|
||||
|
||||
Samos i høst...
Så var høstens tur bestemt og bestilt. Det ble Apollo til Samos, nærmere bestemt Hotel Samos i Samos by. Vi vurderte lenge Pythagorion som var førstevalget når det gjelder sted, men da vi er en del venner som reiser sammen, fikk vi det ikke helt til å gå opp med dobbeltrom og enkeltrom, priser og slike ting der, så vi endte opp i hovedstaden.
Og da er det tid for det stadig tilbakevendende spørsmålet: Er det noen som er kjent i Samos by, og kan fortelle noe om først og fremst hotellet, men enda viktigere: byen, gode restauranter og steder man bør unngå, utfluktertil andre steder på eller utenom øya, severdigheter og andre aktiviteter? Samos er helt nytt terreng for alle oss som reiser sammen, så alle tips mottas med stor takk og interesse. mvh JohnS Senast redigerad av JohnS den 2007-06-22 klockan 00:04. |
|
||||
|
||||
Sv: Samis i høst...
Kokkari kan jag rekommendera ett besök i, bra tavernor. Det går bussar från Samos stad dit,taxi är inte heller så dyrt. Samos stad har vi enbart besökt över dagen, men vi var då på Arkeologiska museet och såg bland annat den 5 meter höga statyn av Kourosen. Strandprommenaden/hamnen där var det livligt med mycket båtar.
|
|
||||
|
||||
Lycka till med Samosresan! Hotell Samos ligger längs med Strandgatan i Samos stad. Det är ett stort hotell, jämförbart med våra stadshotell här hemma. Det ser mycket trevligt ut från utsidan i alla fall, och serveringen utanför ser fin och fräsch ut. Det finns många bra små tavernor och ouzerior i stan, bara man orkar ta sig uppför backarna mot "gamla staden". Hyr man bil så är Artemis precis mitt för hamnstationen ett alternativ. Humana priser, skapliga bilar. Ta er tid och åk runt Samos, var inte rädda för att köra upp till alla småbyarna, det är verkligen värt "besväret". Där har man underbar utsikt och kan sitta och fika i lugn och ro. Samos är nästan lika bra som Gotland , så jag sticker dit i höst igen!
|
|
||||
|
||||
Re: Samis i høst...
Da var jeg hjemme igjen fra Samos, og har fått svarene på mange av mine egne spørsmål, selv om andre sikkert ville ende opp med helt andre svar.
Det vi spekulerte mest på før vi bestilte, var om vi skulle velge bosted i Pythagorion eller i Vathi (Samos by). Det var i alle fall et lykketreff for oss at vi havna i Vathi, som var et meget trivelig sted, med ekte gresk atmosfære. Stranda var god (uten at det betyr så mye for meg), det var mye å gå rundt og titte på mens de andre stekte seg på stranda, både i selve byen og i de nærmeste omgivelsene. Gamle Vathi oppe i høyden var en helt spesiell plass hvor man delvis fikk følelsen av at tiden hadde stoppet, ihvertfall i enkelt av gatene. Mye liv og røre i og rundt havnen, som vi hadde orkesterplass til fra balkongen på hotellet. Ferjer, turistbåter til og fra Tyrkia, kystvakten.. alle hadde base like utenfor hotellet vårt. Vi har sjelden vært på steder med så jevnt bra kvalitet på restaurantene, antagelig fordi de fleste av dem er åpne hele året, og er avhengig av stamkunder, uten horder av turister som gir nok omsetning hvis alle er innom en gang, enten de er fornøyde eller ikke. Så sent i sesongen følte vi faktisk at grekerne var i flertall de fleste steder vi spiste, og på det som ble vårt favorittsted så vi svært få andre turister. Vi tok bussen til Pythagorion på dagstur, slik at vi fikk et inntrykk av den byen også. Det var jo et nydelig sted, men strandpromenaden jeg har hørt så mye om, var sørgelige greier. Sammenhengende barer og restauranter fra ende til annen, uten noe som helst annet innimellom. Utrolig at det går an å ødelegge det som sikkert har vært en trivelig småby til de grader. Jeg synes en av dem som var med, sa det nokså treffende... "Pent, men dette har vi jo sett så mange andre steder før". Vi greide ikke å finne ut hva som gjør Pythagorion til en sånn perle i manges øyne, men er fullt innforstått med at det kan være våre øyne det er noe galt med. Kokkari på nordkysten hadde mye av det samme preget, men vi syntes den på en eller annen måte hadde greid mye bedre å holde på en udefinerbar sjarm, slik mange sikkert føler for Pythagorion. En rundtur på øya med leiebil var en fantastisk opplevelse, selv om også de avsides små landsbyene i fjellene var sterkt turistifiserte. Alt i alt ble vi ikke så lite overrasket over hvor dominerende turismen var jevnt over på Samos, faktisk i større grad enn både Kreta og Rhodos, slik vi opplevde det. Nå besøkte vi riktignok ikke den vestlige delen av øya. To uker var ikke nok, og det er jo et godt tegn, så jeg regner med at Samos blir stående på lista over steder vi skal tilbake hvis anledningen byr seg. |
|
||||
|
||||
Håller med dig om Pythagorion. Har svårt att förstå folks stora entusiasm över den orten. Trevligt men som på många andra ställen. Trist mat på flera tavernor.
Den störst behållningen för mig var boendet hos Eva på Pension Sunshine där jag trivdes mycket bra. Enkelt at ta sig från flygplasten och med en ö-luff där Patmos och pärlan Fourni ingår blir det sammantaget ganska trevligt. Eva |
|
|