Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-22, 15:56
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007
Standard Billigaste budgetresan, hur skulle den se ut?

Som rubriken säger: Om man skulle planera den billigaste möjliga semestern i Grekland, hur skulle ni göra då? Låt säga två veckor mellan juni och augusti. Hur skulle ni resa? Vart? Vilket boende?
Både fria fantasier eller verkliga exempel är välkomna!
Svara med citat
Gammal 2016-04-22, 21:35
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Billigaste budgetresan, hur skulle den se ut

Bestillt fly tidlig, rutefly med færrest mulige mellomlandinger, ikke reise i helg (tirsdag er ofte den billigste reisedagen), og bruke flyselskapenes "billigkalender". Finne et sted med kort/rimelig reise fra flyplassen. Sjekke bosted på airbnb eller tilsvarende, eller skrive direkte til hoteller/pensjonater og be om pris for to uker på deres rimeligste rom, enklest å få bra pris i juni. Eller bodd på campingplass, om jeg hadde vært selvpiner. Laget frokost og lunsj selv, med mat kjøpt på et supermarked hvor også de lokale handler, gått ut og spist f.eks. gyros, ikke sittet på kafé men kjøpt take-away-frappé (eller laget selv) og funnet en fin plass å sitte med den. Vin fra supermarked eller en kvart kilo om jeg var på taverna og spiste de to rimeligste mezedesene. Ikke reise rundt, men finne et sted som har mye å by på i utgangspunktet (Nafplio, selvsagt ), hvor man kan ta rutebuss til andre severdigheter, og med strand i gåavstand.

Senast redigerad av Admirala den 2016-04-22 klockan 21:40.
Svara med citat
Gammal 2016-04-22, 23:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Billigaste budgetresan, hur skulle den se ut?

Vad gäller billigaste varianten för uppehållskostnader så tror jag det som Admirala beskriver är billigaste varianten oavsett när på året som man reser.

Vad gäller säsong så har du angett juni-augusti och det är som jag ser det den dyraste säsongen på året. Det finns billigare perioder, men du har ju angett det som enda förutsättningen och då är det ju det som gäller.

Återstår då att fundera över billigaste alternativet vad gäller resa och boende. Där är ju din tidsram både en nackdel och en fördel. Nackdel som jag nämnt ovan eftersom det är dyraste perioden. Men fördel så tillvida att du anger ett stort intervall, tre månader.

Därmed tror jag att med stor flexibilitet med tiden (tre månader) och stor flexibilitet med resmålet (vart som helst i Grekland) så finns bra möjlighet att lyckas med att hitta billiga alternativ bland sistaminutenresor. Endera charter med flyg och boende eller enbart charterflygstol och fixa boende på plats (kan vara lite knepigt i högsäsong på små resmål). Med så flexibla parametrar kan det vara möjligt att göra klipp i bokning endast några dagar före avresa. Då givetvis med beaktande av risken att också bli helt utan resa om man väntar till nära inpå avresa. Vissa somrar när det varit kass väder här i Sverige så har restresorna t o m verkat dyrare än ordinarie priser vid bokning långt i förväg. Så det är ju lite av ett "chickenrace" .

Masse
Svara med citat
Gammal 2016-04-23, 03:28
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012
Standard Re: Billigaste budgetresan, hur skulle den se ut?

Mitt spontana svar - eftersom alla tankar var välkomna - är att åka till Lesbos. TT publicerade idag en artikel om deras desperation när det gäller turister, som uteblir på grund av flyktingkrisen. Jag var där samma vecka som Alan-bilden kablades ut. Dagen efter kom det runt 70 båtar på tre timmar. Jag har sett dessa flyktingar på plats. Och visst önskar man att man kunde trolla. Men Lesbos har även visar mig medmänsklighet och empati hos de som bor där. Det är en underbar ö som har mycket bra priser på sin fantastiska mat. Åt en 400 grams underbar grillad fisk med tillbehör för 10€. hummer-spaghetti kostade 12€ vilket är halva priset mot Samos, som jag ofta åkt till. I anaxos - några kilometer från Petra där vi bodde är stranden fantastisk. Om du köper en flygstol kan du garanterat hitta prisvärt boende. Vi köpte paket via ving - som ju då ger rabatt med Ica-kort. Jag kommer garanterat att åka tillbaka - senast nästa år. Vi bodde på Miramare i Petra. Ingen pool men mycket mycket bra ställe
Svara med citat
Gammal 2016-04-23, 03:35

Och att uppleva både eländet och öbornas styrka kärlek hade jag aldrig velat vara utan. Och det är ju inte så som man tror hemifrån.
Svara med citat
Gammal 2016-04-23, 03:36

Alltså det var mest på vägarna uppe i bergen man mötte problemet. Och i mytilini
Svara med citat
Gammal 2016-04-23, 18:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Som rubriken säger: Om man skulle planera den billigaste möjliga semestern i Grekland, hur skulle ni göra då? Låt säga två veckor mellan juni och augusti. Hur skulle ni resa? Vart? Vilket boende?
Både fria fantasier eller verkliga exempel är välkomna!
Jag skulle tagit en sista-minuten med hotell i början av juni, och jag skulle äta mycket gyros.
Svara med citat
Gammal 2016-04-23, 21:20
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag skulle tagit en sista-minuten med hotell i början av juni, och jag skulle äta mycket gyros.
...och ta med ost, margarin, bacon, salami, snacks, kaffe o nudlar hemifrån. Litet Smålandstips: Ketchup o kryddor står Mac Donalds för
/Kajja
Svara med citat
Gammal 2016-04-23, 22:55
Kajjas avatar

