Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-02, 15:53
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Mot Karpathos i april.......

Hej alla !!
Nu aer datorn fixad pa Zephyros och det aer den andra maj......
I dag bjudde Minas o Sophia, Marias foraeldrar) pa lunch i pergolan uppe pa Garden Villa....
Nu har oxo Svetlana med make kommit till Karpathos, sa dom var med pa lunchen. Svetlana staedar GV och far hjaelp av maken. Vi fick getkott och ris och sallad, det var jettegott, men jag smakade inte pa levern....
Sen fick Minas en liten men stark pannlampa av mej,for jag hade kopt fem stycken pa Ebay...
Apropeau Ebay, sa ungefaer en manad innan jag reser hit, sa byter jag adress till Karpathos, c/o Andreas, och far da grejerna hitskickade....det aer lite kul, for Andreas aer alltid sugen pa
att oppna paketen, for jag har alltid glomt bort vad det kan vara, haha.....
Jag har ocksa varit hos tandkirurgen Andreas Makris, som har sin mottagning i det runda hornet snett emot bussarna och vaegen ner mot Italienska Huset. Om nan haer som kommer till Karpathos, sa gar det bra att hora av sej till honom...
Jag blev av med tva visdomstaender i overkaeken, plus en lagning, men jag taenker inte beraetta vad jag slantade, det aer mellan honom och mej.... Jag fotade forstas under operationerna, just in case.....naturligtvis far Makris bilderna, om han vill ha dom....
Sa jag aer faerdig med detta, och det kaenns bra. Att jag jobbar litegrann gor inget, for det
aer verkligen inte 8 tlll femjobb, utan lite duttan och dittan, alltefter problemen poppar upp. Det aer ocksa mkt kuligare att jobba, nu naer Andreas har slutat som gaturchef och ka koncentrera sej pa hotellen, och sa kan vi jobba tillsammans mkt mera nu....Han aer kt lugnare och inte sa stressad heller, vilket gor saken aennu baettre....
What else??? Jo, Nena har startat sin lilla taverna, och jag har forstas varit daer och kaekat....hennes morsa, Sevasti, har kommit over fran Rhodos for att hjaelpa henne. Kanske jag hinner mala nat pa vaeggen, som ett komplement till fyrtornet...kanske en brygga, lita batar, nan som fiskar, etc.....
Nu vill Andreas dotter Sofia att jag ska titta efter skal till hennes telefon....sa hej sa laenge...
Mikke
Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 17:28
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Längesen jag läste något ifrån dig Mikke! Du hjälpte ju mig lite grann när jag var på Karpathos och bodde hos en du kände(kommer inte ihåg namnet), för många år sen. Du var v det tillfället i Sverige.
Jättekul att läsa direktrapporter! Fortsatt 3-vlig resa!
Anna
Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 22:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Tack för rapport Mikke! Det är en sak som jag förundras mycket över, både från dina tidigare rapporter och ännu mer denna gång.

Vad i hela fridens namn är det som gör att du väljer att "förgylla" dina besök på Karpathos med tandläkarbehandling i allmänhet, och visdomstandutdragning i synnerhet???? Även om det är mycket billigare så skulle jag själv lätt kunna komma på 100 grejer som jag hellre skulle använda tiden till när jag är där.

Ha en fortsatt fin Karpathos-vistelse!

Masse,
som har en tilltagande Karpathos-abstinens, men som närmast har premiärbesök på Skopelos på gång.
Svara med citat
Gammal 2015-05-03, 13:46

