|
|||
|
|||
Pruta!!!!!!
Yassas alla...
En varning från grekiska myndigheter gick ut för 2 år sedan om att alla inom den grekiska servicenäringen bör sänka sina priser med 30% omgående, för att överhuvudtaget kunna behålla turismen! Detta är givetvis en följd av Euron som "omräknades" högt... Vad kan då vi resenärer göra? Jo, PRUTA, PRUTA och PRUTA! Framför allt när det gäller rums/hotellkostnader! Ex. Jag mejlade ett hotell på Naxos om en prisförfrågan på 2 rum hemifrån...(Borås) Fick svar om 85 Euro/rum! Gjorde då en "fuling" och ringde inkognito några timmar senare och sa att vi står i hamnen och fått tips om detta hotell och behöver 2 rum omgående, vi har en massa hotell att välja på...Vad är ditt bästa pris för 2 rum/3 nätter? 50 Euro/rum/natt, svarade han... En liknelse kan göras med Thailand som blivit oerhört populärt på senare år...stamkunderna/ThaiSvenskar där är vansinniga på sina landsmän som kommer ned för 1:a gången och tycker att boende för 1000 Baht (200 SEK) är göööörbilligt! I Thailand är det nämligen kutym att pruta 50% omgående, detta vet thailändarna och sätter givetvis prisbilden därefter... Såå...upp till kamp nu! (fast på ett moderat/liberalt sätt givetvis) Det är lite upp till oss besökare att visa grekerna att vi inte går med på vad som helst...om vi vill fortsätta åka dit framöver! Vi ses på Naxos... Trevlig resa! /D |
|
||||
|
||||
Sv: Pruta!!!!!!
håller fullständigt med dig!...men sen är det ju så att vissa är bättre på att pruta än andra....men att båda partena får ge lite.....det är ju så det ska vara...
det är vi turister som i viss mån sätter nivån på priserna.....men samtidigt kan man inte jämföra med för ca 10 år sedan....rummen är ju överlag i klart bättre standard idag än då....där finns för det mesta både ac och tv...kokmöjligheter...och städning varje dag.detta var ju inte så vanligt för en del år sedan.... |
|
|||
|
|||
Citat:
Jag kan inte annat än att hålla med. Jag reser i den Grekiska övärlden varje sommar, i fyra till sex veckor, med min nu elvaåriga dotter, och är det något jag förstått så är det just det; att pruta på rumspriserna är något man bara måste göra! Det förefaller ingå i spelets regler när man ordnar boendet. Medans jag ännu kommer ihåg det så ska jag försöka sammanfatta vad vi batalde för boende under årets båtluff i cykladerna; Vi kom till Milos med inrikesflyg från Aten på eftermiddagen den 6/6 och tog Taxi in till Adamas. Vi parkerade oss på en taverna i hamnen där vi träffade ett svenskt par som var vänliga nog att passa våra väskor medans vi gick på rumsjakt. Det tog ungefär an kvart att hitta ett dubbelrum med altan, AC samt kylskåp mm på ett hotell ganska nära hamnen. Prutade från 35E till 20E per natt för fyra nätter. Vi var i stort sett de enda gästerna och i kvarteren runtomkring fanns gott om hotell med väldigt få gäster. Den 10/6 tar vi båten till Serifos. I hamnen finns tre hotellägare med bil för att ragga upp turister. Vi är de enda turisterna som letar boende och jag prutar från 35E till 25E per natt för två nätter. Vi bor vid Livadaki-stranden, ungefär 50 meter ovanför stranden. AC, altan, kylskåp mm. Den 12/6 tar vi kvällsbåten till Paros för att fortsätta till Antiparos. Den enda båt som trafikerar den sträckan är Panagia Hozoviotisa. Kvinnan på biljettkontoret påstår att man renoverat båten under vintern. Den enda skillnaden jag kunde upptäcka var att den nu var blå med spridda rostfläckar istället för röd med spridda rostfläckar. Fast den höll tidtabellen. Framme i Pariakia känner vi oss trötta och bestämmer oss för att stanna en natt där innan vi fortsätter. Det står massor av rumsraggare utan för grindarna vid färjan. Jag letar rätt på en vars hotell ligger centralt och där vi bott tidigare. Han begär 35E men går glatt med på 20E när jag förklarar att det är vad vi betalade hos honom i juli förra året. Altan, AC och kylskåp. Inget mm, dvs inga kokmöjligheter. På morgonen den 13/6 tar vi båten till Antiparos. Redan när vi äter frukost på ett cafe mittemot hamnen blir vi tilltalad av den första rumsraggaren från Antiparos. Hon sänker sitt pris från 35E till 20E när jag tvekar, men jag tycker att hennes