Nu har jag suttit och letat efter en tråd rätt länge! Den handlade om matbudget i Grekland. Hittar den inte Många bra tips om hur man äter billigt på semestern. Det är ju på mat o dryck som eurona lätt springer iväg.
Annars tycker jag att det perfekt att beställa veckan innan skolavslutningen. Veckan efter skjuter priserna i höjden. Kreta och Chaniakusten har många 2-stjärniga hotell som är billiga och har kanonläge. Och vid Agii Apostoli ligger Lidl
/Kajja
Svara med citat
Gammal 2016-04-23, 23:39
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag skulle göra som jag som jag alltid gör... Beställa flygbiljetter tidigt som jag brukar betala 1000-1500 för t o r... Sen bokar jag "mitt" lägenhetshotell väldigt billigt (är så billigt så det är hemligt ) och stannar 6 veckor Gyros mm är inte något jag äter ofta. Jag sätter mig hellre på en ouzeria och tar in in en ouzo för 2 euro med tillhörande mezedakia På kvällen är vi ett gäng som delar på en massa olika mezedakia och dricker romeiko och notan stannar alltid på ca 10 euro per person. I år reser jag 9 veckor fördelat på 4 resor (vad jag hittills rest och bokat...kan ju bli någon mer kanske) men tror inte att jag betalar så mycket mer än vad folk gör som reser ett par, tre veckor charter under högsäsong på ett bättre hotell

// Malin
Svara med citat
Gammal 2016-04-24, 00:00
Kajjas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag skulle göra som jag som jag alltid gör... Beställa flygbiljetter tidigt som jag brukar betala 1000-1500 för t o r... Sen bokar jag "mitt" lägenhetshotell väldigt billigt (är så billigt så det är hemligt ) och stannar 6 veckor Gyros mm är inte något jag äter ofta. Jag sätter mig hellre på en ouzeria och tar in in en ouzo för 2 euro med tillhörande mezedakia På kvällen är vi ett gäng som delar på en massa olika mezedakia och dricker romeiko och notan stannar alltid på ca 10 euro per person. I år reser jag 9 veckor fördelat på 4 resor (vad jag hittills rest och bokat...kan ju bli någon mer kanske) men tror inte att jag betalar så mycket mer än vad folk gör som reser ett par, tre veckor charter under högsäsong på ett bättre hotell

// Malin
Js det låter så underbart! I brist på lördags-TV tog vi fram filmer från våra Greklandsresor. Var där en stund! Om den där Postkodmiljonären ville besöka oss snart!!
Svara med citat
Gammal 2016-04-24, 00:11
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Js det låter så underbart! I brist på lördags-TV tog vi fram filmer från våra Greklandsresor. Var där en stund! Om den där Postkodmiljonären ville besöka oss snart!!

Vi drömmer om den stora vinsten på trav varje lördag... idag gav 6 rätt 22 kr och det bidrog tyvärr inte till en extra resa

// Malin
Svara med citat
Gammal 2016-04-24, 00:37
Kajjas avatar

Citat:
Vi drömmer om den stora vinsten på trav varje lördag... idag gav 6 rätt 22 kr och det bidrog tyvärr inte till en extra resa

// Malin
Jag köpte en Harry! 3 rätt
Svara med citat
Gammal 2016-04-24, 11:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:

// Malin
Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Jag köpte en Harry! 3 rätt
Å själv hade jag fem...

Men apropå billigaste resan. Nu ska du få ett kanontips av mig Erog - Thassos!
Vasa? har du redan varit där?
Nä, men alvar. Thassos är ju en av de billigaste öar jag besökt, vad gäller mat och boende. Sen att maten var den bästa och överträffade t o m Kreta. Det säger en del.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2016-04-24, 11:55

Kul att höra! Ska dit i augusti
Svara med citat
Gammal 2016-04-24, 12:08
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Skulle vi inte gynna den Grekiska ekonomin Skall man då dit och snåla så mycket man kan

Riitta
Svara med citat
Gammal 2016-04-24, 12:28

Ha ha! Jag gynnar Grekland! Jag handlar mycket, och prioriterar inhemskt producerat, och unnar mig att ha det gott. Men alla har ju olika förutsättningar i sin budget. Att inte ha råd att åka alls lär ju inte gynna grekerna
Svara med citat
Gammal 2016-04-24, 12:46
Kajjas avatar

Ja vi gynnar åxå Grekland! 2 resor/år.
Men frukostmaten tar vi oftast med oss som jag skrev tidigare.
Allt annat vi stoppar i oss och gör betalas med euro och det blir en hel del. Åka ner på semester och snåla är inte speciellt kul men många måste göra så för att överhuvudtaget kunna resa.
Förr, när barnen var små var resor inte ens att tänka på. Det fanns inga pengar till sånt
/Kajja
Svara med citat
Gammal 2016-04-24, 13:06

Aha - tar du med smör, bacon med mera från Sverige? I så fall hur gör du för att hålla det kallt ??
Svara med citat
Gammal 2016-04-24, 13:42
Kajjas avatar

Standard Sv: Re: Billigaste budgetresan, hur skulle den se ut?

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Aha - tar du med smör, bacon med mera från Sverige? I så fall hur gör du för att hålla det kallt ??
Här kommer receptet:
Lägg ner allt i en påse. Toppa med en kylklamp och vips in i resväskan i några timmar.
/Kajja
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:21.