Masse: jo, eftersom saker och ting borjar falla sonder efter sexti, sa gar jag till kaeftisen haer, daerfor dels att jag s.a.s tjaenar in minst en resa till Karpathos varje gang jag gar, och dels for att behandlas av en tandkirurg som omvaexling...Sen, eftersom jag aer haer relativt laenge, kan jag utan vidare spisning, ga dit flera ggr....Utdragningarna av visdomstaenderna gick forvanansvaert laett....Jag var beredd pa en timmes slit,plaga och blodsutgjutning, men det tog ca tre minuter for den vaenstra, och fem for den hogra, med en veckas mellanrum....Sa nu funkar forhoppningsvis gaddarna tills naesta gang....Sag forresten min
tandkirurg dansa med den aeran igar, det var stort pastallt vid amfiteatern och dessutom ett superduktigt gaeng fran Trakien....Deras danser var mera fria, dels sjong dom medan dom dansade, sen holl dom inte i varann i led hela tiden heller....Smockfullt vare, och jag traeffade Dan Stiwne med fru Ellinor, och vi satt bredvid varann ett tag. Hade vael taenkt ta scootern dit nan dag, men dagarna har ju bara forsvunnit, sa idag tankte jag faktiskt ta och kika efter biljett hem.....
Den trevliga,hollaendska familjen som bodde i lilla huset bredvid mitt, laemnade oss idag, och dom kom till mej med ost,tval, etc....allt sant som gaerna blir over naer man reser.
Efter avskedet tog jag pistolen i hand, jaja, limpistolen asso....och gjorde faerdigt alla rummen. Andreas holl pa att demontera en toalettstol nere i kaellarn, forsedd med pannlampa av mej, sa vi jobbade pa varsit hall, men pa samma plats.....Naer jag var klar sa pep jag ner till Zephyros, daer bussen fran flygplatsen kom samtidigt, sa nu aer det
helt fullt haer, och en del gamla bekanta fran Holland dok upp, trevligt !!
Om en stund ska jag till Pelagos och se hur det blir daer, stangen daer skylten ska haenga, ska malas....Vaedret aer fint, soldis och ca 27 grader....Mycket barn pa Zephyros denna gang, det plaskas,skriks och leks med bollar....full gas, asso....
Nu ska jag kika efter biljett hem, det gar en faerja, Kornaros, den sjaette maj.....nagra dar
pa Rhodos aer inte helt fel det heller......
Mikke
Svara med citat
Gammal 2015-05-03, 16:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Nu ska jag kika efter biljett hem, det gar en faerja, Kornaros, den sjaette maj.....nagra dar
pa Rhodos aer inte helt fel det heller......
Det känns alltid som om tiden går mycket fortare när du är på Karpathos. Redan på väg hemåt!

Är det bara Kornaros som går? Vad har hänt med Prevelis? Vet du det?
Svara med citat
Gammal 2015-05-03, 16:59
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Är det bara Kornaros som går? Vad har hänt med Prevelis? Vet du det?
Prevelis är reparerad och ska vara i trafik från och med onsdag nu i veckan, sägs det.

Karin
Svara med citat
Gammal 2015-05-03, 17:20
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Prevelis är reparerad och ska vara i trafik från och med onsdag nu i veckan, sägs det.
Tack! Jag var rädd att den hade tagits ur trafik.
Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 15:57

Mandag 4? maj.....
Hej!
Angaende faerjan, sa far jag motsaegande uppgifter om att det aer antingen Kornaros eller Prevelis, om den overhuvvetaget gar....Hursomhelst, jag oroar mej inte saerskilt mycket over
dessa vaerldsliga ting, utan knogar peau.....Vackert vaeder idag, dessutom, vilket forstas piggar upp.
Jag kom vael upp i relativt god tid, vid tietiden, soeau efter frukost ner till Pelagos. Sen lanade jag en trappstege av Vasilis pa AutoMotoCenter, och besteg hojderna vid Pelagos aende mot stan. Daer malade jag modosamt stolpen som skylten ska haenga i, och det var
inte helt enkelt, men efter en del halsbrytande manovrar sa var den vitmalad.....Hela gaenget var daer, Manoli, Dimitri, Antoni, Julien, och sa kom Chroni forbi ocksa....
Efter stolpmaleriet var det dax att ta en titt pa stora kylen....Den har tva rum, som man faktiskt kan ga in i.....i hornen sa glappar det mellan de rostfria platarna, och tidigare hade
forsok gjorts med silikon for att taeta.....Nu hade jag med mej polyuretanlim, och sa bottnade vi skarvarna med cellplast, och lade limmet ovanpeau.....Det tog sin lilla tid, och i det samma kom de tvenne tvillingarna, som haerstaedes driver med kyl-frys och flaektfixande, sa det var ett vaeldigt kackalorum utanfor frysen, dar jag stod. Det var dessutom vaeldigt varmt daerinne, phuu....Antoni Panaretos assisterade mej, och vael var vael det....Sa efter nan timme och ny patron sa var springorna taetade.....
Sen var det mat hemma hos Manoli Panaretos, och det var som vanligt gott och rikligt...
Nu nere pa Zephyros for att dels laemna limpistolen till Andreas, och dels kolla efter biljett.
Hade korn pa en hyfsat billig dylik den 8:e maj med 8 timmar pa Athens flygplats for 146 Euro, men idag var den 25 Euro dyrare, sa jag kollade 9:e och sondag 10:e maj, och ser man peau, daer fanns enkelbiljett Rho-Arn for53 Euro.....pa Apollo, sa jag hogg direkt, men naer jag ska fortsaetta klicka mej fram i bestaellningen, sa star sidan bara och laddar, och laddar, och laddar....Da gick jag in pa Apollos egen sida, hittade resan, bestaellde den daer, me sidan bara laddar, laddar o laddar, sa de maste vurt nat tjall pa Apollos dator....Istaellet sticker jag ner till Apollos kontor haer i Pigadia, och tjackar den direkt av dom......om det nu gar.....Den avgangen var bra, kl 13 fr Rhodos och i Stockholm kl 16.00.....Vi far se hur det gar, det var 9 sana platser kvar...hall tummarna !!
Nu ska jag sticka till Garden Villa och saga av overkanten pa skylten och borja mala den, kanske.....
Mikke
Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 18:54

