Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-07-17, 13:07
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 207
Standard Sv: Pigadia direkt

Så var det roliga slut för denna gång. Fem timmar försenade kom vi hem igår kväll. Apollo hade förtjänstfullt meddelat först att förseningen skulle bli av via ett SMS mitt i natten, sedan när planet skulle gå via ett SMS klockan sju på morgonen, och precis när jag hade läst det så ringde den lokala representanten för att kontrollera att jag hade fått beskedet. Bra service! Det innebar att vi fick ytterligare en förmiddag och en lunch i Pigadia, helt okej. Och vårt hotell, Regina, erbjöd oss att disponera ett ledigt rum utan kostnad, så vi skulle kunna vila och duscha av oss under dagen. Bra service där också!

Dagen innan blev en helt fantastisk upplevelse. Dotter och måg - främst mågen som hade som ambition att maximera solbrännan under denna vecka - åkte en dagsutflykt med Amore III till de olika stränderna på ostkusten. Fred och jag gjorde en helt annan slags båtutflykt. Kassos Princess kör dagsturer till Kassos från Pigadia på onsdagar. Avresa 8.30, hemresa från Fry på Kassos 17.00 till den facila kostnaden av 18,60 per person. Via en Greklandsgrupp på FB hade jag fått kontakt med en man som driver ett Airbnb i Fry, och han hade erbjudit sig att visa oss runt. Så Pete mötte oss på kajen, vi lastade in oss i hans pickup (eller "på" i Freds fall, eftersom han satt på flaket mesta tiden ) och fick se det fantastiska och dramatiska landskapet på andra sidan ön. Jag har just upptäckt att jag tog alldeles för få fotografier, men några av de jag har tänkte jag lägga in i ett eget resebrev. Vi fick massor av information om livet och traditionerna på ön och träffade några helt underbara och egna människor. Oförglömligt! Och ett kilo lokal honung köpte vi med oss också, från bin som har avnjutit den vilda lavendeln som växer i ljuslila tussar överallt på bergssidorna.

Men nu väntar uppackning och högar av tvätt...

Karin
som givetvis längtar tillbaka. Alltid ...
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-07-17, 22:14
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 391
Standard Sv: Pigadia direkt

Välkommen hem Karin, och tack för dina rapporter. Jag ser MYCKET fram emot att få ta del av ditt fotoresebrev när det blir klart. Härliga Kaprathos!!!!!

Masse
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-07-18, 19:38
Greklandsnoviser Greklandsnoviser är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2013
Ort: Södermanlands län
Inlägg: 102
Standard Sv: Pigadia direkt

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Så var det roliga slut för denna gång. Fem timmar försenade kom vi hem igår kväll. Apollo hade förtjänstfullt meddelat först att förseningen skulle bli av via ett SMS mitt i natten, sedan när planet skulle gå via ett SMS klockan sju på morgonen, och precis när jag hade läst det så ringde den lokala representanten för att kontrollera att jag hade fått beskedet. Bra service! Det innebar att vi fick ytterligare en förmiddag och en lunch i Pigadia, helt okej. Och vårt hotell, Regina, erbjöd oss att disponera ett ledigt rum utan kostnad, så vi skulle kunna vila och duscha av oss under dagen. Bra service där också!

Dagen innan blev en helt fantastisk upplevelse. Dotter och måg - främst mågen som hade som ambition att maximera solbrännan under denna vecka - åkte en dagsutflykt med Amore III till de olika stränderna på ostkusten. Fred och jag gjorde en helt annan slags båtutflykt. Kassos Princess kör dagsturer till Kassos från Pigadia på onsdagar. Avresa 8.30, hemresa från Fry på Kassos 17.00 till den facila kostnaden av 18,60 per person. Via en Greklandsgrupp på FB hade jag fått kontakt med en man som driver ett Airbnb i Fry, och han hade erbjudit sig att visa oss runt. Så Pete mötte oss på kajen, vi lastade in oss i hans pickup (eller "på" i Freds fall, eftersom han satt på flaket mesta tiden ) och fick se det fantastiska och dramatiska landskapet på andra sidan ön. Jag har just upptäckt att jag tog alldeles för få fotografier, men några av de jag har tänkte jag lägga in i ett eget resebrev. Vi fick massor av information om livet och traditionerna på ön och träffade några helt underbara och egna människor. Oförglömligt! Och ett kilo lokal honung köpte vi med oss också, från bin som har avnjutit den vilda lavendeln som växer i ljuslila tussar överallt på bergssidorna.

Men nu väntar uppackning och högar av tvätt...

Karin
som givetvis längtar tillbaka. Alltid ...
Välkommen hem! Och tack för uppdateringarna under tiden, ser fram emot ditt resebrev o alla fina fotona
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-07-18, 21:15
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 391
Standard Sv: Pigadia direkt

Tack Karin, för dina rapporter,.För oss som har Karpathos i vårt hjärta nså är det kalas att få lite vardagliga rapporter från ön. Hoppas att du är nöjd med årets resa. Kanske, kanske. kanske kan vi få till det i höst med en tur till Karrpathos. Hoppas!!!!!!!

Masse
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-07-18, 23:51
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 391
Standard Sv: Pigadia direkt

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Tack Karin, för dina rapporter,.För oss som har Karpathos i vårt hjärta nså är det kalas att få lite vardagliga rapporter från ön. Hoppas att du är nöjd med årets resa. Kanske, kanske. kanske kan vi få till det i höst med en tur till Karrpathos. Hoppas!!!!!!!

Masse
Oj då, ursäkta att det blev lite omtugg! Blev nåt vajsing som gjorde att mitt förra inlägg inte gick att se. Därav lite omtugg! Men det är Karpathos värt!

Masse
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-07-19, 11:16
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 207
Standard Sv: Pigadia direkt

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Oj då, ursäkta att det blev lite omtugg! Blev nåt vajsing som gjorde att mitt förra inlägg inte gick att se. Därav lite omtugg! Men det är Karpathos värt!
Haha, helt okej, Masse! Hoppas verkligen ni kan komma ner i höst!

Karin
som tittar igenom fotografier
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-07-21, 11:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 619
Standard Sv: Pigadia direkt

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Kassos Princess kör dagsturer till Kassos från Pigadia på onsdagar. Avresa 8.30, hemresa från Fry på Kassos 17.00 till den facila kostnaden av 18,60 per person. Via en Greklandsgrupp på FB hade jag fått kontakt med en man som driver ett Airbnb i Fry, och han hade erbjudit sig att visa oss runt. Så Pete mötte oss på kajen, vi lastade in oss i hans pickup (eller "på" i Freds fall, eftersom han satt på flaket mesta tiden ) och fick se det fantastiska och dramatiska landskapet på andra sidan ön.
Jag har en gammal dröm om att se Kassos. Det är en av öarna som nästan ingen åker till. Har alltid undrat varför, det är ju inte ens krångligt att resa dit.

Under åren har jag lagt ut två resebrev från Kassos, ett är från dig Karin, det var 2005, så du firade tioårsjubileum i år.

Resebrev från Kassos finns här.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-07-21, 11:22
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 207
Standard Sv: Pigadia direkt

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Under åren har jag lagt ut två resebrev från Kassos, ett är från dig Karin, det var 2005, så du firade tioårsjubileum i år.
Japp! En del har hänt under dessa tio år, men inte så mycket. Glassbaren i Emborios finns inte kvar, men en trevlig strandtaverna finns där i stället. Några nya byggnader längs vägen, annars är det mesta sig likt. Vill man ha total lugn och ro under sin semester kan jag definitivt rekommendera Kassos! Men hyr ett fordon och åk över till andra sidan av ön också. Dessa vägar, dessa utsikter, denna dramatiska, öde natur... wow, säger jag bara. Där skulle man kunna spela in filmer; varför inte en ny del av Star Wars?

Karin
som skriver på ett resebrev... siga, siga...
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-07-22, 09:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 619
Standard Sv: Pigadia direkt

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Dessa vägar, dessa utsikter, denna dramatiska, öde natur... wow, säger jag bara.
Låter verkligen häftigt!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT