Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-04, 19:46
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Diagnos tack.....

Hej. Jag har ett problem som jag undrar om jag är ensam om? Har just varit två veckor på Kreta och borde vara nöjd och må bra, men det är det som är problemet; jag är inte nöjd och mår inte bra. Jag längtar tillbaka så att jag håller på att bli tokig (och även sambon...). Får konstiga tankar om meningen med livet, vill byta jobb osv. Tittar på mina 325 bilder, lyssnar på mobilen när Stelios sjunger, läser alla inlägg här samt sitter och surfar om Grekland! Varför är jag inte nöjd? Jag känner mig deprimerad och gör alltid det när jag kommer hem från Grekland. Det enda som kretsar i min skalle är Grekland och när jag ska komma dit igen. Tur att barnen är med sina kompisar hela dagarna och att sambon åkt till sin mor ett par dagar. Då kan jag sitta här och deppa för mig själv. Var en sväng till den lokala grekaffären och köpte tzatziki och fetaost idag (som jag har ätit varje dag i två veckor), samt pratade med ägarinnan om Kreta. Har svårt att ta mig för saker, samt tycker att det är så kallt. Jag vet att jag borde vara nöjd och glad för våra underbara veckor, men det är jag inte! Namn på denna sjukdom, någon?

/Ulrika
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 19:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Diagnos tack.....

Den heter motivationsdepression och du är långt ifrån ensam att drabbas av den efter veckor av vistelse på annan ort eller i annat land.
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 20:02
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Ja, Och så har vi haft midsommar och vi går mot mörkare tider.....
Lackar mot jul och då ett halvår kvar till semestern bara
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 21:13
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Välkommen i gänget! Det är något speciellt med Kreta, man blir aldrig mätt!
Gunilla
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 21:14
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Ett solklart fall av Ellinomani

Känns väl alltid trögt direkt efter hemkomsten och en period därefter. Många intryck ska malas igenom och visst jämför man med det liv man lever här och det liv man haft under semestern, kanske inte direkt liv men väl alla upplevelser man haft.

Skillnaden är dock inte så stor som man kanske tycks tro för även grekerna har ett vardagsliv, oftast ett väldigt tufft och dyrt sådant.

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 21:58
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Denna "sjukdom" drabbades jag av när jag åkte på min första charterresa - till Cypern, jag tror det var 1980. Jag hade inte vetat att det fanns något så fint och varmt och välkomnande och kände starkt att jag var född i fel världsdel...

Det tog 9 månader att bli glad igen, tills jag åkte till Rhodos och kärleken till Grekland bara växte...
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 22:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Ulrika, öppna plånboken. Enda boten är nämligen rätt kostsam och det är att åka TVÅ gånger om året. En på våren och en på hösten.

Hemkomsten på våren är okej, då ska man ju ändå åka tillbaka i september.

Det är lite marigare att komma tillbaka på hösten, det medger jag - men det får man helt enkelt ta sig i kragen och inse att man trots att allt förbaskat lyckligt lottad.
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 22:46
Paulinas avatar
Paulina Paulina är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av ulrikas Visa inlägg
jag är inte nöjd och mår inte bra. /.../. Får konstiga tankar om meningen med livet, vill byta jobb osv.
Ja, det kan hända att det beror på Grekland.

Eller så har du bara börjat bli filosof!

För några år sen hade vi (jag är i den obskyra branschen) ett tag en härlig kurs: 5 poäng i livets mening...
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 23:04
inkfishs avatar

Alltså en filosofikurs på bara 5p låter som en paradox i sig, hinner man ens definiera "kurs"? Än mindre "livet" och "mening"
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 23:09
ulrikass avatar

[quote=inkfish;96602]Ulrika, öppna plånboken. Enda boten är nämligen rätt kostsam och det är att åka TVÅ gånger om året. En på våren och en på hösten.

Faktiskt en himla bra idé, men som sagt, kostsam! Åker du två gånger om året? Åker nästan alltid i juni, men har varit i september en gång, och det var inte dumt. Tror faktiskt att jag ska byta till ett bättre betalt jobb... och åka två gånger om året... Det skulle nog lindra mina symptom lite grann i alla fall! Just nu är plånboken tunn och det är ju ytterligare en trist biverkan. Vi snålar inte när vi är borta, tvärtom så unnar vi oss det vi vill ha, och då får man ta att resten av semestern är lite mager.

Tack för tipset, tål verkligen att fundera på.

/Ulrika
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 23:09
ulrikass avatar

Jag lär mig aldrig att citera....

/Ulrika
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 23:14
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ulrikas Visa inlägg
Åker du två gånger om året?
Jaa. Innan jag skaffade katter var det dessutom ofta 2x3 v, nu är det 2x2 eftersom jag inte vill lämna bort dem längre än två veckor i taget.