Hej igen samma dag !!
I vikke fall soeau stack jag till Garden Villa och haemtade min cykel, som jag korde ner till AutoMotoCenter....detta laeter laett, men kraever lite forberedelser...Forst drar jag ut hojen utanfor grinden och staeller den pa stodet. Sen kor jag ut scootern och staeller den pa sitt stod....Sen faeller jag upp cykelns stod och saetter mej pa scootern med cykelstyret i vaenster hand, startar scootern,faeller upp stodet och gasar sen forsiktigt sa vi borjar rulla, och sen styr och gasar jag med hoger hand och haller hojen med vaenster.....Det gar fint, om man inte kor for fort, for cykeln har en tendens att studsa deau.....
Angaende biljetten:
stack ner till Possi Travel och kollade om det fanns plats pa lokalplanet pa lordag, och det fanns det, pa baegge avgangarna....Fina fisken! Sen vaentade jag tills nan var inne pa Apollos kontor, och da kom Amanda, Apollos representant, som jag traeffat en gang pa Zephyros.
Hon gick direkt in och kollade den biljetten som jag forgaeves forsokt att kopa, och da minsann....gick det fint !! Jaettebussigt av henne att hjaelpa mej, och hon skrev ut biljetten ockso, soeau nu aer det fixat och jag kan vara med pa Pelagos forsta kvaell dessutom!!
Morrondagen far vigas at skylten som ska renoveras.....
Nu kvaellas det over Karpathos, och folk soker sej ut for att aeta.....kanske dax for mej att dra ivaeg nanstans och fa nat i maggen.....
Mikke
Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 19:18
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Hon gick direkt in och kollade den biljetten som jag forgaeves forsokt att kopa, och da minsann....gick det fint !!
Vilken tur! Grattis!

Citat:
Nu kvaellas det over Karpathos, och folk soker sej ut for att aeta.....kanske dax for mej att dra ivaeg nanstans och fa nat i maggen.....
Smaklig spis Mikke!
Svara med citat
Gammal 2015-05-04, 23:42
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Önskar att jag var där!

Ha det gott Mikke!

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-05-05, 01:44
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Det är verkligen kul att följa ditt pysslande på Karpathos!
//
KR
Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 14:29

