|
||||
|
||||
För en gångs skull..
För en gångs skull är jag glad för att inte befinna mig i Grekland nu
Skulle inte stå ut med värmeböljan som är där nu Såg att Kreta har över 40 grader. Flickorna i familjen är på Karpathos och där är det 35 Dom har inte klagat ännu och jag sms:ar helatiden att drick,drick och drick (vatten,inte ouzo) Senaste sms påminde jag om salt också Dom har inte svarat,så antingen har dom smält bort,eller tycker att jag är lite tjatig. Tror på det senare Riitta |
|
|||
|
|||
Sv: För en gångs skull..
JA värmen här hemma räcker gott för mig.... tröstar jag mig med i alla fall!..fast det fläktar nog lite på Karpathos
Lissi |
|
||||
|
||||
Dom svarade i allafall till slutDagen har tillbringats mesta delen på rummet med AC på
Nu skulle dom allafall promenera till stan för värmen är närmare 30 än 40 grader På hemvägen kan dom ju ha vätskekontroll på Pelagos Riitta |
|
|||
|
|||
Sådana kommentarer får mig att längta till Grekland. 40 grader är helt OK för mig men gossen har börjat knorra när det går över 35.
birgitta |
|
||||
|
||||
vad f-n gör ni när det är 40 grader? Defintivt inte ok för mig. Då går det bara att ligga i skuggan eller på rummet med full AC. I Grekland är 40 grader hemskt. Bättre i tropikerna där regnskurar rensar luften. Inte går man LÅNGT NÄR DET ÄR 40 GRADER.
Eva |
|
|||
|
|||
I centrala Aten var det 45 grader igår,
Lyckligtvis bor jag utanför Aten så vi hade bara 42 grader Vi åkte iväg tidigt på morronen till havet och stannade till 8 på kvällen, vi var i vattnet hela tiden. Nu var vi inte ensamna på stranden, det var rena kaoset när vi kom dit. Knappt någonstans att parkera, har aldrig sett så mycket folk på Stranden tidigare. Men inte vänder man hem igen när det nästan tar en timme att komma dit. Det var bara att knöla ner parasoll och solstolar och slänga sig i det fisljumna havet som knappt svalkade alls. Idag blir det att vara hemma med AC på, går inte utanför dörren om jag inte absolut måste. Tycker att det känns ännu varmare idag då det inte fläktar ett dugg. Nu jäklar kokar Ellada Monica |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Solar du när det är 40 grader i skuggan? Då är det över 50 i solen som att ligga i grillen. Jag skulle nog parkera mig säkert i skuggan med iste, vatten och vätskersättning. Jag gillar värme men allt över 32-34 om det inte är molnigt står jag inte ut med. Ganska kul att se hur olika vi ser på värmen.
Tragiskt att årets värmebölja kommer så tidigt på säsongen. Redan har många äldre människor dött i ex Albanien. AC på boendet är enligt min uppfattning helt nödvändigt och det har fattiga människor inte tillgång till. Eva |
|
||||
|
||||
Jag skulle skrivit är på stranden och badar, jag har inga som helst problem med värme, jag tror inte att det kan bli för varmt för mig.
Tycker synd om dem som lider i värmen och måste vara där. Är man född på platsen eller behöver vara där för t.ex. arbete eller familjeförhållande så har man full rätt att klaga på värmen. För oss andra är det ju valfritt att åka. // Helén |
|
|||
|
|||
|
|
||||
|
||||
Det är väl lite ovanligt att en såhär häftig värmebölja kommer så här tidigt
Riitta |
|
||||
|
||||
Värmeböljorna brukar komma först om några veckor så det är nog många som förväntat sig helt andra temperaturer. Om klimatförändingarna fortsätter med nuvarande fart kommer områden kring medelhavet inom en inte allt för avlägsen framtid att bli en mycket obehaglig plats att leva på.
Eva |
|
||||
|
||||
Gäääsp!!! ( då menar jag inte gäsp på ämnet utan bara jättetrött)
I dag hämtade vi dottern med "fästman" på Landvetterflygplats. De landade klockan 03.45 i morse, efter en vecka på Rhodos. Det hade varit som varmast 45 grader i skuggan. Mest hade de legat i vattnet och svalkat sig så gott det gick. Undrar om den här värmeböljan skall hålla i sig ett tag eller om den kommer att lätta snart. Förhoppningsvis kommer vi iväg till Kos i början på augusti som ändå räknas till den varmaste månaden. Men, riktigt så varmt som över 40 grader har jag aldrig varit med om och jag har nog kanske inte någon lust till att vara med om det heller. Fast man kan aldrig veta, när man är i Grekland kan vad som helst hända... /Annika |
|
||||
|
||||
Om jag får välja är 35, idealiskt. Men om tempen klättrar upp mot 40, gråter jag inte för det. Har precis som Hellen tidigare skrev inget emot värmen, och visst solar och badar jag även då. Det varmaste jag varit med om i Grekland är 43 grader när vi landade i Chania -98 och i somras var det nog nästan så varmt på Kretas sydkust.Tycker givetvis synd om de som tvingas arbeta i värmen...
Hörde också att det kunde bli problem med elnätet då alla har igång sina AC. |
|
||||
|
||||
Inte bara med elnätet varken människor, djur eller natur mår bra av så höga temperaturer. Grekland har haft extremt lite nederbörd på många ställen under den senaste vintern och de mängder som kom i maj balanserar inte upp den bristen. När det är över 40 grader i skuggan blir det många grader mer i solen kan bli upp mot 60 garder och då bör ingen vistas där. Risken för överhettning och allvarliga brännskador är då mycket stor. I Rumänien har det under de senaste dagarna dött mer än 20 personer till följd av värman. Värst är det för de som redan är sjuka eller för gamla men även spädbarn som inte kan reglera värmen måste skyddas från de höga temperaturerna.
Eva |
|
||||
|
||||
Jag vill ha 25 grader både dagtid och kvällstid. Tyvärr går dessa önskemål inte riktigt ihop
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
Om man får önska... varmt och soligt med lite blåst/bris på dagen, sådär 27 grader låter bra. Vattnet så pass att man kan ligga i länge utan att bli blå. På kvällen ljummet - hur varmt är det? Och på natten lite uppfriskande regn.
Vore inte det bra? |
|
||||
|
||||
Fick sms från Skopelos nyss. +44 gr.
Då är jag faktiskt hellre här i Uddevalla i ösregnet Riitta |
|
|||
|
|||
Instämmer till fullo... Jag har köpt träolja och ska måla runt våra fönster....Det blir husunderhåll denna vecka istället för bilresa i Spanien...Undrar hur varmt det skulle varit där??
Lissi |
|
|