![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() - og innlagt sild, i det hele tatt SILD kjøper jeg i Sverige, når jeg har mulighet, den svenske er best ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har just nu min dotter och 3 barnbarn här..för nästan en månad sen hade jag min son här...och jag ringer gratis till fasta telefoner i Sverige..osså har jag o dom flesta, även barnbarnen, Facebook också....så...jag lider inte..
![]() Yanna |
|
|||
|
|||
![]()
Det är ju inte konstigare att man saknar endel svenska varor när man bor i Grekland....än att sakna endel grekiska varor när man flyttar hem igen
![]() "AB" vet jag hade en heldel svenska varor....jag köpte hårtbröd,älg-och renkorv,svensk ost m m där.....men ingen ättika hade de då iallafall. Min grekiska familj undrade hur sjutton jag kunde använda denna hemska tingest i mat.....jag skratta så jag nästan grät när de luktade på ättikan för första gången...förskräkta rusade de ut ur köket för att få friskluft....den ville de inte höra talas om något mer. Men när de fick en jonaspotatisskalare....och hade prövat den några gånger.....då var de överförtjusta och tyckte det var det bästa som fanns ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
AB????
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
[quote=anneli56;245999]Jag saknar nog mest barnen och barnbarnen, allt annat har jag här ,förutom goda ansjovisen
![]() /quote] Det er pga barnebarna jeg, foreløpig i allefall, ikke planlegger å være i Hellas mer enn e n måned om gangen ![]() - av samme grunn kunne jeg heller ikke tenke meg å reise f r a julen ![]() En gang forslo jeg for mine barnebarn at vi kunne reise på ferie i julen engang, hele familien ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det var en större affärskedja...har ingen aning om den finns kvar...."AlfaVita" men deras loggotype var "AB".....det finns säkert någon här på forumet som vet om de finns kvar och var de finns runtom i Grekland.
|
|
||||
|
||||
![]()
Okey, Agda...har inte sett nån sån butik..
Det där med hur beroende man är av barn och barnbarn är ju väldans olika. Jag har nästan aldrig bott nära mina vuxna barn. Dom har tagit sina egna vägar i livet. Äldsta dottern bodde på Cypern i många år, när hon flyttade hem valde hon att flytta till Gävle där min andra dotter redan bodde o alla hade fullt upp med sina egna liv...jag med. Jag bodde då i Nynäshamn, senare i Sthlm o sista året innan flytten hit bodde jag fyra mån hos äldsta dottern. Jul slutade jag fira 1995...fast sista julen...här på Kreta...vart det plötsligt julfirande för mig igen ![]() Yanna |
|
||||
|
||||
![]()
Det jag saknar i Grekland är Mjölk...tycker inte den färska mjölken e god...
Camilla |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
http://www.ab.gr/en/index.php Camilla |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Yanna |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Men jag ska besöka den där butiken här i R som säljer produkter från ryssland o baltstaterna (antog att Moskva i Chania oxå har produkter därifrån, låter så)...hmmm...undrar om det verkligen finns ättika i dom länderna? ![]() Yanna |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker att den blir mer grekisk utan vinäger
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det kan være
![]() -og er sikkert en smaksak, men det er vel ikke uvanlig m e d eddik? Det står jo alltid olje og eddik på bordene, jeg liker best når jeg får servert salaten uten olje og eddik og kan bestemme mengden selv ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hos oss heter det fortfarande AB, Alfa Vita,Vasilipoulos i Kalamata men om det har ättika vet jag ej...svensk och finsk ost har dom i alla falla.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vad jag engång lärde på husmoderskolan är att våran (den svenska) är unik i sitt slag.....i övriga länder är det vinäger..hur Perstorp får fram det har jag ingen aning om.... Du kan titta efter Winborgs Spirit vineger...det är 12% ättikssprit. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hittade info på Perstorps Ättikas hemsida, det är 24% i den...bl.a. vad ättika är gjort av: "Ättika framställs genom att man låter etanol jäsa vidare till ättika. Etanolen försvinner allteftersom ättikan bildas. Möjligen kan det finnas spår av alkohol i ättika, men inga större mängder." Yanna |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Monica: CD-skivor är på väg! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Tack!
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det kan mycket väl tänkas att tex ryssarna har "vår" typ av ättika så du kan hitta den i butiken Moskva. Den dagen du hittar ättika så måste du berätta ![]() |
![]() |
|
|