|
|||
|
|||
Tips om Limenaria
Det var tänkt att det skulle bli en båtluff i år, men då jag bytte jobb blir det bara en veckas semester
Jag och min sambo har valt att åka till Thassos med Airtours. Vi kommer att bo i Limenaria och skulle väldigt gärna vilja ha tips på bra restauranger, barer, saker man inte bör missa att se/besöka. Vi tänkte som alltid när vi är i Grekland hyra vespa så vi tar gärna tips på bra dagsutflykter till stränder runt omkring. Om någon vet var det är bäst att hyra vespa mottges gärna även det. Vi brukar oftast upptäcka öarna vi är på själva utan råd och tips, men har nu upptäckt detta forum och varför då inte passa på att ta lite tips från några som redan besökt Thassos Har läst lite på andra trådar så lite har jag fått reda på , men det är alltid enklare att starta en ny tråd |
|
|||
|
|||
Sv: Tips om Limenaria
Kom nyss från Limenaria, vet inte vad ni är ute efter...
Men ni bör se Psili Ammos, underbar strand...vespa/bil är bra sätt att ta siog dit. Guiden säger att det går buss, men såg inte en enda buss. Passar också på att varna, mycket sjöborrar, första dagen fick syrran en i foten och guiden hade icke på nödtelefonen så det blev ett smärre kaos, men i och med min småknackiga grekiska gick det bra. Jag rekomenderar badskor...och var vaksamma med vart ni sätter fötterna... Rekomenderar taverna Giorgios som ligger mittemot taxitorget i Limenaria, liten meny, men maten är bra, hemlagad och man blir mätt. Vet inte vilket hotell ni hamnar på men skulle ni hamna på Castello så förberedd er på att ingen i personalen som är där under dagar och nätter pratar grekiska. Chefen däremot, som även är färjekapten och kanske kommer att köra er från Kavala till Thassos pratar engelska.. Tydligen så har inte Air Tours något avtal med något bolag som hyr ut vespor, så var rätt försiktiga, kolla försäkrningar etc... innan ni hyr. Vill ni parta är det rätt dött, men Fredag eller Lördag KAN man åka ut i buschen, mellan Limenaria och Potos, där ligger två klubbar, Bolero (klubbmusik, mycket trance ) och Bvigli (grekisk musik). Tror även att den nya klubben Balla öppnat nu, ligger på vägen mot Theologos som för övrigt är en underbart mysig by. Tror att det absolut är värt att åka in till Thassos stad, men i och med läkarbesök hade vi inte råd med detta tyvärr... (hade guiden svarat på telefonen hade vi sluppit betala 60evró och plockat ut taggarna själva) Men dit borde ni absolut åka. Hade jag haft en vecka till hade jag åkt till Panagia... en liten by... allt det jag hört om Panagia lockade mig så otroligt. Jag vet inte jag, Limenaria var lite av allt på samma gång... hamnen är otroligt vacker... satt där i timtal på en av båtarna, drack retsina och njöt av utsikten... Fråga gärna, så kanske jag kan vara mer specifik... |
|
|||
|
|||
Tack för ditt svar och dina tips. Det låter som att vi kommer att trivas alldeles utmärkt
Vi kommer nog definitivt att åka till Thassos stad. Är det långt dit eller kan man ta en tripp på vespan? Ska fundera på om det är ngt mera jag vill veta och återkommer i så fall med flera frågor |
|
||||
|
||||
Hej!
Om ni söker efter något speciellt, måste ni absolut besöka taverna Pelikanos i Limenaria. Stället måste själv se, det kan man inte enkelt beskriva och värden Jorgos är också en ganska speciell man!! Där kan man äta bara hönssoppa eller spagetti och ouzo kan man ha så mycket man vill. Det är lite svårt att hitta stället, men fråga bara, alla som bor där vet Pelikanos. I allmänhet får damer en liten "gåva" med sig!! Ha en kul resa! Eija Senast redigerad av inkfish den 2007-08-07 klockan 12:09. Anledning: länk borttagen (se reglerna i FAQ) |
|
||||
|
||||
Ännu en sak:
Till Thassos stad är det 42 km från Limenaria, men bussarna går ofta och är billiga! Jag vet inte om vespas då jag aldrig vågade köra sån i Grekland!! Eija |
|
|