hotell ligger lite för långt åt fel håll för min smak. Under båtfärden kommer ytterligare två personer och frågar om vi är intreserade av boende, men jag avböjjer. Framme på Antiparos träffar vi en kvinna vid båten som erbjuder oss ett boende som känns ok för 30E, men hon går utan tvekan med på 20E per natt för två nätter. AC, altan, kylskåp och kokmöjligheter. Den 15/6 tar vi oss till Naxos där vi stannar en natt. Jag pratar med en taxichaför som erbjuder oss ett rum "i stan" för 35E men som efter lite gnällande går med på 20E, trotts att det bara är en natt. AC, altan och pentry. Den 16/6 tar vi så Skopelitis till Koufonissi, som sas är resans mål. Här stannar vi i tre veckor, på Finikas. Vi har varit där några veckor varje sommar i tio år och här har vi bokat rum. Samma rum varje år med en viss stamkundsrabatt. Den 7/7 tar vi Skopelitis tillbaka till Naxos. Dottern kräver att vi ska bo några nätter på ett hotell som har pool innan vi åker hem... Jag är inte jätteförtjust i att bada i pool så jag vill gärna bo på gångavstånde från en strand. Någon stans vid Agia Anna eller Agia Prokopios funderade jag på. När vi klev av Skopelitis vid elvatiden på förmiddagen fanns det ungefär 20 till 25 rumsraggare på platts innanför kajen. Eftersom vi var först framme och i stort sett de enda turisterna inom synhåll så blev vi mer eller mindre överfallna med förslag om boende. Jag backade en bit och berättade väldigt högt vad vi ville ha och var någonstans. Det fanns fem stycken som uppfyllde våra önskemål och vi valde ett ställe som hette Red Lake vid Agia Prokopios. Till viss del för att kvinnan var väldigt tevlig. Jag prutade från 40E till 30E per natt för tre nätter. AC, kylskåp, kokmöjlighter, altan med utsikt över både poolen och havet. Det tog ett par minuter för mig att promenera ner till stranden när jag ville skölja bort klorvattnet ur håret, och vid hotellets pool fanns det en liten snackbar som tillfredställde dotterns behov av både glass och is-the. Toppenställe förklrade dottern när vi åkte därifrån, pool, nära till glassen och flera katter! Sista natten sover vi på kvällsbåten in till Pireus och på förmiddagen den 11/7 går vårt plan hem till regenet! För att sammanfatta; Vi brukar var i Grekland från början av juni till mitten av juli. Jag bokar aldrig boendet i förväg under den här tiden utan ordnar det på platts. Undantaget är de gånger vi vill återvända till ett ställe där vi varit förut och vill vara säkra på att få ett visst rum. Förutom Finikas på Koufonissi så är det bara Argo i Kini på Syros där vi gjort det. Och då betalar jag inte mer än jag gjorde första gången, priset när jag bokar är då sas prutat och klart redan... Under den här tiden har tillgången på rum alltid varit betydligt större än efterfrågan på alla öar som vi varit på och vi har aldrig haft några problem att hitta bra boende. Problemet är snarare att försvara sig mot alla rumsraggarna som finns i hamnarna på de större öarna med ett överflöd av rum, som Naxos och Paros. När jag träffat andra svenskar, på tex Koufonissi och Syros, och börjat prata rumspriser, så har det hänt ganska många gånger att jag häpnat när jag hör att de betalar det dubbla, och ibland mer, för ett likvärdigt rum som vårat, bara för att de bokat hemifrån innan de gav sig av. Man behöver inte, som en famlij jag träffade, betala 75E för ett rum på Koufonissi i början av juli. Det går att klara sig undan med hälften... Så pruta på rummen! Ingen Grekisk uthyrare tar illa upp utan det är snarare något man förväntar sig! /LG |
|
||||
|
||||
Pruting er ikke en del av det greske systemet, og blir mange steder oppfattet som nokså nedverdigende, først og fremst for dem som pruter, etter det jeg har fått forklart. Jeg vet ikke hvordan det er med utleie av rom på øyloffing, jeg har bare leid rom på bilturer på Kreta og fastlandet, og har da betalt den prisen jeg fikk presentert. Og det var rimelig! Jeg ville knapt være stolt av å greie å prute ned prisen fra 250 til 150 kroner for en natt i et trivelig dobbeltrom, faktisk ville jeg aldri bry meg med det i det hele tatt, men jeg ville ikke ha betalt hverken 150 eller 250 for et sted jeg ikke likte.
