|
||||
|
||||
Sv: Inställda flyg p.g.a. vulkanutbrott.
Nu Börjar jag fundera på en sak. Saken är den att jag redan ombokat min resa en gång, då jag gjorde om min 1-veckas resa till en 2-veckors resa. OM det nu skulle vara så illa att flygplanen inte går om två månader, när jag ska åka, då är det säkert bye-bye med mina pengar, det svider i själen när jag tänker på det
|
|
||||
|
||||
Pengar som fryser inne för en resa som inte blir av? Vad gör det det kommer ju nya pengar nästa månad igen Då kan vi ju köpa en ny resa för de nyaste pengarna som kommit in på kontot
Att vi inte kommer till Island nu på Torsdag tar jag för givet! I och för sig har väl större under inträffat men nog inte denna gång. Naturen kör sitt egna race och i stort sett är ju detta fantastiskt, lite trist bara när våra drömmar och planeringar grusas. Island kommer att ligga kvar och har jag tur får jag igen mina pengar för denna resa som inte blev av Kanske jag kan lägga de pengarna på en tågresa till Aten i september och kanske jag hittar en båt ut till någon ö från Aten oxå i samma veva. Yeasou |
|
||||
|
||||
Härligt Yeasou att du ser sååå positivt på det hela när vi många andra ser allt i askgrått!
/Kerstin Senast redigerad av Millie den 2010-04-18 klockan 01:25. Anledning: felstavning |
|
||||
|
||||
Jag vet, det är ett I-lands problem egentligen, men för oss som jobbar inom typiska kvinnoyrken och alltså tjänar dåligt så känns det i plånboken. Har sparat o gnetat i över ett år för att få EN vecka, + att jag fått den andra veckan i present av min man på vår tjugo-åriga bröllopsdag, det ÄR inget kul alls.
Alla är inte födda med guldsked i mun.... |
|
||||
|
||||
Jag ser framför mig konkade flygbolag, som i sin tur utlöser en massa försäkringar, så att försäkringsbolagen går under. Bankerna chockhöjer räntan och fastighetsmarknaden rasar samman. Folk får gå från hus o hem och ingen har råd att konsumera. Arbgivarna inför anställningsstopp, sparkar vikarier o konsulter. Valutaunionen kollapsar och interna stridigheter inom EU, blossar upp...
Fast å andra sidan. Always look on the bright side of life... /Netwolf |
|
||||
|
||||
Jusr nu eller har nyss landat:
"KLM7461 Callsign: KLM7461 Flightnr: Reg: PH-BVB Hex: 48455F Model: Boeing 777-306ER (B77W) Airline: KLM Lat: 52.26398 Lon: 4.67209 Alt: 900 feet (274 m) Ground speed: 165 knots (306 km/h / 190 mph) Track: 60° Radar: E" Hämtat från Flghtradar24.com För en stund sedan låg planet strax under 3000 meter, mitt i askan. Det är inte greker som har ett komplicerat förhållande till myt - verklighet. |
|
|||
|
|||
Jag menar inte alls att det inte svider!! Det svider jäkligt och jag har heller inga brunnar att ösa ur då jag går som timvikarie inom barnomsorgen, MEN jag satte "-tecken" runt ordet nöjesresor för att hitta ett samlingsnamn på våra resor som stundar för det ÄR väl ändå nöje-semester de allra flesta bokat sina resor för och jämfört med att mista jobb eller hus så missar jag hellre dessa resor. Jag tillhör den kategori som trots allt förlorar minst på denna situation även om det innebär att det för min del inte blir någon semester alls före september då jag FÖRHOPPNINGSVIS ska få jobb i sommar när alla andra vill ha semester. Så denna Mallorcavecka 20-27 april hade jag VERKLIGEN sett fram emot! VI är givetvis alla ledsna för detta
Lissi |
|
||||
|
||||
Jag undrar vad man gor nar man ar i Grekland och vill HEM. Har varit har 3 veckor och vill hem nu. Det som verkar troligast ar en tagresa genom Europa. Fast an vet jag inte var jag skall kopa min biljett for pa stationen i Thessaloniki saljer man resor bara till Belgrad.