Onsdag 6 maj. Soligt,blasigt, men varmt.....Frukost som vanligt, sen gjorde jag klar skylten,maette hur manga laenkar som behovdes for att haenga den, och for sen ner till AutoMotoCenter, daer snaelle Stamatis (som egentligen heter Emmanuel..) hjaelpte mej att kapa kaettingen....Sen bort till Pelagos, fram me stegen och sen band jag rep i skylten sa att Manoli kunde dra upp den och jag faesta den i ringarna....Det gick som en dans, fast trappstegen jag stod pa var ranglig, sa det svajade betaenkligt....men Antoni kom och holl fast den, haha.....Nu fattas bara ett faeste laengs stangen, sa att skylten inte svaenger i vinden....Det aer full fart pa Pelagos nu, det fejas,staedas, fylls pa och Dimitri tvaettar alla fonster...Florios provspelar sin nya bouzouki, och den later fint och han aer mkt glad for den....
Igar kvaell akte jag till Irenes Studios, daer bor som vanligt Jakobstadsgaenget, denna gang Marja-Liisa och Lasse....Det var Marja-Liisas folsedag, sa jag for dit och gav henne en liten, men vaelment present....Denna gang var det en platta med led-ljus att byta ut det vanligtvis svaga kupe-ljuset i bilar.....Jag har sjaelv sanna i mina bilar,och det aer sa bra att ha ett ordentligt ljus daer.....Sen blev jag forstas sittnas hos dom till sena kvaellen.....
Nu pa Zephyros, och det aer fullt med folk overallt....mycke barn i poolen och de nya parasollerna fladdrar i vinden.....
Som sagt sa flyger jag till Rhodos 14.45 pa lordag och sen vidare till Arlanda pa sondag....Att flyga fran Karpathos kostar mej 47 Euro och att flyga fr Rhodos till Arlanda 53 Euro plus 10 for packningen, sa numera ingar visst bara handbagaget i biljettpriset,sa var uppmaerksam pa detta, for naer man vael star vid incheckningen, kan dom ju faktiskt ta vilket pris som helst......
Nu vidare in till stan for att kopa metallband med manga hal.....
Over and out from Karp for now...
Mikke
Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 17:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Tack för fin rapportering. Synd att du snart ska hem igen, fastän du är väl snart tillbaka igen.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-05-06, 19:19
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Att flyga fran Karpathos kostar mej 47 Euro och att flyga fr Rhodos till Arlanda 53 Euro plus 10 for packningen
Samma pris nästan, men ändå väldigt billigt.

Njut av de sista dagarna Mikke, och hoppas att du får till skylten så att den inte svänger i vinden.
Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 11:49

Torsdag 7 maj. Soligt och inte sa mycket vind....Frukost och sen ner till Pelagos med diverse slipgrejer till deras knivar, samt alla faerger,penslar,etc som behovts for skylten....Efter att ha laemnat detta pa Pelagos, in till stan och leta metallband....efter lite tjafs med den snaella damen pa jaernaffaeren, sa hittade hon en rulle....iofs behover jag bara en meter, men tio kan ju va bra att ha, haha.....
Snabbt tibax te Pelagos och upp pa stegen och saetta dit banden. Forst runt stolpen och skruva fast i skylten, och sen ett band runt sjaelva stolpen och skruva fast i naermaste takbalk. Full gas pa Pelagos, en aning hektiskt nu.....oppnar imorrn kvaell....Det blir nog packat, tror jag....
Nu gaeller det att fixa skjuts till flygplatsen pa lordag, och det blir nog inte sa svart, annars
far det vael bli taxi.....
For tillfaellet er det lugnt runt poolen pa Zephyros, for de flesta har nog gatt ner till stranden,verkar det som....Klockan drar sej mot ett, sa det aer kanske dax for lunch. Nena har kort sin mamma Sevasti till flygplatsen, sa hon aer ensam pa tavernan nan vecka, till modren kommer tillbaka.....
Mikke
Svara med citat
Gammal 2015-05-07, 19:49
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Frukost och sen ner till Pelagos med diverse slipgrejer till deras knivar, samt alla faerger,penslar,etc som behovts for skylten....
Kan du ta en bild på skylten och mejla mig så lägger jag upp den här. Vore kul att se den.
Svara med citat
Gammal 2015-05-09, 10:48