En greker som har bodd i Norge lenge, gav meg det rådet at hvis man ville ha prutet i Norge, hvor det heller ikke er tradisjon for det, kunne jeg prute i Hellas, ellers ikke. Jeg går ut fra at det ikke er stor forskjell på den norske og svenske kulturen på det området (jeg har heller aldri prutet i Sverige), så det kan kanskje være en slags rettesnor? Senast redigerad av JohnS den 2007-07-15 klockan 23:59. |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag prutar för övrigt ofta även i Sverige, utan att skämmas det minsta för det. Ibland går det, ibland inte - och det har absolut ingen betydelse vilket, jag är lika glad för det! |
|
||||
|
||||
Prutandet låter så dramatiskt här...
Jag ser det mer som att tittar man på ett rum och det är för dyrt så går man därifrån. Det kan ju sänka priset innan man hinner mer än vända på klacken. Däremot, tittar jag på ett rum till ett rimligt pris skulle jag inte pruta bara för att. Jag tjatar inte ner från 25 till 20 bara för att jag kan. Är det ett BRA rum skulle jag till och med känna mig gniden, faktiskt. Även 25 är kanonbilligt med tanke på hur bra och fräscha rum man faktiskt kan få i dag. Fast å andra sidan skulle jag aldrig ens utsätta mig för ett prisförslag på 85 E över nätet. Marknaden är ju helt fri så bokar man i förväg via nätet får man helt enkelt räkna med att uthyraren hugger i så gott h*n kan. |
|
||||
|
||||
När jag kom till Folegandros och gick runt bland boendena träffade jag på hustrun till mannen som drev stället där jag bodde. Hon hade ett eget ställe men där var fullt. Så sa jag bara att jag ville ha ett rum i prisklassen 25-35 euro och att jag skulle stanna minst en vecka.Det ordnar jag sa hon bara.
När sonen lämnade av mig visade pappan ett rum för 25 euro som jag gillade direkt och då blev det inget prutande. På Sikinos sa jag att det begärda priset 25 euro var litet för högt för mig, väl medveten om att det engelska paret som bott dagarna innan betalat 20 euro och direkt så fick jag det prisförslaget. Några förhandlingar ger jag mig inte in i utan talat bara om vad jag är beredd att betala och går vidare om priset inte passar mig och rummet. Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Hehe! Klart som sören man ska pruta! Sedan finns det ju många psykologiska varianter. Jag prutar också i Sverige. Nyligen prutade jag 60 spänn på bussgods när jag skulle skicka ett paket! Men jag hör inte till dom som måste pruta. Är en vara prisvärd betalar jag gärna. Fick skäll av sambon idag för jag skulle spara några tior! Då lät det så här: Jaså, nu snålar du för några kronor men när du köper bilar då snålas det minsann inte.bla..bla...bla....! |
|
|||
|
|||
Härligt LG...
Verka va en kanonresa ni var iväg på! En del har gott om tid! Vad tyckte du om Red Lake? Vi har bokat nåra nätter där nästa vecka! Skala 1-10? Luktade det från de små sjöarna nedanför? Tacksam för kommentar... Och ett litet förtydligande/komplement till mitt inlägg...det handlar inte om att va "gniden" eller snål! Det handlar om att inte bara gå med på vad som helst...för att hålla ned priserna och "dra sitt strå till stacken" som resenär...Man hjälper ju inte bara sig själv utan alla andra som kommer ned efter dig... Jag reser i yrket och många ggr bor jag riktigt lyxigt i Europa för 50-80 Euro...o då e det världsklass jämfört med ett grekiskt standard rum! /D |
|
|||
|
|||
Det er etter min oppfatinig meget uhøffelig å prute i Hellas. Det er ikke en del av kulturen og sammenlingningen med Thailand er uretferdig. Jeg mener faktisk at hvis man ikke er fornøyd med prisen man får så takker man nei. Jeg oppfatter det som å være gjerrig.
