|
|||
|
|||
Drickbart vatten ur kranen?
Nu är det snart dags! På torsdag bär det av till en efterlängtad och härlig semester till Karpathos. En liten undran bara....Vi har varit både på Kreta och Rhodos tidare och kunnat dricka vattnet direkt ur kranen utan bekymmer, men hur är det på Karpathos?
|
|
|||
|
|||
Sv: Drickbart vatten ur kranen?
Det beror på vem du frågar. I diverse guider vi läste före vi åkte sades det att vattnet gick att dricka. Guiden som åkte med bussen från flygfältet till hotellet sade dock att man inte bör dricka vattnet, för att senare specificera att det går att dricka, men att det är mineralhaltigt(?) och eventuellt inte passar om man är ovan med det.
Vi drack hursomhaver inte kranvattnet utan köpte på flaska. |
|
||||
|
||||
Jag dricker aldrig kranvattnet i Grekland (mer an som kaffe eller da vattnet ar slut) - men inte for att jag tror att det ar farligt utan for att det oftast inte ar gott.
Har i centrala Pigadia (pa Karpathos) finns ett alternativ till kran- och flaskvatten: nere pa taxistationen finns en kalla med kran dar folk hamtar vatten varje dag. Jag gor det ocksa ibland, sen behover vattnet en bra stund i kylen for ar det varmt ute ar vattnet lika varmt. Men sa snart det ar kylt smakar det jattebra. |
|
||||
|
||||
"Inte skall ni slösa så mycken god törst på vatten"
-Albert Engstöm //PO |
|
||||
|
||||
Hej.
I själva Pigadia är vattnet inte så bra i kranarna. Men ute i staden ser ni kranar litet överallt där man kan tappa upp vatten på sina flaskor. Detta vatten är utmärkt för det kommer uppifrån bergen. Prova. Man behöver inte köpa vatten - en helt onödig kostnad. Kolla bara upp tappställena - just det ett finns vid taxistationen. Vi har druckit det i 8 år och frotsätter med det... Notera att Pigadia har sitt namn från källorna från vilka de tar sitt vatten(pigí)... Även ute på landsbygden gäller samma sak. Källor överallt. utmärkt vatten - annars skulle ni inte se några bergsbyar... Hälsningar Odyssevs, som är på 'Akropolis' i Kyra Panagia 14 - 21/6. |
|
||||
|
||||
Vi brukar också fylla våra flaskor från kranarna, eller den närmaste kranen som var nära vårt boende förra åretSmakade gott och inte blev vi sjuka heller
Riitta |
|
||||
|
||||
Dar uppe stod jag i dag, vilket fantastiskt fint stalle
|
|
|