Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-16, 23:35
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Inställda flyg p.g.a. vulkanutbrott.

Ja, jag åker ju inte förrens den 20/6, men som sagt var förra utbrottet varade ju i utbrottet i ett år, så vem vet....
Har en jobbarkompis som ska/skulle kommit hem ifrån Italien nu i helgen, vi får se hur det går för henne m. familj. Börjar bli lite "nojjig" nu, tänk om jag inte kommer iväg, jag som längtar så det nästan "gör ont"
Irene
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 07:28
nihas avatar
niha niha är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Vi är också oroliga. Tänkte fira 25års bröllopsdag på Rohdos. Avresa 25/4.
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 08:53
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av niha Visa inlägg
Vi är också oroliga. Tänkte fira 25års bröllopsdag på Rohdos. Avresa 25/4.
Vi gleder oss til Tinos, skal reise på torsdag, men det er jo veldig usikkert o m det blir klart til da.... og i tilfelle for hvor lenge - vi skal jo helst h j e m og, det ventes jo flere og større utbrudd på Island !

- min bror er i Paris og venter på å komme hjem .......
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 09:12
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men hela scenariot är ändå fascinerande. NATUREN rår vi ännu inte på!!!!
Jag håller med dig Lissi. Globetrottern i mig är oerhört beroende av att flygen fungerar som de ska, men samtidigt kan jag inte låta bli att betrakta naturens krafter med skräckblandad förtjusning...
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 09:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag oroar mig just nu mest för människorna och djuren på Island. Känns som de som är allra mest berörda nästan glöms bort i massmedias rapportering.
Huruvida jag själv kommer iväg på kommande resor får framtiden utvisa.

Vilka konsekvenserna blir vid ett långt utbrott eller om Katja drar igång kan nog ingen överblicka. Just nu är det ju bara nästa vecka som experterna kan överblicka till viss del utifrån den aktivitet som finns idag.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 11:31
Nossnahojs avatar
Nossnahoj Nossnahoj är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Min arbetskamrat var på väg hem efter två veckor i Thailand i torsdags, fick stanna på Rhodos över helgen inkvarterade på ett fyrstjärningt hotell.
Det går ingen nöd på dem direkt men de vet ju inte när de kan komma hem!!! Hon kommer nog inte till jobbet på måndag i alla fall. Min man sitter i Dublin och har ingen aning om när eller hur han ska ta sig hem..
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 11:35
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

..och här kan man läsa i vilka situationer man har rätt till ersättning...
http://www.e24.se/pengar24/dina-ratt...et_1995197.e24

Jag kan inte heller låta bli att med skräckblandad förtjusning följa skådespelet.
Mäktiga krafter!
// Helén
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 12:47
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Min man är äntligen hemma i Sverige efter att ha åkt buss från Prag
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 14:08
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Hmm, insikten om människans litenhet slår en verkligen. Vad händer om vulkanen fortsätter vara aktiv i månader? Kan inte låta bli att fundera. Beroendet av flyget blir extra tydligt. Bilar, bussar, tåg skulle få ersätta, men hur lång tid tar det att lägga om trafiken? Många (redan krisdrabbade) flygbolag skulle gå omkull.

Och för egen del:
Bilen till Grekland? (Haha, om den går så långt... )
Buss/tåg till Spanien när jag ska gå på kurs i sommar?
Men buss- och tågbiljetter lär bli uppbokade snabbt, om det här pågår länge.

Avvakta och se, tänker jag.
/Aina
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 15:05
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Vi skulle ha åkt till Kreta idag kl 13:50 men har bokat om till nästa lördag, får se om vinden vänder till dess.
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 16:43
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Med Buss och tåg tog jag mig hem från Oslo, tur att man var lite om och kring sig för platserna tog fort slut och folk sitter fortfarande fast. Jag oroar mig dock lite för nästa lördag ska jag till Aten...? kommer man i väg eller inte. Jag har för övrigt en kompis som kör med en buss till Aten idag med Greker som måste hem....men som sagt värst är det ändå för Islänningarna! fy sjutton!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 18:41
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Aftonbladet skriver idag:

Fortsätter vulkanutbrottet kommer flygbolagen att gå i konkurs. Bo Svensson ger dem en överlevnadstid på cirka två veckor.
Enligt Cecilia Hermansson, chefsekonom på Swedbank, finns bedömningar som säger att flygbolagen klarar max några veckor.

Det sägs att flygbolagen får höga utgifter men inga intäkter. Hur långt räcker det att räkna med pengar tillbaka för inställda resor?
Dags för regeringseliten, bankchefer och direktörer att visa solidaritet och dela med sina arvoden med drabbade flybolag!

Senast redigerad av Enigma den 2010-04-17 klockan 18:48.
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 19:59
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Dags för regeringseliten, bankchefer och direktörer att visa solidaritet och dela med sina arvoden med drabbade flybolag!
Vad menar du ??? "Regeringseliten" ? - Bara SAS gör förluster varje dag i mångmiljonklassen. Ska folkvalda politiker ta det ur egen ficka menar du? Eller är det skattepengar du avser ?

Senast redigerad av laero den 2010-04-17 klockan 20:05.
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 21:11
Enigmas avatar

I första hand ska en del pengar av "regeringseliten", bankdirektörer och bankchefer bidra till förlust hos flygbolag och resten ska tas från skattepengar förstås. Reinfeld lovar mer skattesänkningar i stället för att tänka på så snart drabbade flygbolag, företag, läkemedelsbolag, landets säkerhet, brist på vissa mediciner.....

Dessutom de alla fyra nordiska länders DUKTIGA krischefer åkte till Svalbard där de flög för att debattera som om det inte fanns plats på fastlandet, t.ex. i Stockholm. Då skulle de finnas till hands nu och inte vara strandade på en kall ö.

Senast redigerad av Enigma den 2010-04-17 klockan 21:21.
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 21:20
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Oj oj oj vad denna vulkan har ställt till det! Har just läst att flera flygbolag troligtvis kommer att konka inom ett par veckor p.g.a. detta. Just nu känns allt bara bläää! Kommer vi att ö.h.t. få tillbaka de bra flygpriser vi haft? Nej usch va tråkigt att det har blivit så här!

/Kerstin
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 21:49
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
I första hand ska en del pengar av "regeringseliten", bankdirektörer och bankchefer bidra till förlust hos flygbolag och resten ska tas från skattepengar förstås. Reinfeld lovar mer skattesänkningar i stället för att tänka på så snart drabbade flygbolag, företag, läkemedelsbolag, landets säkerhet, brist på vissa mediciner.....
Du får ursäkta Enigma, men ditt inlägg är så rörigt skrivet så det är svårt att kommentera. Misstänker att du mest är allmänt arg på Reinfeldt. Faktum är annars att just SAS till stor del är statligt ägt vilket gör det troligt att det blir skattebetalarna som får rädda bolaget, om det behöver räddas.

Citat:
Ursprungligen postat av Millie Visa inlägg
Kommer vi att ö.h.t. få tillbaka de bra flygpriser vi haft? Nej usch va tråkigt att det har blivit så här!
/Kerstin
Du kan ha mer rätt än vad du anar tror jag. Om detta pågår ett tag och flygbolagen hamnar i stora problem och kanske till och med konkar, då är det faktiskt troligt att det sätt att transportera oss med flyg som vi vant oss vid blir ett minne blott.

Vi har de senaste åren kunnat flyga reguljärt eller charter ruskigt billigt. Minns hur det var för 20-30 år sedan. Reguljärflyg var inte att tänka på för semesterresor. Charter var möjligt för en del men det grävde stora hål i en familjs ekonomi.