Jostein |
|
||||
|
||||
Märkligt. Det verkar gå en skiljelinje mellan norsk och svensk uppfattning här. Inte för att man kan dra några slutsatser av några få inlägg, men ändå.. Två norska inlägg hävdar att prutning är oförskämt och inte ingår i den grekiska kulturen (och inte heller i den skandinaviska) medan flera svenska inlägg tycker det är enkelt och naturligt att man förhandlar om priset och har upplevt att grekerna (och svenska butiksägare mm) inte blir förvånade eller förnärmade för att man gör det.
Råder det allmänt så stor skillnad i inställning till prutning i Sverige och Norge? Förvånad. Många svenskar tycker det är svårt och lite pinsamt att pruta, men att det skulle vara oförskämt tror jag aldrig jag har hört någon svensk säga. |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har grunnat lite på varför jag tycker att det är så obehagligt att pruta (därför gör jag det aldrig) och kommit på att det har att göra med just detta: att jag tycker att det är lite oförskämt... Fånigt av mig kanske, men, men... |
|
|||
|
|||
Citat:
Min man "försvinner" dock när jag börjar, fast han tycker att det är helt OK Senast prutade jag ner 3 ryggsäckar (modell större, till årets resa) och ett par jättefina vandringsamdaler till 2.500:- i stället för en ca 3.200:-, kände mig såååååååååå nöjd med det priset! Lisbeth K |
|
||||
|
||||
Som ett brev på posten
Tänk jag som är 50% norsk ser det som vilken annan affärsuppgörelse som helst. Den ena sägar vad hon vill ha, den andra vad hon vill betala och sedan möts man någonstans där emellan och skakar man hand. Typ |
|
||||
|
||||
Det låter utmärkt! Jag skulle säkert kunna komma billigare undan om jag mäktade med att pruta.
Men jag hade gjort som din man. Försvunnit, d.v.s. |
|
||||
|
||||
Det här var naturligtvis till Lisbeth.
|
|
||||
|
||||
Men hur länge håller du/ni på? Slutar det så kvickt - ett pris, ett motpris och sedan deal? Det låter ju lite mindre smärtsamt än de där evinnerliga förhandlingarna...
|
|
||||
|
||||
Hmm.. fick bara en sån där deja vu-känsla??
Har inte en nästan identisk tråd utspelat sig för nåt år sedan? |
|
|||
|
|||
Citat:
Vi blir ju fler & fler på "Kalimera", och alla kanske inte har läst/delat den tråden!? Lisbeth K |
|
||||
|
||||
Citat:
I höstas till exempel, möttes vi av en kvinna i hamnen i Skiathos som erbjöd ett rum för 30€. Hon hade bilder, det såg ut att vara i den standard vi ville ha och läget var ok, så jag sa att det ser bra ut men 30€ är lite mer än jag hade tänkt betala. Då sa hon på en gång att vi kan få det för 25. Då sa jag att vi följer och tittar, och när vi hade bestämt oss, böjde hon sig fram och sa tyst: "säg inte till grannarna att ni betalar 25€". Det sista ser jag som en del i spelet - hennes uppgift är att få kunden att känna sig utvald och speciell. Förmodligen betalade alla samma pris, men om det blir "känt" försvinner ju hennes prutmån och hon måste börja säga 25 redan i hamnen och får bara 20 av de flesta. När jag handlar i butiker i Sverige säger jag oftast "tryck nu på på stora röda rabattknappen" när säljaren ställer sig vid kassan. Inte sällan avrundar de priset neråt, ibland drar de av upp till 10% - och ibland säger de att jag redan har fått ett bra pris och då håller jag glatt med. Lätt som en plätt. Ricky: Flera gånger! Men här prutar vi inte på inläggen |
|
|