![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kalispera!
Jag har bl.a. mat som "vardags" och som hobby. Har någon ett grekiskt brödcept att skänka mig. Lätt eller krångligt spelar ingen roll. Man tackar och bugar. |
|
||||
|
||||
![]()
Grekiskt mat/bondbröd
0,5 liter ljummet vatten 1,2 kg vetemjöl (eller något mer) 50 gr jäst 2 tsk salt lite socker gärna lite delade oliver och smulad Fetaost i smeten. Blanda och knåda i maskin 5-6 minuter. Degen ska kännas lagom smidig, men bara nästan släppa bunkens kanter. Låt vila och jäsa 15-20 minuter. Knåda och dela i limpor eller portionsbröd, som små baguetter. Låt jäsa en gång till, minst en halvtimma. Grädda större bröd i 225° ca. 25-30 min Grädda mindre bröd i 250 ° ca 15 minuter Jag orkar själv inte baka då jag är singel, så det är lättare att gå till bageriet på morron o handla. Bagaren gör även frallor på samma smet precis lagom till frukost. Det är bara att välja, med eller utan fyllning. Tycker bäst om oliver i brödet. Uffe |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tackar!
Jag prövar ditt recept. Inget annorlunda mjöl? Jag har bakat i kväll, så det får bli till nästa gång. Morea |
|
|||
|
|||
![]()
Grekisk mat vet jag inte men youghurt är basen i det mesta jag lagar nuförtiden.
stekt kycklingbröst med vitlök, där jag efter stekningen låter svalna och kilkar i ett par skedar olympus youghurt naturell. otroligt gott att även blanda i steka grönsaker, paprika... Enklare än så blir inte min lunch Michael |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för svaret!
Jag är väl lite mer "avancerad" än så. Jogurt, feta, saganaki, lök och vitlök m.m. ingår nästan dagligen i min mat. Tips: Lägg en laxsida på en spenatbädd, peppra och stryk på en blandning av 1/4 del olivolja (pepprig) och 3/4 delar fetaost med vitlökshack. Stek i ugnen , 200 grader, tills du tycker att den är färdig. Fryst lax behöver inte vara helt genomstekt, däremot den färska, eftersom den kan ha bakterier som inte kroppen gillar. Jogurt använder jag som du använder den. Detta gillar t.om. mina äldre i familjen. |
|
|||
|
|||
![]()
En viktig sak att tänka på (gäller iofs all matlagning) är att ta fram råvarorna i god tid. De skall vara rumsvarma när du börjar tillagningen.
Och en sallad på kalla tomater är ju inte så grekiskt! ![]() Kött mår betydligt bättre av att vara varmt när man börjar tillagningen, och använd stektermometer till allt, även på grillen... |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, det är sant. I grekland tänker jag aldrig på det, eftersom ingredienserns är "varma" när jag inhandlar dem men, här hemma så måste man ju tänka på det.
Tips: Skiva potatis och lägg på formens botten. Täck med lammfärs, blandad med lök, vitlök, feta, hackade kalamatas och riven västerbotten över. En halvtimme i ugn, 250 grader. Servera med en bondsallat till (glöm inte rödlöken). Njut! P.S. En Selvarossa (Ital) passar bra till rätten. Du får inte göra som jag, glömma salt ock peppar. Senast redigerad av Morea den 2007-06-15 klockan 21:15. |
![]() |
|
|