Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-26, 10:53
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Pigadia direkt

Jösses, vi har redan varit här en vecka; bara tre kvar! Härligt att komma ner, som vanligt. Möttes av stora famnen och "Welcome home!" överallt. 33 grader varmt, 26% luftfuktighet och en skön bris.

Inte mycket har ändrats i staden vad vi har sett än så länge. Bankomaten vid Acropolis har flyttat från den lilla balkongen ned på gatan. Min lilla gubbe som sålde sin egen olivolja finns inte kvar, tyvärr. Där har blivit uppiffat och moderniserat, så jag får ge mig ut på jakt efter en annan lokal leverantör. Ett annat ställe som inte finns kvar är "Mike's Bouzuki" som öppnade förra sommaren. Han skulle ha en restaurang med tillresta artister från Aten, och hade stora förväntningar. Vi gav honom en säsong, max... Under hela vår Karpathosvistelse såg vi aldrig en enda kund därinne, bara ett par ganska allvarliga bouzoukispelare som satt och klinkade utan publik. På andra sidan plastväggen var det fullsatt inne på Agnadi... Nu är det istället ytterligare en turistbutik med olivtvålar, ouzo och diverse produkter med mastic.

Vi har lägenhet 46 på Regina. Högst upp med en fantastisk utsikt ner över staden och bukten. Igår kom David, min son, hit för att stanna i ett par veckor. Nästa vecka ska jag hyra bil så vi kan börja ta oss runt till favoritstränderna och -tavernorna. Ikväll blir det Pelagos igen.

Karin
som har det bra
Svara med citat
Gammal 2015-06-26, 11:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Standard Sv: Pigadia direkt

Helt underbart låter det! Att "komma hem" är ju den stora tjusningen med favoritöar! Nästa år är det jag , som förhoppningsvis får vara 4-5 veckor på min "hemmaö"
Ha det fortsatt gott!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-06-26, 12:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Jösses, vi har redan varit här en vecka; bara tre kvar!
Bara tre kvar.

Tack för rapport Karin, hoppas det blir fler.
Svara med citat
Gammal 2015-06-26, 13:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Jag säger Ahhhhhhhhh .......!!!!

Längtade som attan "hem" till Karpathos redan innan. När jag nu läste din hälsning Karin så blev det etter värre. Får se om vi kan få till det i höst. Birgit jobbar hela sommaren, och kanske september också.

Karin om du besöker Achata, Apella och Amopi skulle jag vara mycket tacksam om du skulle vilja kolla hur länge de håller igång tavernorna där i höst.

Sen gör det fortfarande, och kommer att göra det länge, mycket ont när vi tänker på Minas tragiska bortgång. Blir säkert jobbigt när vi kommer dit. Men självklart kommer vi att åka när tillfälle ges. Vet du om han är begravd på Karpathos?

Hoppas att du bjuder på några rader då och då framöver också, även om du har "bara" tre veckor kvar.

Masse, som längtar mycket till Karpathos just nu
Svara med citat
Gammal 2015-06-27, 07:25
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Trevligt att få rapport från Karpathos. Ha det fortsatt bra!

Undrar vad de tycker om folkomröstningen?

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-06-27, 09:17
frank frank är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Längtar så tillbaka till Pigadia /Karpathos!
Lär bli det nästa år
Är det nån här som har koll på/bott på lägenhetshotellet Vergina läget och vad ni tycker om det?
Mvh Frank
Svara med citat
Gammal 2015-06-27, 10:05
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Jeg ønsker deg fortsatt herlige uker " hjemme" , blant venner, i Pigadia, Karin

Vi liker oss også veldig godt på Karpathos, og hos Dina på "Kalimera " i Pigadia,
Men når neste besøk på øya kan bli, vet vi ikke
Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 17:01
krilleo krilleo är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Åhh vad härligt det låter!
Vi åker till Lefkos den 6 Aug.
Ha det fortsättningsvis jätteskönt på Karpathos.
Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 17:56
karinafps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Karin om du besöker Achata, Apella och Amopi skulle jag vara mycket tacksam om du skulle vilja kolla hur länge de håller igång tavernorna där i höst.
Orsa kompani lovar ingenting bestämt. Som du vet, föredrar jag sandstränderna på syd- och västkusten framför de steniga på ostkusten. Men OM vi skulle komma dit, ska jag höra mig för.

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Sen gör det fortfarande, och kommer att göra det länge, mycket ont när vi tänker på Minas tragiska bortgång. Blir säkert jobbigt när vi kommer dit. Men självklart kommer vi att åka när tillfälle ges. Vet du om han är begravd på Karpathos?
Ja, han saknas av många. Minás ligger begravd på kyrkogården i Menetés.

Karin
Svara med citat
Gammal 2015-06-28, 18:12
Masses avatar

Tack Karin både till dig och Orsa Kompani !

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-06-30, 09:39
Greklandsnoviser Greklandsnoviser är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Låter som du har det kanonbra! Inte ett dugg avis 😉
Ha det !
Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 10:38
karinafps avatar

Läget i Pigadia är lugnt. Det var litet kris med bensin under helgen. Anledningen var - enligt vanligtvis välunderrättad källa - att en av bensinstationsägarna inte hade sålt tillräckligt under veckan, och för att råda bot på detta spred han ut ett rykte att bensinbåten inte skulle komma förrän nu på lördag. Så öborna såg framför sig en hel vecka utan bensin och började naturligtvis hamstra. Även Evelina på vårt hotell kom och sa att vi borde fylla tanken på vår bil. ("You have car? FULL it!" ) Fast den var redan full; vi hade inte hunnit med att köra så långt. Så snart var köerna långa, bensinen sålde slut och folk körde omkring med stora dunkar bakpå fyrhjulingar och mopeder... men igår kväll kom bensinbåten, precis enligt det normala schemat och alla mackägare hade gjort bra affärer under helgen.

Det finns mat i affärerna, det finns mat på tavernorna och det finns fortfarande pengar i automaterna. Om vi inte hade bombarderats med nyheter, skulle ingen turist här vetat av att det försiggick någon kris i landet. Pigadia är som vanligt. Nej, en skillnad märks tydligt. Fontänen, som under flera år mest har fungerat som papperskorg, har fått en ansiktslyftning och man har installerat en ny pump, så nu sprutar den vatten hela tiden!

Karpathosborna röstade ett rungande OXI, och känner sig väldigt nöjda med valresultatet. På frågan om vad de tror kommer att hända, rycker man på axlarna och säger att det vet ingen, men det kan i alla fall inte bli sämre än alternativet. Nu har de i alla fall fått säga vad de tycker, och det betyder en hel del för självkänslan.

Vad gör vi då? Tja... umgås med vänner, såväl öbor som nedresta, åker runt till favoritstränder, solar, badar och äter gott. Det räcker väl? David har snart varit här sina två veckor och åker på torsdag, för att bli avlöst av min dotter Erika (Skrikis här på Kalimera) och måg. Det ska givetvis bli jätteroligt, men samtidigt betyder det att vi bara har en vecka kvar!

Karin
som mår så bra...

Senast redigerad av karinafp den 2015-07-07 klockan 10:45.
Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 11:46
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Härligt ni har det! En liten fråga: På Pelagos taverna brukade det holländska paret Henk o Maria dansa på kvällarna. Underbart att se dom!! Man kunde sitta en hel kväll och bara njuta. Vi pratade lite och jag var så imponerad över hur dom förverkligat sin dröm på äldre dar och bosatt sig på ön.
Är dom fortfarande på G?
Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 11:50
karinafps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Härligt ni har det! En liten fråga: På Pelagos taverna brukade det holländska paret Henk o Maria dansa på kvällarna. Underbart att se dom!! Man kunde sitta en hel kväll och bara njuta. Vi pratade lite och jag var så imponerad över hur dom förverkligat sin dröm på äldre dar och bosatt sig på ön.
Är dom fortfarande på G?
Kan tyvärr inte svara på det. Har inte sett dem alls när vi har varit på Pelagos.

Karin
Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 12:00
Kajjas avatar

Citat:
Kan tyvärr inte svara på det. Har inte sett dem alls när vi har varit på Pelagos.

Karin
Synd! Det finns flera filmer på Youtube när dom dansar där. Googla Pelagos dans, om du vill titta. Ha en fortsatt skön semester
Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 12:20
Masses avatar

Kul att höra att både Karpathos och du mår bra Karin. Tack för rapporten och ha det fortsatt gott!

Masse, som längtar tillbaka.
Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 12:35
Niaass avatar
Niaas Niaas är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Henk og Maria er hjemme i Holland nå i sommer, men er tilbake på Karpathos til høsten. Kanskje i slutten av august?

Lengter til Karpathos! Det blir en liten tur i midten av august! :-)
Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 13:18
Kajjas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Niaas Visa inlägg
Henk og Maria er hjemme i Holland nå i sommer, men er tilbake på Karpathos til høsten. Kanskje i slutten av august?

Lengter til Karpathos! Det blir en liten tur i midten av august! :-)
Tack! Kul att höra!
/Kerstin
Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 14:59
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Läget i Pigadia är lugnt. Det var litet kris med bensin under helgen. Anledningen var - enligt vanligtvis välunderrättad källa - att en av bensinstationsägarna inte hade sålt tillräckligt under veckan, och för att råda bot på detta spred han ut ett rykte att bensinbåten inte skulle komma förrän nu på lördag. Så öborna såg framför sig en hel vecka utan bensin och började naturligtvis hamstra. Även Evelina på vårt hotell kom och sa att vi borde fylla tanken på vår bil. ("You have car? FULL it!" ) Fast den var redan full; vi hade inte hunnit med att köra så långt. Så snart var köerna långa, bensinen sålde slut och folk körde omkring med stora dunkar bakpå fyrhjulingar och mopeder... men igår kväll kom bensinbåten, precis enligt det normala schemat och alla mackägare hade gjort bra affärer under helgen.

Det finns mat i affärerna, det finns mat på tavernorna och det finns fortfarande pengar i automaterna. Om vi inte hade bombarderats med nyheter, skulle ingen turist här vetat av att det försiggick någon kris i landet. Pigadia är som vanligt. Nej, en skillnad märks tydligt. Fontänen, som under flera år mest har fungerat som papperskorg, har fått en ansiktslyftning och man har installerat en ny pump, så nu sprutar den vatten hela tiden!

Karpathosborna röstade ett rungande OXI, och känner sig väldigt nöjda med valresultatet. På frågan om vad de tror kommer att hända, rycker man på axlarna och säger att det vet ingen, men det kan i alla fall inte bli sämre än alternativet. Nu har de i alla fall fått säga vad de tycker, och det betyder en hel del för självkänslan.

Vad gör vi då? Tja... umgås med vänner, såväl öbor som nedresta, åker runt till favoritstränder, solar, badar och äter gott. Det räcker väl? David har snart varit här sina två veckor och åker på torsdag, för att bli avlöst av min dotter Erika (Skrikis här på Kalimera) och måg. Det ska givetvis bli jätteroligt, men samtidigt betyder det att vi bara har en vecka kvar!

Karin
som mår så bra...
takk for god situasjonsrapport, Karin

Ønsker at du fortsatt skal "må" veldig bra
Svara med citat
Gammal 2015-07-07, 18:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
men igår kväll kom bensinbåten, precis enligt det normala schemat och alla mackägare hade gjort bra affärer under helgen.

Citat:
Det ska givetvis bli jätteroligt, men samtidigt betyder det att vi bara har en vecka kvar!
Det är gott om tid kvar. Njut så mycket du kan, och stort tack för rapport.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:14.