Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-12-31, 18:57
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Sv: Valutaväxlingspåslag

Man lever bara en gång! Oavsett kostnader för plastlapparna!
Efter att ha läst alla inlägg, måste jag undra hur många som tankat bilen idag och inte gör det i morgon! Som tröst för de som glömt: livet går vidare ändå.
God ny ekonomi önskar / Jannis
Svara med citat
Gammal 2015-12-31, 19:07
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Jannis, det är väl så att en viss irritation uppstår när det blir avgifter på avgifter... korten kostar en del i årsavgift. och jag har 2 kort...något kunde de väl bjuda på!..

MEN klart inte hela världen.. ..Life goes on...

GOTT NYTT ÅR!!
Svara med citat
Gammal 2016-01-01, 01:12
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Tycker dock att Icakortet är bra ändå, 25 sek i månaden för mastercard, internetbank och personlig service kostar inget. Enda nackdelen hittills som jag upptäckt är den avgift på 35 sek per gång man stoppar kortet i dosan på disken på Forex så det har jag slutat med.
Gunilla
25 * 12 = 300:- per år för ICA kortet.
Årsavgiften på mitt MasterCard står min arbetsgivare för. Totat så sparar jag några hundralappar i alla fall, med eller utan valutaväxlingsavgift
Svara med citat
Gammal 2016-01-01, 12:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Om det är avgift si eller avgift så spelar ju inte så stor roll, men det kan bli pinsamt om man har så lite pengar på kortet att det inte räcker till...Exempelvis var det precis på gränsen häromdagen när jag skulle ta ut en stor summa där avgiften blev 628.98 SEK, kvar på kontot när jag kollade... 78 SEK...Som tur är har jag sällan anledning att ta ut 1300 € på ett bräde. Bankerna här har successivt bytts ut till moderna dito, som talar om exakt vad de tar, och ALPHA Bank tog 5.0000 % för jobbet.
Svara med citat
Gammal 2016-01-01, 12:57
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Precis som redan nämnts så blir det ju inte så många kronor egentligen, om man ändå har råd att resa utomlands några gånger per år. Men visst, många bäckar små...

Och egentligen är det ju inte så krångligt heller;
- Antingen har man en årlig kortavgift, eller inte...
- Antingen har man en fast uttagsavgift utomlands, eller så har man det inte...
- Antingen har man ett procentuellt valutaväxlingspåslag utomlands, eller så har man det inte...

Personligen har jag bara två kort som jag tycker fungerar bra;
1. Skandiabankens bankkort som jag endast använder för att ta ut pengar i automat, i Sverige och utomlands. Det har en årsavgift men ingen fast uttagsavgift någonstans i världen. Det har ett valutaväxlingspåslag utomlands på 1,65%.
2. Till allt annat använder jag Coop MedMera Betala Efter kreditkort. Det har ingen kortavgift men däremot ett valutaväxlingspåslag utomlands på 1,5%. Betalar man hela beloppet på månadsfakturan blir det ingen kreditränta. Dock är det inte bra att ta ut pengar i automat med detta kortet, dels är det en fast uttagssavgift och sedan får man alltid betala kreditränta för tiden från uttagsdagen tills fakturan är betald.

God fortsättning på det nya året!
/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2016-01-01 klockan 13:04.
Svara med citat
Gammal 2016-01-01, 16:16
MickeKöpings avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Om det är avgift si eller avgift så spelar ju inte så stor roll, men det kan bli pinsamt om man har så lite pengar på kortet att det inte räcker till...Exempelvis var det precis på gränsen häromdagen när jag skulle ta ut en stor summa där avgiften blev 628.98 SEK, kvar på kontot när jag kollade... 78 SEK...Som tur är har jag sällan anledning att ta ut 1300 € på ett bräde. Bankerna här har successivt bytts ut till moderna dito, som talar om exakt vad de tar, och ALPHA Bank tog 5.0000 % för jobbet.
Valde du uttag i SEK eller lokal valuta (EUR)?

Väljer du SEK så tas pengarna från ditt konto i SEK och växlas av ALPHA Bank och de kan alltså ta 5%.
Väljer du lokal valuta (EUR) så växlar din kortutgivare och tar 1,25-1,65%.
Det är så det borde fungera om du tar ut hos en riktig bank i alla fall.
Är det en bankomatfirma som Eurobank och allt vad dom heter så kan det bli dyrt.
Svara med citat
Gammal 2016-01-01, 19:15
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Tack för rådet! Jag har undrat! Om man inte är informerad blir det onödigt dyrt. Nu ska jag göra två jämförande uttag, samma summa med eller utan vaddetnuheter, "metatropi" på kvittot.
Svara med citat
Gammal 2016-01-13, 20:18
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Missade denna tråd redan fanns men som jag skrev i den jag skapade innan:

Själv kommer jag byta bank men undertiden skaffade jag mig ett COOP MER som inte har några påslag eller uttagsavgifter, (bara man sätter in pengar på det annars får man betala kreditränte), gratis om man beställer via kortio.se i ett år, sen kostar det 249 om året, tar man ut och eller handlar för mer än ca 20tkr utomlands har man tjänat igen den avgiften

Senast redigerad av Mahava den 2016-01-13 klockan 20:51.
Svara med citat
Gammal 2016-01-17, 20:54
MickeKöpings avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Missade denna tråd redan fanns men som jag skrev i den jag skapade innan:

Själv kommer jag byta bank men undertiden skaffade jag mig ett COOP MER som inte har några påslag eller uttagsavgifter, (bara man sätter in pengar på det annars får man betala kreditränte), gratis om man beställer via kortio.se i ett år, sen kostar det 249 om året, tar man ut och eller handlar för mer än ca 20tkr utomlands har man tjänat igen den avgiften
Det var ju bra tips till de som behöver ett kort efter att de klippt ICA-kortet.
Svara med citat
Gammal 2016-01-17, 21:25
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Tja, fast snart blir det säkert avgifter på alla kort!
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 08:03
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Det trodde jag med, när det kom en ny prislista på medmera mer från 1a april; men peppar peppar det är fortfarande fria uttag utan påslag och samma kortavgift!

