Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-10, 10:45
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Hur sent på året reser du?

Hej. Jag har en fråga; hur sent på året reser ni till Grekland? Vad jag förstår så går det charter till t ex Kreta ända tills sista veckan i september?! Hörde om någon som varit på Rodhos vecka 44 förra året, är inte det väldigt sent? Hur är vädret? När "stänger" resmålen igen sina restauranger och affärer?

/Ulrika, sugen på en höstresa....
Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 11:14
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hur sent på året reser du?

Jag har åkt med Apollo ner till Kreta i början av november för att stanna över vintern ett par gånger. Då är det mesta stängt ute på turistorterna och det är så lugnt och skönt. Vädret har varit blandat, sol och upp emot 25 grader eller regn och 15 grader.
Gunilla (som älskar Kreta på vintern)
Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 11:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Grekland är underbart ALLA tider på året!
Jag har varit på Kreta och på fastlandet i oktober =full sommar! , Aten i dec/jan (veckan runt nyår) =mellan 15-20 grader , vi kunde t o m sola!, Aten i februari, 15-20 grader ....Peloponnessos i mars/april..även där bättre väder än vi har nu i Sverige! Det sämsta väder vi nånsin haft i Grekland var förra året i april på Kreta..då regnade det 4 dagar av 7..men SÅ VACKERT DÄR VAR MED ALLA BLOMMOR!!!

Mer och mer ska vi försöka undvika Grekland mitt i sommaren. Man "tappar" så många upplevelser pga värmen och torkan då! v 44 är säkert en helt underbar tid! Visst stänger en del restauranger efter den ordinarie turistsäsongen med det finns tillräckligt mycket öppet ändå...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 11:22
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Grekland måste upplevas på andra tider än sommaren.Då alla turistställen har stängt och man får uppleva det som grekarna själva upplever och äta på ställen som de oftast äter på.Då slipper man det som man tycker är jobbigt också"inkastare" bland annat.
Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 14:23
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Vi har de senaste gångerna åkt i slutet av september, så även i år.
Varmt i vattnet, svalare i luften, mindre turister, lägre priser på resa, moppar och uppehälle. Enda nackdelen är att blomningen är över.
Vi har hittils bara "förlorat" ett par dagar med skitväder.
Skulle den svenska sommaren mot förmodan visa sig så är det väl bra att vara hemma den dagen, och om inte så har man ju Grekland att se fram emot.

//PO
Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 14:59
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Vi har funnit de för oss ultimata årstiderna i övärlden. Först blir det
från mitten av Maj till mitten av Juni.

Så höstresan, oftast tre veckor, då reser vi ut runt den 20 Sept till 9 Oktober. Ganska härligt att fara runt på öarna veckan in i Oktober och
stänga tavernor. Minns ett tillfälle på Sifnos. Vi satt på en strandtaverna
i väntan på färjan. Alla uteborden voro undanplockade utom vårt. Så snart
vi reste oss i anslutning till färjans ankomst gick ägaren ut och fällde ihop bordet och stolar efter avspolning.
Tavernan på Kini/Syros packade in borden under taket och spände ett större plastskynke över det hela.

Men heltvisst, vädret kan ju vara instabilt. Kan vara ja, behöver alls ej vara det. Värsta ovädret hade vi nog ändå en gång på Kastellorizo.tror det var första veckan i Oktober. Det kom 82 millimeter inom loppet av 90 minuter. Lägg till detta att elströmmen gick och ett åskoväder icke av denna världen samtidigt hemsökte ön. Men, det var allt ett vackert naturfyrverkeri.

Sammanfattningsvis: Res på höstkanten om du kan. Fin vattentemperatur,
enastående billigt utbud på boende och mat. Gardera med en tröja för kvällarna samt blinkreflexer för mörka kvällsvandringar. Vi kan draga oss till minnet att vi de flesta höstresorna ej haft annat än sol, några få regndagar som undantag. Att varannan taverna redan bommat igen för säsongen, samt att eventuella krimskramsbutiker är stängda ska enligt vårt förmenande ses som ren bonus....

Arne
Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 21:05
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad

Vädret på Rhodos är stabilt långt in i oktober. Vi avslutar alltid våra Greklandsresor på hösten med minst 2 veckor på Rhodos och de sista 5 åren har vi åkt hem omkring den 18 - 20 oktober och haft ett otroligt fint väder. Varma sköna soliga dagar och vattnet underbart. Någon kortare regnskur har förekommit men oftast nattetid och det har bara gjort luften frisk. Så Rhodos är väderstabilt långt in på hösten. Jag tror att sista hemresan med apollo går omkring den 7 november.

Margaretha
Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 06:54
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Tog en sista minuten till Kos för flera år sen 5-13 oktober,underbart väder,en del restauranger och butiker började stänga eller hade stängt.Åkte med Apollo då och när vi lämnade vårt hotell skulle inga fler gäster anlända.
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 16:31
ulrikass avatar
ulrikas ulrikas är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA Visa inlägg
Tog en sista minuten till Kos för flera år sen 5-13 oktober,underbart väder,en del restauranger och butiker började stänga eller hade stängt.Åkte med Apollo då och när vi lämnade vårt hotell skulle inga fler gäster anlända.
Så mitten på oktober är sista charterresorna eller? Det kanske är olika på olika orter i Grekland. Ja, sugen blir man på en höstresa.

/Ulrika
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 16:44
Getty Getty är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Vi åkte charter till Kreta första veckan i November 2003 och då var vi sista gänget där. Bra väder med fyra soldagar en med lite regn och så blåste det lite också. Det var ganska kalla kvällar men dagarna var helt underbara. Billigt var det också, både resan och maten så jag rekomenderar också verkligen en resa på höstkanten.

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 17:01
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Hej,

jag var på min namnsdag på Kreta (6/12), den firas ganka mycket då.
Jag passade på att bada samtidigt och det var 17C.

Helt ok

Nico
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:38.