|
||||
|
||||
Sv: Inställda flyg p.g.a. vulkanutbrott.
Citat:
- kanskje det blir interrail til høsten Jeg "må" ta ut den ferien jeg er satt opp på, siden fraværet mitt er dekket opp! - har jo egentlig ikke råd til å sløse bort feriedagene mine på husvask o.l , men det trenges, så vi får se |
|
|||
|
|||
Fastnade i London i torsdags! Flyget hem skulle gå 1250, flygplatsen stängde kl 1200!
Vände när vi på tunnelbanan, på väg till Heathrow fick information om läget. Tillbaka till hotellet vid South Kensington. Torsdagen gick åt att hämta in info om vad som hade hänt. Fredagen började den alternativa reseplaneringen och att vi var på en isolerad ö med begränsade kommunikationer stod snart klart. Lördag kl 1600 satt vi på de två sist bokade platserna på ett tåg mot Paris och drygt två och en halvtimme senare på nästa tåg till Bryssel. Övernattning! Solig söndag genom ett vårfagert Belgien. Snabba tågbyten i Köln (tog snabbt ett kort på domen precis bredvid tågstationen), Hannover och Hamburg. Mot Puttgarden, schnittzel på färjan och sedan vidare mot Köpenhamn. Övernattning. Måndag morgon tåg över sundet och just nu X2000 mot Stockholm. Ankomst ca 1320 och då är vi 4 dygn försenade! En trevlig hemresa, något bökig och väldigt dyr! Hemma ligger nästa flygbiljett och väntar på mig. Avresa 23 april mot London för en helg med fotboll! Vi får väl se ur det blir med det :-) |
|
|||
|
|||
Så är då även flygplatserna i Athen och Thessaloniki stängda, och vid hamnen i Patras är det kaos, då folk försöker komma med färjorna till Italien.
Yvonne |
|
|||
|
|||
Äsch, nu börjar ju till och med jag önska att min och sönernas resa till Rhodos på söndag ska ställas in.
|
|
||||
|
||||
Enligt DN har nu i alla fall pelaren med gas och aska minskat från 11000 m till 2000 m, hoppas det betyder att det vänder snart och att luftrummen kan öppna!
Islands kustbevakning ska visst upp och kolla läget över vulkanen, om det kommer lava ur vulkanen betyder det tydligen att askan minskar. Dock kan det betyda att värmen av lavan kan ge fler utbrott, så vad ska man hoppas på... ? Tänk vad man lär sig ändå |
|
||||
|
||||
Avresa till Rhodos från Arlanda 25 april. Nu vet man inte om man vill åka?!! Känns så osäkert om man kommer hem i rätt tid. Ingen lust att åka buss i flera dygn på hemvägen.
Vi får hoppas att vulkanen lugnar ner sig snart. Det kan tydligen göra det ganska plötsligt... men likväl komma igång igen lika plötsligt |
|
||||
|
||||
Citat:
Lena |
|
||||
|
||||
Var hittar du info om att de är stängda jag hittar inte , bara att det är inställda flyg
|
|
|||
|
|||
Kom hem från Paris igår ett dygn senare än beräknat. Sas skötte sig riktigt bra i den meningen att de fixade bussar som körde oss från CdG till Kph. Kommunikationen glappade lite och det kom olika besked i samma fråga från två ställen samtidgt, men det viktigaste var att Sas visade handlingskraft och fick hem hundratals resenärer.
Tack Sas!!! |
|
||||
|
||||
Nu har jag kollat upp det där med försäkringar. Visakortsförsäkringen gäller inte alls. De åberopar inte naturkatastrof för det finns inte nämnt alls i bestämmelserna. Däremot fick jag vid telefonsamtal veta att de åberopar att det är "myndigheters beslut" att stänga flygplatser som gör att flygbolagen inte kan fullfölja sitt uppdrag. Detta har de tydligen rätt att hänvisa till.
Däremot kan man få viss ersättning av de flesta hemförsäkringar. Särskilt om man har tagit en tilläggsförsäkring i sin hemförsäkring. Mina föräldrar har endast det vanliga reseskyddet som ingår i deras hemförsäkring. Då får de 300 kr per man för varje påbörjat dygn som de är försenade fram till de kommer hem till dörren. Dock max 5000 kr per person. Man får ingen ersättning om man t ex köper sig en tågbiljett och tar sig hem på egen hand. Detta gäller just deras försäkringsbolag, finns säkert variationer. Själv ska jag nog sjuttsingen köpa till den där tilläggsförsäkringen nu, i dessa orostider... Carina |
|
||||
|
||||
Citat:
Camilla |
|
||||
|
||||
Vulkanen har slutat spruta aska och nu väller det ut lava istället. Håller detta i sig så kommer nog vi som ska iväg under helgen att kunna resa.
Men tankarna går givetvis först och främst till alla islänningar i området, men vad jag såg på nyheterna så verkar de vara ett tålmodigt släkte som tar det mesta med ett fantastiskt lugn. Bonden vid foten av berget stannade kvar och skötte om djuren sina och var hur lugn och cool som helst. Lite imponerad är vi! |
|
||||
|
||||
Ja, det känns som om Islänningarna får minst utrymme av alla, det är bara de inställda flygen som står i centrum.
Islänningarna verkar ta allt detta väldigt bra - man blir väl sådan när man levt hela sitt liv bland vulkaner.... Carina |
|
||||
|
||||
Vi har tidigare sett fram emot vår resa till Kreta nu på lördag, men nu så håller jag med ett antal tidigare inlägg om att det nu känns lite "sisådär". Det vore ju inte så kul att bli "sittande" utan vetskap om när hemresan kommer att kunna ske om nu vulkanen tar "fart" igen (och naturligtvis att resan över huvud taget blir av).
|
|
||||
|
||||
Jag kom iväg till Island alla vulkaners förtrollade land på Torsdagen den 22/4
Härliga dagar fick vi där, regn och grått väder var utlovat men vi fick sol i stort sett hela tiden. Jag såg vulkanröken från luften , vi badade i varma källor med svavelosande ånga. Åt förskräckligt god mat och drack gott därtill. Hemresan fick vi göra från Akureyri på norra delen av ön, jobbigast var att vi fick resa dit upp från Reykjavik i en gammal skabbig buss. 5 timmar tog resan till flyget. Men hem kom vi i alla fall. Litet bildresebrev kommer senare. Yeasou |
|
||||
|
||||
Häftigt Yeasou! Tänk att ni kom iväg!
Ser fram emot resebrev... Carina |
|
||||
|
||||
Ny teknik (tidningen) har en intressant video om hur flygtrafiken kom igång igen äver europa, den 16 - 21 sammanpressat till mindre än en minut. Dom kallar det Vimeo.
|
|
|