Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-02, 21:53
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Vad känner ni andra Greklandstokiga? :)

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Visst....men så mycket bättre alla i Grekland haft det om alla som får våra pengar också betalat skatt för dem......eller
Jag älskar ju också Grekland och har två resor ytterligare redan betalda men jag är ÄNDÅ kluven.....Ska vi fortsätta att gynna skattefusket eller inte?

Lissi
Lissi! Jag ville bara saga att om ni aker till Grekland sa kan ni ju fraga efter kvitton nar ni koper nat for da kommer det inte kannas som att ni gynnar skattefusket. Da kommer ni kanske kanna att ni jobbar mot skattefusket istallet. Jag och min man som ar grek fragar alltid om kvittot vart vi an gar. Jag har markt att det ar speciellt i turistomraden som de inte ger kvitton sa det ar jattebra om turister fragar ocksa.
Gammal 2011-07-02, 23:10
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

När man pratar om hur grekerna tycker och tänker i den här soppan så måste man tänka på att det är en otrolig skillnad på hur de resonerar i städer och ute i små byarna.
Visa stasbudgeten på tv har ingen som helst verkan ute i byarna där de tror att allt på tv är fejk (utom fotbollsmatcher).
Endast i någon enstaka supermarket fick jag kvitto.....då var det långt ifrån turistorter....har hört att det fortfarande fungerar så där.
Gammal 2011-07-03, 00:02
annron annron är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Louisa, tack för förtydligande.
Jag tror ändå det är svårt att jämföra. Vi har ju trots allt mycket högre skattetryck och högre skattebetalningsvillighet än i Grekland. Och då har ändå skattetrycket sjunkit de senaste åren. Men dina upplevelser om bättre skola och sjukvård i Sverige stämmer säkert.
Om sparpaketet främst drabbar de som har det dåligt ställt, så förstår jag ju att man känner sig orättvist behandlad.
Sedan är ju a-kassa och sjukförsäkringar sociala försäkringar, som komplicerar det hela. De går ju utanpå skattesystemet.

Eva L, jag håller med dig i del. D v s en friskola kan ju t ex få öppna skola i en lokal som blivit utdömd för att bedriva kommunal skola i.
Men andra faktorer, såsom lön och hur väl man lyckas profilera sig har ju också gjort att många kommunala skolor helt enkelt blir väldigt eftersatta i vissa kommuner. Vi tycker säkert olika här, men jag känner att det blir lite off topic för mig att kommentera det mer än så. (Jag är väldigt engagerad i Barnverket och jag vet att lätt skulle kunna spåra ur här.

Jag arbetar även inom landstinget och vi har olika upplevelser här med, förstår jag. Nog bäst att vi lämnar vidare debatt därhän. Och dessutom gick jag också på semester igår.
Gammal 2011-07-03, 08:47
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Endast i någon enstaka supermarket fick jag kvitto.....då var det långt ifrån turistorter....har hört att det fortfarande fungerar så där.
Här i våra trakter har det lämnats kvitto på varenda köp och överallt , under det senaste året och detta utan att ens be om det. Om du skulle gå utan kvitto springer man efter dig med kvittot.
Gammal 2011-07-03, 09:18
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Personligen är jag inte besviken på det grekiska folket, men så har jag inte heller väntat mig något. De har en mycket svår tid framför sig och möjligtvis kommer de och övriga skuldsatta ländet i Europa att dra med sig oss andra också i turbulenta ekonomiska tider. Det finns ju ingen lösning på det egentligen. Skulden är helt enkelt så stor. Man får bara hoppas att de kommer att kunna rensa sitt bord på något sätt så att de kan fortsätta med nya tag, men det kommer att bli hårt och det kommer att ta en lång tid.

Var på Egina i juni och vi fick ordentliga kvitton (med undantag av två ställen där vi fick en skriven papperslapp) överallt. På hotellet fick vi kvitto på betalningen, på öl och annat som dracks i baren utan att vi frågade efter dem.

Kommer absolut att resa till Grekland igen, bara landet hålls någorlunda lugnt. Aten kommer jag att undvika de närmaste åren om det är möjligt.

Och nu citerar jag en av mina favoritförfattare: Göran Schildt, boken "Ikaros hav" (1957).

"Europa liksom Troja har undergått ett öde som man kan förbinda med mytens Ikaros: de har störtat därför att de flög för högt".

Har just börjat läsa boken, den är underbar, tack semester!

Anne
Gammal 2011-07-03, 09:24
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Men halla? Jag har bott utomlands i fem ar och aker till Sverige regelbundet. Da far det att lata som att senaste gangen jag var i Sverige var pa 70-talet typ. Nej i Sverige betalar man inte dyrt for allt. Inte om man jamfor med Grekland iallafall. Och man far ocksa hjalp av staten i form av bidrag av olika slag som man inte far i Grekland. Exempel ar barnbidrag, studiebidrag, A-kassa (A-kassa finns i Grekland ocksa men man far bara bidrag ett ar efter att man blivit avskedad och sen tar det slut).

Jag tycker inte att du ska nedvardera mig bara for att jag har bott nagra ar i utlandet. Tvartom sa tycker jag att jag kan se klarare pa vissa saker an vad jag gjorde nar jag fortfarande bodde i Sverige.

Så vitt jag vet finns även barnbidrag i Grekland, om än inte lika mycket som jag minns att man fick i Sverige. A-kassan är däremot begränsad till 5 månader per säsong á ca €450, sen måste man jobba ihop ytterligare 120 nya IKA-dagar. Huruvida statsanställda eller fast helårsanställda har längre A-kassa kan jag inte svara på men jag har inget minne av att man fick mer än ett års A-kassa i Sverige heller.

//Kikh
Gammal 2011-07-03, 09:59
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Här i våra trakter har det lämnats kvitto på varenda köp och överallt , under det senaste året och detta utan att ens be om det. Om du skulle gå utan kvitto springer man efter dig med kvittot.
Det kanske är bättre på din "sida" (om berget).Jag "hör" bara vad "min" grekiska familj säger och övriga vänner där....de har ju affär,uthyrning,egen firma i byggsvängen m m.
Gammal 2011-07-03, 11:13
Lovis Lovis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Ja, vad ska man säga...
http://www.svd.se/naringsliv/generos...di_6288398.svd
Gammal 2011-07-03, 11:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Ja vad säger man!! Tänk så rik jag skulle varit som alltid tvättar händerna noga på jobbet och som alltid kommer i tid!

Inte undra på att tillståndet är som det är....

Lissi
Gammal 2011-07-03, 11:53
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Det är inte mycket jag tror på sådarna skriverier

Riitta
Gammal 2011-07-03, 12:04
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

7000 sjutusen? euro för en lokförare, säkert....
Gammal 2011-07-03, 12:05

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
7000 sjutusen? Euro för en lokförare, säkert....
Nä det måste vara 700..+ de tillägg som fanns kopplade till tjänsten
Gammal 2011-07-03, 12:43
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Nä det måste vara 700..+ de tillägg som fanns kopplade till tjänsten
Ja, det förstod jag, egentligen var väl min kommentar riktad till krönikören som tydligen inte på lika tyskt manér lyckats med sin korrekturläsning
Gammal 2011-07-03, 12:47
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Lovis Visa inlägg

Ja precis! Vad ska man säga..

http://blog.sirn.se/?Blog/r%C3%A4ttv...r-alla-lyxliv/

Yanna
Gammal 2011-07-03, 12:56
Lovis Lovis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Här ett reportage om bl a grekiska järnvägen från brittiska Daily Mail:
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ous-waste.html
Gammal 2011-07-03, 15:11

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Så vitt jag vet finns även barnbidrag i Grekland, om än inte lika mycket som jag minns att man fick i Sverige. A-kassan är däremot begränsad till 5 månader per säsong á ca €450, sen måste man jobba ihop ytterligare 120 nya IKA-dagar. Huruvida statsanställda eller fast helårsanställda har längre A-kassa kan jag inte svara på men jag har inget minne av att man fick mer än ett års A-kassa i Sverige heller.

//Kikh
Barnbidraget som man far i Grekland ar valdigt litet och ar en skit i rymden i forhallande till barnbidraget man far i Sverige.

Det dar med A-kassan borde jag inte tagit upp eftersom reglerna andras ofta i bada landerna och det ar svart att hanga med och jamfora ratt.
Gammal 2011-07-03, 15:24

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Barnbidraget som man far i Grekland ar valdigt litet och ar en skit i rymden i forhallande till barnbidraget man far i Sverige.

Det dar med A-kassan borde jag inte tagit upp eftersom reglerna andras ofta i bada landerna och det ar svart att hanga med och jamfora ratt.
Jag hävdar med en dåres envishet att om alla i Grekland genom åren betalat sin skatt så hade också bidragen varit högre för de som behövt dem. Det finns givetvis ett samband. Ett samhälle bygger ju på att ALLA är solidariska och betalar skatt även om man själv inte kanske får igen allt man betalar. Jag var hemma i alla år när barnen var små utan någon som helst ersättning för barnomsorg som ej uttnyttjades men maken betalade med sin skatt ju ändå den subventionerde omsorgen för andras barn som ett ex.

Lissi
Gammal 2011-07-03, 15:32

Citat:
Ursprungligen postat av Lovis Visa inlägg
Tro inte pa allt ni laser. Det skrivs mycket om grekerna just nu och manga artiklar ar inte grundade pa tillitlig information. Det finns manga konstiga bidrag i offentlig sektor men det overdrivs ofta i utlandska medier.
Gammal 2011-07-03, 15:41

Citat:
Jag hävdar med en dåres envishet att om alla i Grekland genom åren betalat sin skatt så hade också bidragen varit högre för de som behövt dem. Det finns givetvis ett samband. Ett samhälle bygger ju på att ALLA är solidariska och betalar skatt även om man själv inte kanske får igen allt man betalar. Jag var hemma i alla år när barnen var små utan någon som helst ersättning för barnomsorg som ej uttnyttjades men maken betalade med sin skatt ju ändå den subventionerde omsorgen för andras barn som ett ex.

Lissi
Ja det haller jag med dig om och har aldrig fornekat. Att jag borjade skriva om utgifterna som man har i Grekland berodde pa att nan menade att eftersom grekerna betalar procentuellt mindre skatt sa skulle de ha mer pengar over an svenskar. Och jag papekade att de hade pa vissa omraden storre utgifter. Men jag tycker ocksa att alla ska betala skatt.

Sen tror jag inte att det ar Greklands enda problem. Problemet har inte bara varit att folk inte betalat sin skatt utan ocksa att inkomsterna som staten fick anvandes till andra onodiga saker, som inte alltid tjanade medborgarna. Eller stoppades pa olika satt i egen ficka.
Gammal 2011-07-03, 16:55
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Är de senaste kommentarerna verkligen komna från greklandstokiga?
Man måste ju inte blunda för tokigheter bara för att man gillar Grekland...

/kimmen
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:42.