Jag kan tänka mig någon eller några kortbolag kommer nicha sig lite, finns en hel del missnöjda ica kunder o håva upp om inte annat btw det är ganska bra reseförsäkring även på medmerakortet, de e nice eftersom vi oftast åker Aegean till Grekland o den billjetten köps ju i EUR.

det blir ganska mycket pengar om man tänker efter, varje 10.000 sek uttaget med ica kommer kosta dig 165 kronor utöver den årsavgift man redan betalar, vi åker ganska ofta utomlands o tar säkert ut tillsammans med allt vi handlar internationelt ut runt 30-40.000 per år med min sambo, så det blir pengar det, lätt mer värt att ha ett kort utan påslag och istället en fast kortavgift, den är intjänad snabbt i vårt fall. Därtill får du ju även bonus på medmera mer (även om den inte är så hög) så bitvis betalar ju kortet sig självt.
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 12:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Jag tycker att jag har lyckats väl i mitt kortval. Har innan haft Coop MedMera Betala Efter. Men har sedan en tid tillbaka Coop MedMera Mer och min fru har ett extrakort kopplat till samma konto.

Det kortet använder vi till att betala ALLT med. Det är ett MasterCard och är gångbart i hela världen. Hemma i Sverige betalar vi i princip aldrig något med kontanter utan allt går på kortet. Faktura kommer månadsvis och betalas i slutet på efterföljande månad och då blir det ingen ränta för den c:a 1,5 månaden kredit som det blir.

En fördel har ni tidigare i tråden redan pekat på. Det är 0 i uttagsavgift och 0 i valutapåslag när vi tar ut pengar utomlands. DÅ FÖRUTSATT ATT MAN INTE TAR UT PÅ KREDIT PÅ KORTET UTAN ATT MAN SÄTTER IN SÅ ATT MAN HAR ETT TILLRÄCKLIGT PLUSSALDO FÖRE RESAN.

Men en annan finess är att allt som betalas med kortet ger bonuspoäng. Dubbla poäng för köp i Coop o partners och en poäng per krona för alla andra betalningar. Om man samlar på sig så ger det på sikt mycket poäng som dels kan användas för köp av vissa varor i Coop, men också till mycket annat. T ex hotellboenden, resor mm. Vi har valt att växla våra poäng mot EuroBonuspoäng hos SAS som vi sedan använde i höstas till att köpa varsin flygbiljett till Aten.

För att boosta poängsamlandet började jag också att betala våra räkningar via Coop/Betalo/MedMerakortet. Det var då kostnadsfritt och gav poäng på alla räkningar jag betalade. Men det var tydligen bara i början som det var avgiftsfritt. Sen började de debitera en %-avgift på varje räkning och då fick det vara. Men det blir mycket poäng ändå, så nästa år kan vi nog växla till oss en ny flygresa.

Självklart betalar jag med kortet även alla resor som vi bokar. Det blir många sköna poäng.

Masse
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 19:22
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Hej alla
Lite info om hur vi gör med plastkortet.
Mannen, ekonomen , har valt Santanders Mastercard.
Kallas för "Mitt kort". OBS! Ej "Mitt kort +"
Det är utsett till bästa betalkort utomlands av Dagens Industri.

Inga uttagsavgifter utomlands
Inga valutapåslag
En liiiten bonus sätts in på kortet när du har handlat med det
Resfösäkring

Gör uttagen i bankomat kopplad till en bank.
Så... nu vill jag åka iväg och använda det snarast
/Kajja
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 19:38
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag har också master card (från två olika banker) och vill bara påpeka att det INTE är gångbart i hela världen. Det finns fortfarande platser där det inte accepteras, men där visa fungerar.
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 20:18
Kajjas avatar

Hej Elisabet! Nu pratade jag om Grekland och EU. Visakorten är snart ett minne blott i Sverige. Flera banker har ju slutat med dessa. Bara en viktig (parentes)..
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 20:24
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Visakorten är snart ett minne blott i Sverige. Flera banker har ju slutat med dessa. Bara en viktig (parentes)..
Det var en nyhet för mig! Vår bank har bytt från Master Card till VISA för inte alltför länge sedan .
Maken har även ett Master Card, så vi är garderade, som väl är.

Abi
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 21:07
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Hej Elisabet! Nu pratade jag om Grekland och EU. Visakorten är snart ett minne blott i Sverige. Flera banker har ju slutat med dessa. Bara en viktig (parentes)..
Jag svarade inte specifikt till dig.
Men vad gäller "minne blott" så lär det inte dröja alltför länge innan alla kort är det. Fortfarande är dock visa mer gångbart än mc i delar av världen.
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 21:17
Kajjas avatar

Oj nu har jag gett mig ut på djuuupt vatten!!
All information har jag fått när jag "intervjuade" min äkta hälft. Han har så bra koll på sånt här. Själv har jag inte mer info.
Så jag hänvisar till honom på tel 070-1......
Gokväll alla
/ Kajja
Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 18:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
All information har jag fått när jag "intervjuade" min äkta hälft. Han har så bra koll på sånt här. Själv har jag inte mer info.
Så jag hänvisar till honom på tel 070-1......
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:25.