Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2022-09-03, 17:02
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 321
Standard On the sunny side of the street …🎶 No!

I torsdags landade vi på Rhodos för att dagen efter ta båten över till Tilos. Kan inte minnas att jag någonsin kryssat så mycket längs Rhodos gator som igår, för att undgå solen. Har inga problem med värmen, däremot den extremt höga luftfuktigheten - fem minuter efter att jag klivit ur duschen sitter kläderna fastklistrade på kroppen. Just nu sitter vi i skuggan av en ouzo i väntan på att solen ska gå ner bakom bergen. Och i morgon väntar en ny dag …
Svara med citat
  #2  
Gammal 2022-09-03, 22:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 360
Standard Sv: On the sunny side of the street …🎶 No!

Stackare!!!
Skulle gärna byta med er alla dagar i veckan!
Ha en go tid på fina Tilos!

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2022-09-04, 06:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 017
Standard Sv: On the sunny side of the street …🎶 No!

Kanske ouzo kan fungera som deodorant. Önskar er fina dagar på Tilos!

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2022-09-04, 14:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 514
Standard Sv: On the sunny side of the street …🎶 No!

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Just nu sitter vi i skuggan av en ouzo i väntan på att solen ska gå ner bakom bergen.
En lisa för själen.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2022-09-04, 16:44
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 321
Standard Sv: On the sunny side of the street …🎶 No!

Alala! Skulle jag föreslå maken att testa ouzo som deodorant, skulle han svara
- det är spritmissbruk.

Kunde blivit riktigt pinsamt när jag skrev Alala … tur jag upptäckte fadäsen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2022-09-04, 17:17
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 321
Standard Sv: On the sunny side of the street …🎶 No!

Lördagen tillbringar vi på stranden under ett parasoll - de flesta ligger under parasoll eller i skuggan av en tamarisk. Vi har en promenadväg på två minuter från hotellet till stranden, vilket gör att vi snabbt kan kila hem och hämta det vi eventuellt glömt. Hade packat: badskor, badbyxor, handdukar, bok samt mobilen, men glömt solkräm och vattenflaska. Vattentemperaturen ligger gissningsvis på 26, 27 grader vilket passar mig utmärkt. I maj när vi var här var vattnet så kallt, att när jag äntligen lyckades doppa axlarna var min man på väg upp ur vattnet. Kanske 22 grader …Läser en lagom spännande bok. Annat som roar mig är att studera omgivningen: som den äldre italienska kvinnan vi mött under några år, vars smattrande språk får mig att tänka på den tecknade streckgubben Linus på linjen. Vi har aldrig pratat med varandra men då vi möts på lunchtavernan nickar hon mot mig med ett signora!

Söndagen är fortsatt galet varm. ( Masse-väder) Men det blåser tack och lov! Stundom så kraftigt att parasollen inte får vara uppfällda utan står som darrande utropstecken. När det tar i som värst är jag rädd att parasollet ska lyfta och gå till anfall. Jag måste hålla boken med båda händerna för att den inte ska riskera flyga iväg. Min mans stråhatt däremot tog en flygtur.
Här i Livadia är det inte mycket folk på stranden. Det är tyst och lugnt. Tyst är kanske en sanning med modifikation. Har aldrig tidigare hört cikador låta så galet mycket. Googlar och läser: Ljudet kommer från cikadahannen vars syfte är att berätta för honorna att det finns en attraktiv hanne i närheten. Ljudet kan överstiga 90 dB vilket gör dom till de mest högljudda insekter man känner till. Av ljudnivån att döma är det stor övervikt av hannar.
Nu siesta …
Svara med citat
  #7  
Gammal 2022-09-04, 17:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 360
Standard Sv: On the sunny side of the street …🎶 No!

Hej Sjöborren!

Så härligt det låter det du skriver!!!

Kan riktigt se och känna hur det var när vi träffades där.
Och ..... dessutom har ni Masseväder och vind (som Masse också gillar om det inte regnar). Vad mera kan man önska? Jo ... så klart .... att jag hade varit där!!!

Men så är det tyvärr inte möjligt. Men jag önskar er båda härliga dagar på Tilos och goda måltider på Armenon och Nautilus.

Ja ... så var det ju det här med ouzon! Hälsa maken att jag är helt enig med honom om att det vore spritmissbruk att använda det som deo! Mycket bättre i ett glas på Nautilus.

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2022-09-05, 05:12
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 017
Standard Sv: On the sunny side of the street …🎶 No!

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg

Ja ... så var det ju det här med ouzon! Hälsa maken att jag är helt enig med honom om att det vore spritmissbruk att använda det som deo! Mycket bättre i ett glas på Nautilus.

Masse
Håller med om spritmissbruk. Min tanke var närmast den att när man dricker ouzo så kan man ju tänka sig att den "fräscha" doften sprids runt och då gör det ingenting om man är lite svettig.

