![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
När man pratar om hur grekerna tycker och tänker i den här soppan så måste man tänka på att det är en otrolig skillnad på hur de resonerar i städer och ute i små byarna.
Visa stasbudgeten på tv har ingen som helst verkan ute i byarna där de tror att allt på tv är fejk (utom fotbollsmatcher ![]() Endast i någon enstaka supermarket fick jag kvitto.....då var det långt ifrån turistorter....har hört att det fortfarande fungerar så där. |
|
|||
|
|||
![]()
Louisa, tack för förtydligande.
Jag tror ändå det är svårt att jämföra. Vi har ju trots allt mycket högre skattetryck och högre skattebetalningsvillighet än i Grekland. Och då har ändå skattetrycket sjunkit de senaste åren. Men dina upplevelser om bättre skola och sjukvård i Sverige stämmer säkert. Om sparpaketet främst drabbar de som har det dåligt ställt, så förstår jag ju att man känner sig orättvist behandlad. Sedan är ju a-kassa och sjukförsäkringar sociala försäkringar, som komplicerar det hela. De går ju utanpå skattesystemet. Eva L, jag håller med dig i del. D v s en friskola kan ju t ex få öppna skola i en lokal som blivit utdömd för att bedriva kommunal skola i. Men andra faktorer, såsom lön och hur väl man lyckas profilera sig har ju också gjort att många kommunala skolor helt enkelt blir väldigt eftersatta i vissa kommuner. Vi tycker säkert olika här, men jag känner att det blir lite off topic för mig att kommentera det mer än så. (Jag är väldigt engagerad i Barnverket och jag vet att lätt skulle kunna spåra ur här. ![]() Jag arbetar även inom landstinget och vi har olika upplevelser här med, förstår jag. Nog bäst att vi lämnar vidare debatt därhän. Och dessutom gick jag också på semester igår. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Personligen är jag inte besviken på det grekiska folket, men så har jag inte heller väntat mig något. De har en mycket svår tid framför sig och möjligtvis kommer de och övriga skuldsatta ländet i Europa att dra med sig oss andra också i turbulenta ekonomiska tider. Det finns ju ingen lösning på det egentligen. Skulden är helt enkelt så stor. Man får bara hoppas att de kommer att kunna rensa sitt bord på något sätt så att de kan fortsätta med nya tag, men det kommer att bli hårt och det kommer att ta en lång tid.
Var på Egina i juni och vi fick ordentliga kvitton (med undantag av två ställen där vi fick en skriven papperslapp) överallt. På hotellet fick vi kvitto på betalningen, på öl och annat som dracks i baren utan att vi frågade efter dem. Kommer absolut att resa till Grekland igen, bara landet hålls någorlunda lugnt. Aten kommer jag att undvika de närmaste åren om det är möjligt. Och nu citerar jag en av mina favoritförfattare: Göran Schildt, boken "Ikaros hav" (1957). "Europa liksom Troja har undergått ett öde som man kan förbinda med mytens Ikaros: de har störtat därför att de flög för högt". Har just börjat läsa boken, den är underbar, tack semester! Anne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Så vitt jag vet finns även barnbidrag i Grekland, om än inte lika mycket som jag minns att man fick i Sverige. A-kassan är däremot begränsad till 5 månader per säsong á ca €450, sen måste man jobba ihop ytterligare 120 nya IKA-dagar. Huruvida statsanställda eller fast helårsanställda har längre A-kassa kan jag inte svara på men jag har inget minne av att man fick mer än ett års A-kassa i Sverige heller. //Kikh |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, vad ska man säga...
http://www.svd.se/naringsliv/generos...di_6288398.svd |
|
|||
|
|||
![]()
Ja vad säger man!! Tänk så rik jag skulle varit som alltid tvättar händerna noga på jobbet och som alltid kommer i tid!
Inte undra på att tillståndet är som det är.... Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Det är inte mycket jag tror på sådarna skriverier
![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
7000 sjutusen? euro för en lokförare, säkert....
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nä det måste vara 700..+ de tillägg som fanns kopplade till tjänsten
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ja precis! ![]() ![]() http://blog.sirn.se/?Blog/r%C3%A4ttv...r-alla-lyxliv/ Yanna |
|
|||
|
|||
![]()
Här ett reportage om bl a grekiska järnvägen från brittiska Daily Mail:
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...ous-waste.html |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det dar med A-kassan borde jag inte tagit upp eftersom reglerna andras ofta i bada landerna och det ar svart att hanga med och jamfora ratt. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sen tror jag inte att det ar Greklands enda problem. Problemet har inte bara varit att folk inte betalat sin skatt utan ocksa att inkomsterna som staten fick anvandes till andra onodiga saker, som inte alltid tjanade medborgarna. Eller stoppades pa olika satt i egen ficka. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/kimmen |
![]() |
|
|