Man hanvisar till ett huvudkontor i stan som oppnar i morgon. Jag har en vecka pa mig att ta mig hem och den tiden lar behovas. il |
|
||||
|
||||
Mina stackars föräldrar är strandsatta nere i Venedig just nu. De som hela sitt liv endast har flygit charter blev sugna på att göra som dottern oftast gör, flyga reguljärt. Det blev på min rekommendation en resa till Malta med Ryanair. De var lite pirriga i magen innan över detta faktum att ingen transferbuss skulle vänta på dem när de landade och att de istället skulle ta sig till hotellet på egen hand osv.
De hade fyra fantastiska dagar på Malta och allt var frid och fröjd när de skulle flyga hem i torsdags. Flygstoppet kom precis då!!! Ryanair skötte sig och ombokade mina föräldrar kostnadsfritt till Venedig redan på torsdagskvällen. Där skulle de få stanna i två dagar för att sedan flyga vidare till Skavsta på lördagen. Det var dock inte kul för dem att landa någonstans utanför Venedig kl 22.30 på kvällen, pytteliten flygplats, ingen informationsdisk öppen som kunde hjälpa dem med hotell. Med mobiltelefon och internet löser man ju det mesta nuförtiden. Mamma ringde mig och jag såg på Ryanairs hemsida att de hade landat i Treviso, några mil från Venedig. Jag gick sedan in på en bokningssajt och hittade ett hotell i Treviso. Mina föräldrar lyckades få tag i en taxi och tog sig till hotellet som var fullbokat, men de fick där hjälp med att hitta ett annat. De fick sedan en fantastisk dag i Venedig på fredagen och kände sig nöjda och glada trots allt. På lördagen skulle de flyga hem vilket ju inte gick. Ryanair bokade om deras biljett än en gång, så nu är det onsdagen som gäller... De börjar dock misströsta där nere och har bokat ett tåg tisdag kväll för 3300 kr per person!! De orkar inte få besked än en gång på onsdag om att resan flyttas fram. Tåget kan de dock avboka och endast förlora 10 procent av kostnaden om situationen ändras. Tåget kommer att ta ett dygn och de tar sig endast till Kastrup, fanns inte ett enda tåg vidare till Kalmar. Tycker synd om mina föräldrar men samtidigt kunde allt ha varit mycket värre! De lever och har hälsan och det enda som drabbar dem är ju att resan blev betydligt dyrare än vad de räknat med. Jag undrar vad som kommer att gälla med försäkringar. Jag har kollat upp visakortsförsäkringen som de har genom Nordea. Enligt den får man betald för extrautgifter i samband med flygförsening över 24 timmar. Man kan dock få max 6 500 kr per familj. Jag kan inte se att Force majeure skulle gälla. Däremot har jag svårt att tro att de kan få ersättning om för tågbiljetter när de tar saken i egna händer och reser hem med tåg eftersom flygbolaget har gett dem en flygbiljett. Någon som vet? Carina |
|
|||
|
|||
Jag tror Du har helt rätt där Carina. Ryan Air tar ju hem Dina föräldrar och det är det som gäller....Sen får man lösa andra utgifter med sitt försäkringsbolag.
