Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-24, 19:56
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012
Standard Sv: Billigaste budgetresan, hur skulle den se ut?

Aha! Själv köper jag alltid allt på plats - utom toalettsaker. Men vänner i Grekland är glada för rökt lax så då kan man kanske våga sig på att ta med ett par paket
Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 08:13
lieverd lieverd är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Jag skulle också tipsa om Lesbos. Vi var där ifjol och följde med priset på charter under en längre tid och det var verkligen billigt och det var billigt att äta ute.

Välj lägenhet istället för hotellrum så är det lättare att fixa egen mat, ta med en liten flaska diskmedel hemifrån Om man tänkt fixa mat själv så gör man klokt i att välja en ort där även greker bor (eller iaf handlar) och lokalisera denna butik redan från början. Jag har för några år sedan t.ex. varit på en riktigt lågbudgetresa i Agi Apostolii på Kreta i slutet av augusti. Enklare hotell via charter med pool och luftkonditionering gick på 1800 kr per person för en vecka och då bokade vi i mars. Hotellet låg 50 meter från den fina stranden, så vi utnyttjade gratis solstolar vid poolområdet men gick över gatan för att bada i havet. I Agii Apostoli finns en Lidl, så vi handlade all mat och dryck där, även vin och ouzo. Vi bidrog inte med många € till Greklands ekonomi, men ibland är ens egna förutsättningar inte de bästa...

Om man gillar att se sig omkring så välj en ö eller ort med bra bussnät.
Svara med citat
Gammal 2016-04-25, 13:51
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

I Hellas-turismens barndom (for 40 - 50 år siden), var det ikke uvanlig å overnatte på en strand, med ryggsekken under hodet og himmelen over seg. Skal man virkelig gå inn for en billig tur, finnes det mange steder hvor dette er mulig ennå, men er det noen som tør?
Svara med citat
Gammal 2016-04-26, 10:41
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Å själv hade jag fem...

Men apropå billigaste resan. Nu ska du få ett kanontips av mig Erog - Thassos!
Vasa? har du redan varit där?
Nä, men alvar. Thassos är ju en av de billigaste öar jag besökt, vad gäller mat och boende. Sen att maten var den bästa och överträffade t o m Kreta. Det säger en del.

/Netwolf
Heh, jo att Thassos är billigt har vi upptäckt/förstått under åren, men det har väl aldrig varit avgörande för vårt val att åka dit. Däremot kanske det har gjort att vi tyckt att andra resmål varit "dyra"..?

Jag har inga direkta planer på att göra nån budgetresa så länge barnen är små, men i framtiden kanske man kan vara lite mer äventyrlig? Jag skulle gärna åka ner nån väldigt tidig vår eller sen höst utanför säsong. Ta med datorn och jobba en vecka bara för att se "det vanliga livet" där nere!

Hade en flickvän för 25 år sedan som tillbringade en hel(?) sommar i grekiska övärden mestadels boende/sovande på stränder och med hela bohaget i en medelstor ryggsäck. Men sånt gör man bara i 20 års åldern...
Svara med citat
Gammal 2016-04-26, 14:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Hade en flickvän för 25 år sedan som tillbringade en hel(?) sommar i grekiska övärden mestadels boende/sovande på stränder och med hela bohaget i en medelstor ryggsäck. Men sånt gör man bara i 20 års åldern...
Så reste jag 1980, men inte i Grekland, utan på Ibiza och på franska Rivieran. Sov ute alla nätter, och jag var i 20-årsåldern.
Svara med citat
Gammal 2016-04-26, 18:26
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Men sånt gör man bara i 20 års åldern...
Typ! Idag är man alldeles för bekväm

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2016-04-26, 18:59
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Typ! Idag är man alldeles för bekväm

/Netwolf
...och lite rädd...😯😓😔
Svara med citat
Gammal 2016-04-27, 17:51
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Som medelålders tant måste jag vittna om att alla åldrar är välkomna att sova på stränderna i Grekland, och att man på de allra flesta stränder inte behöver oroa sig för något annat än mygg i skymning och gryning! Ta chansen att lyssna till nattens vågskvalp samtidigt som du sugs ut i den svindlande Vintergatan, eller vakna ensam i gryningen och glid ner i vattnet för en första simtur innan stranden fylls av badgäster...

Om du vill stanna flera nätter på samma strand går det bra så länge du inte brer ut dina tillhörigheter dagtid. Parkera din packning på en strandservering efter morgonfikat där och ge dig ut på dagens äventyr.

Självklart blir det billigt att resa så här, men för mig och de flesta jag träffar på stränderna handlar det mer om närheten till naturen. För grekiska ungdomar kan det vara enda möjligheten att ha råd med "semester" från arbetslöshet.
Våga
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:25.