Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-11, 13:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Ansiktsminne

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Men ingen har kommenterat grekernas fantastiska ansiktsminne. Är det bara jag som "råkat" ut för det.
Har du inte läst Ragnhilds fantastiska historia? Det än ju helt otrooolig

Ragnhild, han måste ha varit mycket förtjust i dig 1974, den då unge mannen!
Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 13:45
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Och framför allt: varför?
Det var en kille som såg ut som David Byrne i Talking Heads. Inte exakt som honom, men som Byrne såg ut i filmen Stop making sense från 1983. Vet inte om du sett filmen, David Byrne hade på sig en alldeles för stor kostym, så stor att hans huvud blev litet som äggklocka. Och precis så såg Talking Heads-mannen på Ios ut.
Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 13:53
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad

Kom på en sak nu, när du skrev om grekernas ansiktsminne igen, Janne!
Besökte ett speciellt litet kafé, första året vi var i Parga. Vi var nog dit två gånger under den veckan. Kaféet ägdes av ett ungt par från Aten. Vi pratade lite med dom, de bjöd på fikabröd till kaffet! Andra året vi åkte dit besökte vi kaféet igen. Notera: första året var det, jag, min sambo, pappa och hans sambo, som fikade där. Andra året bara jag och min sambo. Vi slog oss ner, när ägarinnan kommer ut för att ta vår beställning säger hon: (fast på engelska, då förstås!) Så kul att ni kommer hit i år igen, din familj (pappa + sambo) gick precis förbi!
Helt otroligt egentligen! Det kunde ju inte ha varit en chansning, från hennes sida. Jag visste ju att de hade gått före oss och var på väg till sitt hotell!

De tråkiga är, att deras kafé finns inte kvar.
De berättade att de skulle prova Parga och se hur det skulle gå, annars skulle de flytta vidare. Synd. Trevligt par!
Jenny
Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 13:55
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Det var en av de unge guttene jeg traff i -74.
Det måste jag säga var helt otroligt! Hur går det till?
Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 13:55
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Såg den nu! Otroligt!
Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 13:57
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Helt otroligt egentligen! Det kunde ju inte ha varit en chansning, från hennes sida. Jag visste ju att de hade gått före oss och var på väg till sitt hotell!
Också fantastiskt! Det måste vara något med generna.
Citat:
De tråkiga är, att deras kafé finns inte kvar.
Så synd.
Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 15:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Citat:
men som Byrne såg ut i filmen Stop making sense från 1983.
Klart jag såg den! Jag gissade nästan att förklaringen hade med Byrnes utseende i just den att göra

Jag är också imponerad av grekernas ansiktsminne. Man blir inte bara igenkänd, ibland vet de till och med NÄR man var där: "Du var här i september för två år sen"
Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 20:26
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Vi var på Fourni första gången 1999 och bodde då på Toula Rooms.
2004 återkom vi till Toula Rooms och hade då bokat rum (första gången vihar gjort det) och gick därför direkt upp till det rumsom vi hade blivit tilldelade via telefon.
Efter en stund kommer Kula (som sköter hotellet) dit och knackar på hos oss. Det första hon säger då hon der oss är "Jasså, det var ni" fast på engelska då förstås.
Jag frågade senare om hon verkligen kom ihåg oss och visst gjorde hon det, det var ju ni som bodde i det där rummet säger hon och pekar på det rum som vi hade förra gången.
Hon kom alltså ihåg oss fem år senare.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 21:23
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Har varit med om det på Manganari beach på Ios. Vi åt på en taverna där, av de få som finns där. Tre år senare " i remember you......... i remember your face". Kompisen som var med, blev helt förstummad och undrade vad jag sysslat med. Sen har vi en kille som äger Porkys på Ios och sen gamle Speedy på Ios (tidigare den gamle, snabbe brickplockaren på Far Out, då det en gång i tiden var lite så där bohemiskt som det ska vara där!inga servitriser och dukar!) Både Porkys killen och Speedy blir vi igenkända av varje år vi är där! Det är alltså 8 ggr på 20 år Speedy känner igen oss!
Sen har vi "stressade tanten" på rollans supermarket på Ios. Hon som, på den tiden drachmer fanns, i stället för att ge oss några drachmer ören tillbaka, kastade hon ett par billiga tuggummin i handen. hon var/är alltid stressad. Kanske ska ge henne lite Valium då jag kommer dit i år!
Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 21:56
Carina Carina är inte uppkopplad

Var till Naxos första veckan i maj 2004 och besökte gyrosstället som ägs av en familj, det ligger en bit nedanför torget. Alltnog, hösten 2005 kom vi åter till Naxos och döm om vår förvåning när en av servitören frågade: visst var ni här förra våren? Han tyckte att han kände igen oss. Skulle ha varit omöjligt för oss.