Jag hade häst under några år, då hade jag inte alltid råd med två resor, men nu har jag sålt hästen och mår bara så underbart av två jättedoser paradis om året

(Fast jag åker inte till samma ställe båda gångerna, så gjorde jag förr men numera vill jag har mer variation, det finns så många fina ställen)
Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 23:47
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Kjenner godt den sykdommen, Ulrika!
Hos meg ble den jo så alvorlig at jeg måtte bo i Hellas i halvannet år. Og nå har jeg kjøpt leilighet der, som jeg håper å bo i mer enn jeg bor i Norge.
Har innsett jeg er uhelbredelig. Meningen med livet vet jeg ikke om finnes, egentlig, men å bo i Hellas er ikke langt unna Goethe sa, "Av alle folkeslag, så har grekerne drømt drømmen om livet best."

Og jeg kan tenke meg mange sykdommer som er utrolig mye mer plagsomme
Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 10:27
ulrikass avatar

Absolut Admirala, denna "sjukdom" är inte så plågsam, mest irriterande skulle jag säga. Jag har nog en sen 40-årskris kombinerat med en stark Greklandslängtan. Har verkligen bestämt mig för att söka nytt jobb och att öka mitt sparande så att jag kan "göra en Inkfish", dvs åka 2 ggr/år
/Ulrika
Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 18:54
Måddan Måddan är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Hej Ulrika.. Kanske det är så att det ÄR dags att göra något annat i livet som i sin tur gör att du/ni kan besöka Grekland oftare? Eller t.om. flytta? Varför inte kolla dom möjligheter som finns till: utlandsjobb som svensk, ändra utgifter i Sverige som dyrt boende till billigare, skaffa jobb som ger högre inkomster, osv,osv.. Se MÖJLIGHETERNA och TA TAG i drömmen.. den förverkligar sig inte av sig själv..

Måddans gubbe (coach till yrket)
Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 20:36
ulrikass avatar

Ja, det är nog dags för förändring men det är lättare sagt än gjort. Bor stort (och dyrt) då vi har fyra barn. Jobbar inom landstinget, som inte betalar alltför bra...Ska söka annat jobb då jag inte trivs så bra, men det blir tyvärr ingen löneökning! Jag vet att man ska se möjligheterna, men det är svårt. Vi har tonårsbarn, två bor bara här på helgerna, så min sambo betalar underhåll. Vi är båda låginkomsttagare. Har en relativt gammal bil osv. Jag vill inte flytta till Grekland men skulle gärna åka dit två ggr per år. Får försöka dra in på något och spara mer. Vinna på lotto är ju annars ett alternativ, men då måste jag nog börja spela också....
Tack för tipsen iaf, ska försöka ta dom till mig.

/Ulrika
Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 21:20
inkfishs avatar

Att seriöst överväga flytt tror jag är ett sätt att få rimliga proportioner på sin Greklandslängtan. För då inser man nog oftast att det är semester-grekland man vill ha och inget annat.

Ulrika, jag betraktar inte din tråd som nån allvarligare depression, snarare som ett uttryck för att det är skönt att yla om Grekland bland likasinnade
Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 21:44
moro mous avatar
moro mou moro mou är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Känner igen mig i det som skrivs här! Ångest på resan hem, o direkt när man kommit innanför dörren hemma börja se över möjligheterna till o komma iväg igen!
har tänkt länge på att flytta dit o prova bo där, eller iaf vara där en längre period till att börja med.
Ska bara hitta min grekiska drömprins, kanske ska lägga ut en kontaktannons på nätet:" Grekisk passionerad man sökes av ensamstående tvåbarnsmamma! Ett plus om du har ett hus nära havet där vi alla får plats"
Undrar om nån skulle nappa på det ?
jaaa, isåfall blir det flytt dit för min del
apollo-en vecka-sol&bad-luftmadrass-myggbett får duga så länge !!!
// Mia
Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 22:21
Ypsilon Ypsilon är inte uppkopplad

Har oxo upplevt sjukdomen, sedan 80talet faktiskt. Döpte den då till "The Greek Illness"! Efter att under åren har besökt Grekland över 20 gånger tycks sjukdomen lätta en aning. Sen hjälper det en del att fokusera på negativa saker i Grekland efter hemkomst. Tänk på allt du INTE uppskattar i Grekland, kackerlackor, politik, smuts etc.
Om det nu är till någon tröst.....
Ypsilon, som åker andra gången detta år i september.
Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 22:41
ulrikass avatar

Ypsilon, tack för tipset. Ska fokusera på kackerlackor, myggbett som kliar som f-n, att bränna fötterna, hm, vad är det mer? Att vänta på bussen i 35 minuter, värmen på nätterna, den gnällde jag faktiskt på när vi var där. Trots AC som konstant stod på 16 ° så höll jag på att svettas ihjäl varje natt. Min sambo pratade något om övergångsåldern men det har absolut inget med det att göra.....

Härligt att höra att fler drabbats av greksjukan

/Ulrika
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:20.