Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-18, 15:43
FrazzeTiger2s avatar
FrazzeTiger2 FrazzeTiger2 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Air Tours "snart" i konkurs??

Hej!

Fick nyligen veta att samtliga som bokat resa med Air Tours till Santorini 2 september, har blivit ombokade med Apollo istället. Har detta hänt några fler?? Vad är det som händer? Är de på väg att gå i konkurs eller? Har aldrig åkt med dem och efter detta vet jag inte om jag skulle våga.

MVH En trogen Apollo resenär, Annette
Svara med citat
Gammal 2007-07-18, 16:26
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst

Standard Sv: Air Tours "snart" i konkurs??

Jag tror flygbolagen stuvar om oss lite då och då för att få max utdelning, vi skulle åka med Apollo\Novair till Karpathos den 20/9 men blev ombokade pga "bokningsläget" till den 22/9 nu med "Nordic Leisure" ett för oss helt okänt flygbolag.
Det visar väl sig väl om det är ett upp eller nerköp.

//PO
Svara med citat
Gammal 2007-07-18, 16:43
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Hörde att Air Tours även har bokat om sina resenärer från Santorini till Stockholm den 23/9 till att åka med Apollo den 21/9 istället. Orsaken är få bokningar. Jag tror inte att det är ett tecken på konkurs utan snarare på gott företagsomdöme, för som PO säger så tjänar ju båda bolagen på att planet går så fullt som möjligt och förhoppningsvis håller det priserna nere även för oss resenärer.
Svara med citat
Gammal 2007-07-18, 17:51
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Även alla Apollos sommarens onsdagflyg till Kalamata är ombokade till lördagar och via Köpenhamn.

Anneli
Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 11:23
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Citat:
Ursprungligen postat av PO Visa inlägg
Jag tror flygbolagen stuvar om oss lite då och då för att få max utdelning, vi skulle åka med Apollo\Novair till Karpathos den 20/9 men blev ombokade pga "bokningsläget" till den 22/9 nu med "Nordic Leisure" ett för oss helt okänt flygbolag.
Det visar väl sig väl om det är ett upp eller nerköp.

//PO
Nordic Leisure åkte vi med från Stockholm till Kos för 2 år sedan. Det var inte något av det fräschaste planen vi har åkt med precis. Planet var inte ens fullt så möjligheten finns att man kan bli ombokad från annat bolag. Inget tecken på konkurs för den sakens skull.
/Annika
Svara med citat
Gammal 2007-07-19, 11:36
Surfdudes avatar
Surfdude Surfdude är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Bekanta har precis fått veta att deras flygning med Airtours till Lefkas (Preveza) 23/9 är ändrad till 21/9 och nu via Zakynthos!

Kopplar man ihop denna info med det som Ni andra skrivit, så tycker åtminstone jag att det börjar lukta lite surt - konstigt sammanträffande annars att flera flygningar vid samma tidpunkt stuvas om.

Nej, jag tycker det verkar ligga likviditetsplanering och förberedelse till konkurs med mjuklandning bakom deras agerande! Detta beroende också på att flygningarna sedan tidigare uppgetts vara fullbokade!!

Jag instämmer med Annette och utfärdar en varning!
Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 10:32
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

I dag har Airtours 500 kr internet rabatt, i alla fall till Karpathos i September...400 kr billigare än i går. Hoppas ej på konkurs
Mia
Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 10:43
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Här ligger en hel djurkyrkogård , rabatt på vilket pris kan man fråga sig, de har alltså höjt priset med 100 kr för att sedan ge 500 kr i rabatt.
// Helén

Senast redigerad av inkfish den 2007-07-20 klockan 13:47. Anledning: långt citat
Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 10:53
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Nej, annars har de 100 kr i internet rabatt...

Mia

Senast redigerad av inkfish den 2007-07-20 klockan 13:47. Anledning: långt citat
Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 20:23
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Jag åkte med Nordic Leisure till Santo...och hem! Jag har aldrig åkt så bekvämt tidigare. Det var mycket plats för benen, planet verkade helt nytt, det luktade nytt. Kaptenen sa att planet hade byggts för Madrids fotbollslag och att idel andra celebriteter flugit i detta plan, men huruvida NL är konkursfärdiga eller inte har ju inte med den saken att göra, men otroligt skön flygning var det iaf!

Yanna som avskyr trånga flygplan!
Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 20:50
Elisabets avatar

Lite om Nordic Leisure:

Nordic Airways AB är ett svenskt flygbolag som äger bland annat Nordic Regional som kör olika inrikeslinjer bland annat i norra Sverige.

Under varumärket Nordic Leisure kör de charterflyg och leasar ut plan + personal till andra researrangörer, bland annat Detour.

Jag känner inte så många som har åkt med dem, men har bara hört gott av dem jag frågat.
Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 21:02
bopia bopia är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Tur att vi bytte resebolag inför årets resa,vi blev så besvikna på Airtours ifjol och personalen ombord på Nordic Leisure var den sämsta vi träffat på.så går de i KK kommer vi inte att sakna dom.

Vi bokade med Apollo,där uppstod också problem.men de löstes till vår fördel,så nu får vi bara hoppas att inget nytt problem uppstår och att planet lyfter som bestämt den 25/8 kl.11,55 från Arlanda mot Kos, för nu längtar vi så tokmycket ner till Grekland.

Hoppas att alla som bokat resor kommer iväg utan problem.

bopia
Svara med citat
Gammal 2007-07-20, 21:18
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av MIAS Visa inlägg
Nej, annars har de 100 kr i internet rabatt...
Mia
Jaha, ja då förstår jag, tyckte bara inte att ekvationen gick ihop riktigt.
Helén
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 23:05
zappox zappox är inte uppkopplad

Någon som vet något mer om detta??

