-besöket. Jag har egentligen två funderingar som någon här på forumet kanske har svar på:

1 Hur ska man tänka när vi nu åker så pass tidigt på säsongen? Vill inte åka någonstans som känns super-turistigt/alltför party. Men det kanske är så pass lugnt i början av säsongen att man kan bortse från turism-faktorn? Dvs åka även till sådana "poplulära" öar (Naxos, Rhodos, Kos) som inte hade övervägt under högsäsong?

2 Den ständiga frågan: vart ska vi åka? Ledorden är god mat, mysiga tavernor, och en genuin grekisk känsla hellre än turist-komplex. Vi vill alltså inte ha något party men det får ju samtidigt gärna vara lite folkliv. Trevligt om det finns någon att prata med på tavernan på kvällarna

(och det lutar åt charter, eller i vart fall en ö som det är smidigt att ta sig till)

Tacksam för tips!
Svara med citat
Gammal 2015-02-10, 21:42
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005
Standard Sv: En vecka i maj/juni - tips?

Min första tanke är Pigadia på Karpathos. Direktflyg, skippa transfer och ta taxi till hotellet så är ni framme på 20 minuter. Charter finns hos både Airtours och Apollo. Läs mer om ön här på forumet och bland resebreven. Fantastiskt vacker ö!

Maria
Svara med citat
Gammal 2015-02-10, 22:41
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Jag vet inte varifrån du fått att Naxos skulle vara en typisk charterö (vad det nu innebär men jag kan föreställa mig vad du menar).
Det finns varken stora charterkomplex eller nattklubbar med hålligång natten lång där (men det finns flera pubar dock) och det går charter dit via Santorini. Däremot finns det ett genuint grekiskt vardagsliv med en stor bosatt befolkning, fantastiska stränder och superfina byar att besöka. Jag var där i början av oktober 2014 senast och det var helt underbart. Den tid ni ska åka är det definitivt ingen risk för alltför mycket turister. Så Naxos får bli min rekommendation. Men jag skulle i så fall välja att bo inne i Naxos chora och inte i Agios Prokopios (om ni vill ha det genuina vill säga) och ta mig ut till Plakas långa sandstrand med buss (går ofta) eller eget fordon. I choran finns även mängder med restauranger med bra mat. Naxos är dessutom förhållandevis billigt fortfarande.
En annan ö jag kan rekommendera är Folegandros som ligger nära och har bra båtförbindelser med Santorini (dit det går lågprisflyg). Men Folegandros är en liten och lugn ö, ändå var det folk där tillräckligt för att den inte skulle kännas ödslig när jag var där i juni 2013.
Kreta har också många fina platser som inte alls är särskilt turistiga (även om jag inte själv är överförtjust i Kreta så är det en väldigt poppis ö här på forumet.
Andra tips är att flyga lågprisflyg till någon av de större öarna och ta båt till de mindre närliggande öarna med en lite större grekisk befolkning.
Svara med citat
Gammal 2015-02-10, 23:02
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Kan bara hålla med Thira om att Naxos är en fantastiskt fin ö som har ALLT!

Jag var dit första gången i höstas och bodde i Chora och det är så mysigt med alla tavernor och små butiker att gå runt och kika i, det blir aldrig långtråkigt!

Trodde aldrig att jag skulle gilla Naxos så mycket, eftersom jag numera gillar öar som det inte går charter till... MEN.. Naxos blev ett undantag för det kändes ändå väldigt genuint.

Sen finns det många fina byar att besöka och underbara sandstränder, man blir aldrig riktigt mätt!..

Annars är SAMOS en väldigt fin och grön ö som jag också gillar, dit går det charter och väljer ni att bo i Pythagorion (som är en charmig by) med en mycket trevlig hamnpromenad och flera trevliga tavernor.
Kort transfer från flygplatsen cirka 10 minuter till Pythagorion.

Ja, ni kan läsa mycket om alla öar här på forumet!

Lycka till med planeringen!
Vad ni än väljer så blir det säkert toppen!

Sunny
Svara med citat
Gammal 2015-02-10, 23:02

Aha nu såg jag att ni ska vara borta i en vecka då kanske Folegandros går bort förstås lite beroende på hur båtarna går.
Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 04:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Molyvos på Lesvos är mitt förslag. Mycket god mat och en vacker kuperad liten stad som finns med på världsarvslistan. Eva
Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 07:05
_ingo _ingo är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015

Tack för bra förslag! Både Naxos, Karphatos och Samos är öar jag funderat på och varit nyfiken på. Lesbos har jag dålig koll på men låter också intressant!

Thira - vad gäller Naxos var det kanske lite fel av mig att sätta den i kategorin charterö - vad jag menar är att den verkar vara väldigt populär och att jag nog inte skulle valt att åka dit mitt i högsäsong.

Har även funderat på Tilos, ser jättefint ut, men tänker att det kanske blir f ö r
lugnt om vi är där så tidigt på säsongen. Vet inte heller om byn vi i så fall skulle bo i - Livadi - är så pass mysig att den konkurrerar med Naxos stad eller Pigadia på Karphatos? Någon som vet?
Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 07:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Du kan inte jämföra Livadia på Tilos med Naxos Chora. Livadia är en liten by där det allra mesta kretsar till ett torg i centrum, (hjärtat, av byn), samt vid strandpromenaden där nästan alla tavernor ligger. en liten hamn, en fin klapperstensstrand några souvernirbutiker, ett bageri och några supermarkets. That´s it!. Gillar ni väldigt vackra vandringar så är Tilos perfekt. Livadia och hela Tilos är en oas där lugnet råder och en otroligt fin ö , men problemet för enveckas vistelse är , att går inte Tilos Star så kan det bli sammanlagt flera övernattningar på Rhodos på ut- och hemväg och då blir inte många Tilosdagar kvar. Men Rhodos stad är också mysigt!!