Vi har haft kontakt idag med Ving och vi får alla utgifter tillbaks vid inställd resa, även kostnaden för den hyrbil vi bokat genom dem....Den skulle de avboka idag även om det inte ännu är officiellt meddelat att vår avgång tisdag morgon är inställd. Men eftersom nu Spanien stänger sitt luftrum så kan vi ju inte landa även om vi skulle kunnat starta på tisdag morgon...NÄ, den semestern gick nog bokstavligt upp i rök Hoppas att det klarnat till september Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
- det er vi !!! - s e l v om vi v e t at det finnes alvorligere følger av vulkanutbruddet Har dere avbestilt Mallorcaturen, Lissi? - h v a om målet hadde vært Hellas/ TINOS ? - hadde du/dere reist da, o m det hadde gått fly n e d ? Vi skal /skulle jo reise nå på torsdag, sannsynligvis slipper vi å ta noe eget valg, jeg tror ikke lufttrafikken er i gang igjen innen det, men o m den er det - så er vi veldig i tvil om vi tar sjansen på å reise Ingen vet jo hvordan vinden snur og når det kommer nye og større utbrudd! - selv om jeg g j e r n e vil ha et lengre opphold i Hellas når jeg går av med pensjon, så er det noe annet å få det "påtvunget" nå! Men selvsagt, skulle jeg bli "askeblåst" et sted, så er jo Hellas det beste alternativet En alternativ reise hjem blir nok både strabasiøs og kostbar! Min bror (som heldigvis er både språkmektig og meget reisevant) sitter nå på tog fra Paris, han reiser via Køln til Kiel og tar båt derfra til Oslo med forventet ankomst kl 10 tirsdag morgen |
|
||||
|
||||
När är det Force majeure om inte nu? Gäller inte det när det är oförutsedda händelser utanför bolagens kontroll??
Med detta säger jag egentligen inte emot dig, men är riktigt nyfiken på varför inte ett läge som detta är just det? Att använda ordet katastrof är kanske inte helt riktigt men visst är det åt det hållet... Visst är det synd om alla som drabbas ekonomiskt- men det kunde varit mycket värre. // Helén |
|
|||
|
|||
Citat:
Hade det gällt flygbiljett till Tinos vete sjutton??? Tur man inte står inför det valet. Lissi Tillägg: Vi fick precis besked från Ving kl 12.30 att vår resa är inställd. Pengar kommer att finnas på kontot inom 7 dagar. Senast redigerad av Lissi den 2010-04-18 klockan 12:39. |
|
||||
|
||||
Det blir tuffa hemresors för många småbarnsfamiljer som varit på väg länge. Läste just att det var problem med de grekiska bussarna och deras förare så därför skickar Fritisresor ner bussar från Skandinavien. Utan fungerande toaletter blir det kaos på så långa resor. Sen när bussarna kommer till Stockholm är det en del som ska vidare 100 mil norrut och kanske mer.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag menade att när jag satt och läste bestämmelserna för visakortets reseförsäkring på Nordeas hemsida så såg jag ingenstans i texten att ersättningen för förseningar skulle kunna inskränkas p g a force majeure. Jag håller med dig... om någon gång force majeure kan tillämpas så bör det väl vara i sådana här lägen. Det är bara att vänta och se vad som händer... Carina |
|
||||
|
||||
Citat:
De har dock fått info av Ryanair att om de väljer att inte nyttja flygbiljetten hem på onsdag så får de pengarna tillbaka för den. Det handlar förstås inte om så många kronor eftersom man inte betalar så mycket för Ryanairs flygresor . Trist Lissi att ni inte kommer iväg till Mallorca! Men under rådande omständigheter är det nog lika skönt att vara hemma. Vill det sig illa kommer man iväg på sin resa, sen blir det nya askmoln så sitter man där nere på obestämd tid... Carina |
|
||||
|
||||
Citat:
- men kanskje , som du sier, CarinaN bedre å være hjemme enn å komme avsted og ..... Jeg t r o r jeg ønsker at vår reise på torsdag blir innstillt , slik at v i slipper å ta avgjørelsen om å reise eller ikke..... |
|
|||
|
|||
Citat:
Men som ni skriver, tjusningen med resan försvinner ju om man reser iväg och sen ska oroa sig hela tiden för att inte komma hem. Eftersom jag ju redan tackat nej till jobb nästa vecka så får jag väl försöka träffa mina barn och barnbarn och kanske putsa fönster i stället om inga nya jobb dyker upp... Lissi |
|
|||
|
|||
Jag som själv ska resa med tonårssönerna till Rhodos nästa söndag (den 25:e) hoppas att resebyråerna väljer att inte skicka iväg nya resenärer innan de är hyfsat säkra på att få hem folk igen som planerat. Detta skulle ju rimligen bara ställa till med rejäla problem för dem.
Att det inte finns någon som kan garantera hur islands vulkaner kommer att "sköta sig" inom det närmaste är ju givetvis en annan sak. |
|
|