Tänkte köpa en resa av airtours men blir ju orolig av att läsa detta!

mvh martin
Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 23:26
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Naturligtvis VET jag inget men: om jag var du skulle jag inte bli orolig. Ett samarbete som fyller planen är naturligtvis lönsamt för både Airtours och Apollo.
Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 07:56
Ingerp Ingerp är inte uppkopplad

Jag vet heller inget om läget hos Airtours idag, men läste för en tid sedan om dem. Det som stod då var iallafall att deras likviditet var god.

Har själva flygit med dem ner till Rhodos i oktober 06 och maj 07. I oktober var det minst sagt "luftigt" i planet, men i våras "knökfullt". Kan ju tänka mig att slutet september är lite likt tidig oktober och att man därför gör ändringar.

Tilläggas måste, att bägge flygningarna har vart tillfredställande med mycket vänlig och trevlig personal som gjort det mesta för att uppfylla våra önskemål.
Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 12:04
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av FrazzeTiger2 Visa inlägg
Är de på väg att gå i konkurs eller? Har aldrig åkt med dem och efter detta vet jag inte om jag skulle våga. MVH En trogen Apollo resenär, Annette
Innan alla halshugger mig ..... så vill jag poängtera att jag har ALL förståelse för att man så klart vill att allt ska kännas så tryggt och bra som möjligt när man lägger ut en massa pengar på sin semester. Men, var kommer denna, ursäkta, hysteri ifrån så fort det inte handlar om de tre charterjättarna? Nej, jag är inte sponsrad av Airtours (även om det kanske är lätt att tro det) Däremot månar jag som regel alltid om alternativet till vad "alla" andra gör, en kontrast till majoriteten....

Läser på Airtours hemsida att bolaget är Sveriges femte största researrangör med cirka 1 miljon svenska kunder varje år. Airtours är svenskägt och såhär står det vidare på hemsidan - kopierar in:

Airtours har högsta kreditvärdighet enligt svensk och internationell standard. ”AAA-ratingen” är mycket svår att uppnå, och kontrolleras dagligen av oberoende part (Soliditet, D&B Sverige AB). Dessutom ställer vi för säsongen 2007 över 40 miljoner kronor i statlig resegaranti. Det betyder att vi har drygt 40 miljoner kronor på banken. Säkrade, för våra resenärers trygghet. Detta är helt i linje med hur vi vill agera som företag. När du väljer Airtours köper du inte bara en prisvärd resa. Du får också en solid och seriös researrangör ”på köpet”.

Kreditrating: AAA - Mycket god kreditvärdighet (Högsta kreditvärdighetsbetyget).
Källa: Kreditupplysningsföretaget Soliditet - oktober 2006.
Airtours innehar IATA-licens och resegaranti är ställd till kammarkollegiet (för år 2007 45 Mkr).

Jag reste med Airtours redan för fyra år sen, till Kreta och Rethymnon. Är ingen chartermänniska så det var i princip första gången jag testade charter. Blev otroligt nöjd. Snabb och smidig service. Vi landade före utsatt tid, transfern funkade utmärkt och hotellet var kanon. Priset var dessutom ett par tusenlappar billigare än t ex Apollo. Efter det har sambon rest med Airtours ännu ett par ggr, till Budapest bla. Vi bokade även flygbiljetter med Airtours till Aten förra sommaren när vi skulle båtluffa. Flera hundralappar billigare än både Fritidsresor och Apollo.

Så jag personligen skulle varmt rekommendera Airtours. Enda gången jag flugit med Fritidsresor, hade köpt enbart flygbiljett för ännu en båtluff, så var flyget försenat flera timmar .... Ja, jag är medveten om att det säkerligen finns en massa som bara har positiva erfarenheter av de tre charterdominanterna, och negativa upplevelser av Airtours - så jag poängterar att detta är mina högst personliga intryck!
Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 12:24
Elisabets avatar

Du blir inte halshuggen av mig i alla fall Cecilia. Tvärtom!!

Jag återupprepar också det jag skrev i ett tidigare inlägg: att ett bolag köper tjänster av ett annat bolag i samma bransch är inte ett tecken på förestående konkurs utan något som är mycket vanligt bland företag i alla branscher. Det tyder på att man har kontroll på sin verksamhet och arbetar med framförhållning.
Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 17:06
Mamman Mamman är inte uppkopplad

Jag har åkt med Airtous flera gånger och har alltid varit nöjd trots lite småstrul. Även denna gång har de ändrat flygtid på vår resa, hoppas att det inte blir nåt mer.......

/J.
Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 20:13
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Mamman Visa inlägg
Även denna gång har de ändrat flygtid på vår resa, hoppas att det inte blir nåt mer......./J.
Jag håller tummarna! Hoppas du får en underbar resa!
Själv så blir det inget Grekland för oss i år Däremot tre veckors flygluff i Sydostasien! Flyger nästa fredag till Bangkok och direkt vidare till Hongkong. Luff sen till Borneo. Vidare till Kambodja (Phnom Penh och Siem Reap) och Vietnam. Sen tillbaka till Bangkok och flyg mot Sthlm. Ska bli superspännande. Vi har bokat allt på nätet, både flygbiljetter och boende. Blir med andra ord inget Airtours denna gång
Det enda som återstår är att boka boendet i Vietnam, i Saigon och på ön Phu Quoc, samt två hotellnätter i Bangkok.

Oj, spårade visst ur en hel del från trådens ursprung märker jag - sorry. Är bara så förväntansfull inför resan!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:47.