Vad händer nu om det går riktigt illa? Jo, flygbolag måste givetvis startas igång igen för nödvändiga flygtransporter. Men måste inte det ske med en helt annan ekonomisk riskkalkyl? Isåfall kommer biljettpriser att vara nått helt annat än vad vi vant oss vid, och flygtransport kommer att ske i otroligt mycket mindre omfattning. Det är de som flyger som kommer att få betala, bankdirektörer och "regeringselit" kommer inte att subventionera vårt billiga resande även om Enigma hoppas på det .

Ett skräckscenario? Kanske, men minns var ni läste det först.

Lars

Senast redigerad av laero den 2010-04-17 klockan 22:25.
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 22:31
nihas avatar
niha niha är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

jag kommer minnas
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 23:33
Enigmas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Du får ursäkta Enigma, men ditt inlägg är så rörigt skrivet så det är svårt att kommentera. Misstänker att du mest är allmänt arg på Reinfeldt. Faktum är annars att just SAS till stor del är statligt ägt vilket gör det troligt att det blir skattebetalarna som får rädda bolaget, om det behöver räddas.

Vad händer nu om det går riktigt illa? Jo, flygbolag måste givetvis startas igång igen för nödvändiga flygtransporter. Men måste inte det ske med en helt annan ekonomisk riskkalkyl? Isåfall kommer biljettpriser att vara nått helt annat än vad vi vant oss vid, och flygtransport kommer att ske i otroligt mycket mindre omfattning. Det är de som flyger som kommer att få betala, bankdirektörer och "regeringselit" kommer inte att subventionera vårt billiga resande även om Enigma hoppas på det .

Lars
Jag tror nog Laero att du förstår mitt delvis skämtsamma inlägg men att det är inte bekvämt att kommentera. Det är självklart för mig att det är vi resande och skattebetalarna som kommer betala flygbolagets förluster för att rädda företagen. Att bankdirektörer, bankchefer eller regeringseliten skulle kunna bidra är en dröm - de är för giriga för det. Och om jag är arg just på Reinfeldt - nej, det är jag inte. Oavsett om det är Reinfeldt eller Göran Persson - det är inte någon skillnad i det att de är duktiga att lova mycket, hålla lite och framför allt DUKTIGA på att fylla med pengar sina fickor. Det är svårt att hitta en ärlig politiker överhuvudtaget.

Jag tycker synd om företag som drabbas, synd om strandade turister, synd om de som förlorar sina pengar, synd om utsatta islänningar och synd om anhöriga som väntar på sina familjemedlemmar som fastnade någonstans i världen och kan inte ta sig hem. Jag tycker synd om alla ödmjuka människor men jag tycker inte synd om de som är giriga.

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg

Lars
Det är inte endast Aftonblaskan som skriver om skräckscenario. Ett dystert budskap finns även i DN, på TV och i andra tidningar. En granne sade till mig idag att det är Apokalipsa som uppfylls och jag själv tycker inte att det är roligt om man inte kommer i väg när man betalade biljetter...
Svara med citat
Gammal 2010-04-17, 23:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Helt klart är det så att om många flygbolag går i konkurs så kommer alla vi som redan betalt resor framöver med dessa flygbolag bli utan ersättning även om vissa flygbolag sedan rekonstrueras. Vi får väl i alla fall våra pengar från Ving, för inställd resa på tisdag,men de resor i höst som ev inte blir av får vi nog ingen ersättning för.
Jag tror att konsekvenserna av detta vulkanutbrott blir större än vi nu anar och om vi nu tappar en del pengar på redan betalda resor, i vårt fall 4 st, så tillhör vi nog ändå en lycklig skara som inte förlorar mer.....Herregud, man kunde ju bott på Island och haft mark och egendom där, DET hade varit hemskt. Några missade"nöjesresor" får man kanske stå ut med även om det svider

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-04-18, 00:11
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Nöjesresor, javisst men pengar som man sparat till dessa 'nöjesresor' är väl inte så kul att förlora, eller? Jobbar som nattpatrullare i hemtjänsten och man har ju inte hur mycket som helst till övers för oförutsedda händelser precis!

/Kerstin
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:17.