Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-01, 07:06
jassi jassi är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007
Standard Smuggling??

Undrar vad i matväg man får ta med sig till Grekland/Kreta.
Får man ta med sig mat i resväskan?
Är magopererad och lactosintolerant.
Hade tänkt ta med knäckebröd , fryst becel och lactosfrimjölk.
Undrar om det går?
Jassi
Svara med citat
Gammal 2007-07-01, 07:16
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Smuggling??

Laktosfri mjölk så kallad solhavre finns att köpa här på Farmakion, om Becel är margarin så finns det något här som heter Vitam och är likvärdigt. Du kommer inte till ett u-land, det gäller bara att veta var man ska handla sakerna. Knäckebröd finns nu för tiden i nästan varje supermarket, allt från Lesands till Wasa.

Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2007-07-01 klockan 07:18. Anledning: Dåligt minne
Svara med citat
Gammal 2007-07-01, 08:25
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Jag har inte sett några lactosfrisaker i Grekland för det är inte så vanlig att dom är lactosintoleranta som vi här uppe i Norr.

Jag har alltid med mig Milda lactosfrittsmör i resvägen som jag har i en liten kylväska med kylklamp för sen använder jag kylväskan på stranden o förvara kallt vatten o annan kall dryck typ juice eller cola...
Svara med citat
Gammal 2007-07-01, 10:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Lactosintolerans är vanligare i Medehavsländerna än i Norden sen tro jag inte att de kanske har lika många produkter i sitt sortiment som vi har. Traditionell medelhavsmat innehåller inte alls lika mycket mjölksocker som den svenska maten men tyvärr har grekerna ändrat sina matvanor och börjat använda ex mer margarin i maten. En nyligen publicerad studie över övervikt i västvärlden visade på vilken skrämmande överviktsproblmatik landet dras med.

Jag är själv laktosintolerant av låg grad och tar enzym när det behövs men håller mig annars till husmankosten. På Folegandros där jag nyss varit var maten av det traditionella slaget och nästan all ost som användes av get eller fårmjölk så den kosten passar en laktosintolerant person perfekt. Fanns ett stort utbud av grönsakrätter och traditionella rätter av lamm, nöt, kyckling och naturligtvis griskött. Jag äter alltid brödet utan smör som det traditionellt serveras i Grekland så vill man ha det på smörgåsen är det nog bäst att ta med eget till tavernan.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2007-07-01 klockan 10:25.
Svara med citat
Gammal 2007-07-01, 11:23
moro mous avatar
moro mou moro mou är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Vi hade med oss en stor väska med mat till zakynthos!!! Det e bara att checka in, inte ha med sig i handbagaget!
Att ha med sig mat när man reser med barn sparar in många slantar faktiskt. Kräm o nyponsoppa i pulverform, pålägg, kaffe mm,mm. Ganska dyrt i minimarket att handla. När man åker hem är ju den väskan tom, o då finns ju plats för allt annat man haft råd att handla (om man reser med en liten plånbok).
Vi sparade in ca 1000 kr på en vecka/4 pers.
Annars så finns ju det mesta o lite till att handla på plats
Svara med citat
Gammal 2007-07-03, 19:31
jassi jassi är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Jag får tacka för svaren.
Men det bästa är att ta med lite,fruset i baggaget.
Har precis blivit lactosintolerant - det är ingen höjdare att vara nära när magen kör igång....
Lactosfri mjölk är inte = solhavre som är gott iofs.
Och Grekland är säkert trevligt och modernt och jag längtar dit.
Jasas!
( Säger man det på slutet också?)
Jassi
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:23.