Carina
Svara med citat
Gammal 2006-05-11, 22:42
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet

Ragnhild, han måste ha varit mycket förtjust i dig 1974, den då unge mannen!
Det tror jeg egentlig ikke at han var. For det gikk ikke lenge før han giftet seg med en svensk jente. Som nok var tilstede den sommeren, men for meg er litt fjern.
Men vi hadde det fantastisk mye morro sammen.Jeg var på eventyr alene for første gang og disse greske ungdommene hadde også akkurat startet voksenlivet. Og de var skikkelige sympatiske gutter som tok godt vare på meg.
De syntes nok at jeg var ganske underlig,litt eksotisk tror jeg, ung som jeg var og det at jeg reiste helt alene.
Jeg husker at vi snakket mye politikk og at jeg ble introdusert for greske protestsanger som de elsket å spille "åpent".
Men Kypros krisen førte til at en av guttene i gjengen, som ble utkalt ble drept.
Det syntes jeg var sterkt. At en som bare var noe eldre enn meg selv ble drept i en krigshandling.
Svara med citat
Gammal 2006-05-12, 09:28
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
sen gamle Speedy på Ios (tidigare den gamle, snabbe brickplockaren på Far Out, då det en gång i tiden var lite så där bohemiskt som det ska vara där!
Honom minns jag mycket väl. Världens snabbaste brickplockare! Visst heter han Kostas?
Svara med citat
Gammal 2006-05-12, 09:45
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Citat:
Honom minns jag mycket väl. Världens snabbaste brickplockare! Visst heter han Kostas?
ja och han kallades/kallas Speedy... Sist jobbade han på Illy, en servering nära busstorget (om man nu kan kalla det busstorg!). På Far Out hade han alltid hatt, röd t-shirt och plocka brickor eller sopa med en kvast! Ganska lockigt hår! Sen, minns du toast baren? Alla dessa toast där man kunde beställa med gudomliga pålägg!! Vart tog dessa killar vägen?! Sist jag såg dem var -95, -96 ngt sånt! De kunde alla ingredienser på svenska, fast jag lärde dem ett vet jag!
Janne: det kan nog hända vi varit på Ios samtidigt....vi var 4 tjejer som tågluffade augusti 1986, men vi tillbringade 3/4 av den tiden på Ios och ¨på Far Out. Kul hade vi! Men om min dotter ska åka själv till Ios om ett par år, vet jag inte om jag skulle tycka det var så kul! Jag menar, jag vet ju hur det är där!!!
Svara med citat
Gammal 2006-05-12, 09:50
Joppan Joppan är inte uppkopplad

Vi återsåg en grek efter 10 år!!! och han kände igen oss, helt otroligt?!
Först trodde vi att han bara var vänlig men vi pratade om saker och ting och då märkte vi att han faktiskt gjorde det på rikt!!!
Joppan

Senast redigerad av inkfish den 2006-05-12 klockan 13:57. Anledning: för långt citat
Svara med citat
Gammal 2006-05-12, 14:54
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Janne: det kan nog hända vi varit på Ios samtidigt....vi var 4 tjejer som tågluffade augusti 1986, men vi tillbringade 3/4 av den tiden på Ios och på Far Out.
Det var vi säkert! Är på språng nu, men jag återkommer i ämnet i en annan tråd.
Svara med citat
Gammal 2006-05-12, 16:21
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Det roliga med deras, som jag tycker, mycket välutvecklade ansikts- och namnminne är att det dessutom känns väldigt äkta.
Jag har också ställt mig frågan; Hur kan de känna igen just vår familj, de möter ju så otroligt mycket folk, ibland blir man ju fundersam på om man uppfört sig "underligt"
// Helén
Svara med citat
Gammal 2006-05-12, 18:26
lenada lenada är inte uppkopplad

Jag har också träffat en mängd greker och grekinnor som har ett fantastiskt "ansiktsminne"! Historier som påminner om din, då någon vet precis när man setts förut, oavsett om det är några år sedan. Men, jag har ju i fåfänga trott att det beror på att just jag är "svårglömd"! Efter att ha läst din historia förstår jag att det alltså mer beror på grekernas bra minne än på min förträfflighet!
Mina låtsasnamn från semesterresorna är bl a:
Disktrasan,
Hoffa,
Georgios den förskräcklige,
Tandläkaren,
Manuel (också med tanke på Fawlty Towers),
Cop,
Den osynlige mannen,...
... ja det var några av mina "låtsaskompisar" som jag stött på under åren.
/ Lenada
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:09.