Billigt flyg till Aten och sen buss till Rafina och båt (max 4,5 timmar med långsammaste båten) till Tinos är också en ide. Tinos har stor befolkning året runt och Choran är stor. Kan också vara ett alternativ. Dit reser jag både i början av april och slutet av maj i år.

Lycka till!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 07:28

Aha då fattar jag vad du menar. Ja, det är ju sant förstås. Naxos är en poppis ö med många turister men om du eller någon annan som inte varit där ännu skulle välja att åka dit i högsäsong så är det ändå en väldigt stor ö och turisterna är utspridda. Fast jag håller med dig om att Agios Prokopios är lite väl mycket folk i högsäsong för min smak.

Ps...Sunny, det slår mig gång på gång att du och jag verkar gilla samma öar och vi verkar ta liknande vägar ute i övärlden gång på gång. Lite roligt faktiskt. Vi får nog se till att lyssna noga på varandras rekommendationer för heta tips haha.

Senast redigerad av Thira den 2015-02-11 klockan 07:35.
Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 11:15

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg

Ps...Sunny, det slår mig gång på gång att du och jag verkar gilla samma öar och vi verkar ta liknande vägar ute i övärlden gång på gång. Lite roligt faktiskt. Vi får nog se till att lyssna noga på varandras rekommendationer för heta tips haha.
Ja, som det kan bli.. ..BRA smak har vi ju dessutom..
Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 14:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av _ingo Visa inlägg
Thira - vad gäller Naxos var det kanske lite fel av mig att sätta den i kategorin charterö - vad jag menar är att den verkar vara väldigt populär och att jag nog inte skulle valt att åka dit mitt i högsäsong.
Jag tycker inte att din fundering var så fel. De gånger jag besökt Naxos har det varit i maj/juni och september, och även då har jag tyckt att det är synd att Chora är så belamrat av saronger, kepsar, kylskåpsmagneter och så många tavernor att det är svårt att vaska fram guldkorn med riktigt bra mat. För mig har Naxos stark prägel av charterö. Men det är alltså min personliga upplevelse.
Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 14:21

Tänk att jag tycker precis tvärtom när det gäller antal tavernor, det känns som en stor godispåse för man kan välja en ny godbit varje dag!..

Dessutom kan man vara anonym,på mindre öar blir man igenkänd och då känns det som man måste återkomma till samma tavernor varje dag. (för att undvika konstiga blickar om man bara går förbi)
Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 14:25
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag tycker inte att din fundering var så fel. De gånger jag besökt Naxos har det varit i maj/juni och september, och även då har jag tyckt att det är synd att Chora är så belamrat av saronger, kepsar, kylskåpsmagneter och så många tavernor att det är svårt att vaska fram guldkorn med riktigt bra mat. För mig har Naxos stark prägel av charterö. Men det är alltså min personliga upplevelse.
Jeg er h e l t enig, Inkfish
Naxos by, Agios Prokopios/Agia Anna er ikke steder jeg lengter til
Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 14:39
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Tänk att jag tycker precis tvärtom när det gäller antal tavernor, det känns som en stor godispåse för man kan välja en ny godbit varje dag!..
Fast du var väl där senare delen av oktober? Då tror jag att man får en helt annan känsla än vid de tidpunkter jag varit där. Jag undrar om du inte skulle se detsamma som jag gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Jeg er h e l t enig, Inkfish
Naxos by, Agios Prokopios/Agia Anna er ikke steder jeg lengter til
Du också, alltså? Två kalimeror kan ju inte ha fel

Första gången jag var på Naxos (15 år sedan) hade Plaka inga solstolar. Det var snorfint. Men stan tyckte jag inte särskilt mycket om ens då. Och det har ju inte blivit färre souvenirbutiker och matställen sedan dess.
Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 15:54

Jag tror inte jag skulle trivas på någon ö under högsäsong, känns bra att jag har möjlighet att åka under lågsäsong.
Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 16:22
inkfishs avatar

Citat:
Jag tror inte jag skulle trivas på någon ö under högsäsong, känns bra att jag har möjlighet att åka under lågsäsong.
De tidpunkter jag åker är inte heller högsäsong, dit räknar jag bara juli och augusti. Men visst var du väl på Naxos under senare delen av oktober eller minns jag fel? Det skiljer sig radikalt mot maj/juni och september, är jag rätt säker på.
Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 16:41

Ja, det stämmer att jag var på Naxos senare delen av Oktober, jag har ju inget att jämföra med då jag ej varit där någon annan tid på året.

Men i Oktober var det finfint!..
Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 16:48
Carina Carina är inte uppkopplad

Jag håller med Eva, Molivos på Lesvos. Direktflyg, charter med Ving. Ska man vara en vecka så vill man inte slösa så mycket tid på transporter.
Molivos har mysiga gränder och bra tavernor med god mat. Liv och rörelse fast inte fullt av turister. Ett utmärkt val för en vecka.
Vi åker själv dit den 28 maj för en vecka, blir 7 ggn.

Carina
Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 16:56
inkfishs avatar

Citat:
Ja, det stämmer att jag var på Naxos senare delen av Oktober, jag har ju inget att jämföra med då jag ej varit där någon annan tid på året.

Men i Oktober var det finfint!..
Ja, jag kan tänka mig att det är trevligt då. Inte minst om man bor på Pension Sofi, som även jag tycker är oerhört välskött och med ovanligt rart värdskap.
Svara med citat
Gammal 2015-02-11, 16:59

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, jag kan tänka mig att det är trevligt då. Inte minst om man bor på Pension Sofi, som även jag tycker är oerhört välskött och med ovanligt rart värdskap.
Ja, de är underbara!..
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:04.