Lordag 9:e maj....
Igar var det som sagt forsta kvaellen pa Pelagos, och det var som vaentat smockfullt...Fin staemning och Florios har en ny bouzouki, Mimis son Vasilis spelade en hel del och dessutom var det en klaemmig dragspelare fran Kreta daer, sa musiken var i toppklass....Det dansades en del dessutom och en hel massa maenniskor som man kaenner.....Blev kvar daer till ett ungefaer, sen hem och knoppa. ....Grovpackandet gjorde jag innan Pelagos, sa i morse gick jag motvilligt upp vid atta och gjorde iordning resten....Det blaste sa mycket att frukosten fick intas inomhus, och sa kom Minas och grejade med gardinerna, sa vi fick s.a.s dela pa bordet, haha.....
Nu har jag farit runt och gjort lite aerenden, sagt hej deau till en och annan och sitter nu pa Zephyros.....Jag har vaegt mina ryggor och ligger vael nat gram under graensen....Men lite forsvinner vael pa Rhodos.....
Planet gar 14.45 och jag blir haemtad ca 13.00 vid AutoMotoCenter av Marja-Liisa och Lasse, som snaellt nog kor mej till flygplatsen,och sa kan jag laemna scootern ocksa. Denna gang lade jag hjaelmen i en av mina kassar, som nu star saekert till naesta gang nere i kaellarn pa Garden Villa.....
Over and out for now,
Mikke
p.s Janne, jag skickar dej bilder naer jag kommer te Schverje...d.s
Svara med citat
Gammal 2015-05-10, 17:03
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
p.s Janne, jag skickar dej bilder naer jag kommer te Schverje...d.s
Gör så Mikke.

Stort tack för ännu en resa till Karpathos!

När åker du tillbaka?
Svara med citat
Gammal 2015-05-23, 00:45

Hej hopp!!
Tillbaka i Sverige drygt en vecka. Hemresan gick bra, jag fick faktiskt med mej 4.5 liter raki, till min förvåning....
För den som eventuellt är intresserad av god, kretensisk dylik,så finns det när man rundar kyrkan mitt i stan, på väg mot söder....
Först brant backe, sen planar det ut, och vidgas, strax innan det smalnar, till vänster, finnes en grönsakshandlare, därstädes kan denna goda dryck inhandlas, men medtag flaska, ok??
P.g.a trasslet med färjor, så tog jag det säkra och flög över till Rhodos på fredan . Det gick galant, även om det blåste bra, så startsträckan var nog inte mer än ca 75 meter...
Sen bodde jag bra på Rhodos Youth Hostel, som ligger centralt i gamla stan. Dom har två enkelrum, ett med en bädd och ett annat med en dubbelsäng, och denna gång fick jag den dubbla, haha....Detta ställe drives av Panayotis och Caliope sedan länge, och är charmigt på nåt vis....Lite slitet, eller mycket, men trivsamt. Som tur är har jag vant dom vid lagrad prästost, så en sån får jag ta med mej varje gång....Även starkt, svenskt Löfbergskaffe går ner galant. Kvällen tillbringades mestadels på en trevlig taverna mittemot Ibrahim Pasha´s moské, vars namn är Megaston. Dan därpå blev det inte så mycket gjort, lite frukost, sen kom Panayotis, som lovat skjutsa mej till flygplatsen, men en gôrstark kôpp kaffe hann vi med, innan vi knallade bort till bilen.
På flygplatsen var det otroligt mycket folk, och därför ganska varmt...Incheckningen gick bra, för jag har köpt en liten våg så jag kan väga packningen varhelst jag befinner mej,bara jag har nåt att hänga den i....Trappan upp till andra incheckningen var full med folk, så det tog säkert en halvtimme innan jag kunde lägga handbagaget i plasttråget, plus allt annat....Sen var flygresan helt lugn, lite darrningar då och då...Det kom aldrig nån bredvid mej, ( jag satt vid fönstret) så jag hade tre säten för mej själv, och naturligtvis sträckte jag ut mej....
Väl på Arlanda ringde jag Fellman, som vänligt nog kommit för att inhämta mej och vi hittade varann tämligen lätt, och sen foro vi glatt bortåt Järfälla.
Där kvarstannade jag ett par nätter och hjälpte till med att fixa några fönster. På tisdagen for jag till Karlstad och kom hem med hjälp av snälle grannen Per vid nietiden....
Så veckan hemma haver ägnats åt jobbet å träsnipan Hedvig, som fått lite mekaniska problem, men snart åker hon i spat...
Mikke
Mikke

Senast redigerad av Mikke den 2015-05-23 klockan 00:52.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:43.