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2022-09-05, 08:08
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 802
Standard Sv: On the sunny side of the street …🎶 No!

Tack Sjöborren för trevlig och rolig läsning på morgonsidan! Det kommer att förgylla dagen under tiden jag håller på att packa.
Jag måste nog ta fram ouzoflaskan jag köpte i Tallinn (!) förra veckan för att skapa lite mer greklandskänsla, så här dagen innan.

På Kreta lärde vi oss att förutom is i ouzon ta saften av en halv citron i drinken. Vilken tur att jag har en citron hemma också!

Birgitta, med nedräkning.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2022-09-05, 10:02
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 017
Standard Sv: On the sunny side of the street …🎶 No!

Att packa med ouzo skulle inte vara så dumt! Ha en bra stund med packandet, Birgitta. Snart har jag samma sak framför mig (tyvärr ingen ouzo hemma). Det var väl Amorgos du skulle till Birgitta? Själv skall jag till Kreta nästa veckas torsdag. Först Paleochora och sen Nea Chora.

/ Anne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2022-09-05, 11:59
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 802
Standard Sv: On the sunny side of the street …🎶 No!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Att packa med ouzo skulle inte vara så dumt! Ha en bra stund med packandet, Birgitta. Snart har jag samma sak framför mig (tyvärr ingen ouzo hemma). Det var väl Amorgos du skulle till Birgitta? Själv skall jag till Kreta nästa veckas torsdag. Först Paleochora och sen Nea Chora.

/ Anne
Då har du valt bra ställen på Kreta, Anne.
Jo, jag ska till Amorgos och sen tar jag några dagar hos vännerna Vaggelis och Effie på Naxos.

Birgitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2022-09-05, 22:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 360
Standard Sv: On the sunny side of the street …🎶 No!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Håller med om spritmissbruk. Min tanke var närmast den att när man dricker ouzo så kan man ju tänka sig att den "fräscha" doften sprids runt och då gör det ingenting om man är lite svettig.

/ Anne
Ja så kan det ju vara Anne. Och om man går "all in" med ouzon så bör den ju till sist också tränga ut genom porerna!

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
På Kreta lärde vi oss att förutom is i ouzon ta saften av en halv citron i drinken. Vilken tur att jag har en citron hemma också!

Birgitta, med nedräkning.
Men Birgitta! Fy så hemskt! Jag ryser bara jag tänker på det! Både is och citron i ouzon. Då snackar vi verkligen om spritmissbruk. Nej sketo ska det vara. Annars får det bli deo!

Så härligt att läsa att vi har resenärer på gång både till Pale och Amorgos. Två ställen som jag aldrig har sett men gärna skulle vilja.

Ser fram emot era rapporter! Trevlig resa!

Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2022-09-06, 05:18
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 017
Standard Sv: On the sunny side of the street …🎶 No!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Själv skall jag till Kreta nästa veckas torsdag. Först Paleochora och sen Nea Chora.

/ Anne
Måste korrigera mig själv. Det är nästa veckas tisdag jag skall till Kreta. Hoppas jag inte blir så vimsig inför resan att jag missar planet.

Masse, det är förstås en smaksak hur man vill ha sin ouzo. Själv gillar jag både sketo och med is ibland. Lite beroende på.

/ Anne
Svara med citat
  #14  
Gammal 2022-09-06, 12:52
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 321
Standard Sv: On the sunny side of the street …🎶 No!

Masse du skrev: kan riktigt se och känna hur det var när vi träffades …
Det finns tillfällen/möten man inte glömmer. Ett sådant var när vi träffades första gången. Det var på Tilos och resturang Nautilos där Masse med fru och jag med man åt lunch - för att förtydliga att det inte bara var jag och Masse. På något vis sa det klick! Senare har vi träffats på Leros. Och senast i Stockholm på Mikis Theodorakis minneskonsert.

Nästa gång jag beställer en ouzo ska den vara σκέτο - utan is och vatten och tänka på er …
Svara med citat
  #15  
Gammal 2022-09-06, 12:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 360
Standard Sv: On the sunny side of the street …🎶 No!

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg

Nästa gång jag beställer en ouzo ska den vara σκέτο - utan is och vatten och tänka på er …
Jamas!

Masse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2022-09-06, 15:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 514
Standard Sv: On the sunny side of the street …🎶 No!

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Men det blåser tack och lov!
Det har börjat blåsa rejält idag, framförallt i Kykladerna där alla färjor är inställda. Men ni verkar komma undan det värsta.

Tack för rapporter!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2022-09-06, 17:09
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 321
Standard Sv: On the sunny side of the street …🎶 No!

Två dagar har det blåst väldigt mycket. Nu något mindre. Men även idag har strandparasollen stått som utropstecken - dock utan att darra.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT