|
|||
|
|||
samaria ravinen
hur jobbig är den egentligen ? klarar man den även fast man inte sportar eller något sådant, utan bara tar promenad lite då o då ? :/
|
|
||||
|
||||
Sv: samaria ravinen
Ja, det gör du!
Jag klarade den i 42 graders värme, övervikt, bra kängor, hjärtfel, bra med vatten och cigaretter. Och har lust att göra den igen. Möjligen kan dåliga knän vara i vägen. Kanske inte fel att övernatta i Ag. Roumeli. Lefteris sanningens minut |
|
|||
|
|||
Hej! Att gå Samariaravinen är en upplevelse. De första km är nedför, så de kan kännas lite i benen. Man får akta sig för stenar som har blivit rundade och lite hala. Men en frisk människa kan utan tvekan gå ravinen. Vi gick den snabbt, ca 4 1/5 timma men man behöver ju inte jäkta. Det finns en rastplats man kan äta sin medhavda mat på om man vill. Jag skulle utan tvekan gå igen för det är värt mödan. Belöning får man av ett svalkande dopp i Libyska havet efteråt.
/ Karin |
|
||||
|
||||
"I did it" står det på t-shirts, som går att köpa, när man "gjort" Samaria.
Egentligen behöver många inte köpa denna t-shirt för det syns ändå på deras sätt att gå, att de just "gjort" Samaria. Samaria i juli-augusti är "ganska" jobbig och många incidenter inträffar årligen. Är man frisk, tål värme bra och van vid promenader i terräng är det inga problem. Starta trekken så tidigt som möjligt på morgonen, då det är lite svalare. Nedstigningen är inte snäll mot knän och ben och är väl det som ger utslag i gångarten dagarna efter. Bra kängor eller gympaskor(med grova sulor) är ett måste, då promenaden är stening och ojämn. Vatten, vatten också ett måste och varför inte lite frukt som mellanmål. Jäkta inte, det är ju naturen och ravinen och dess skönhet man skall uppleva, inte hur fort man kan ta sig ned till havet. malooos, avsikten är inte att avskräcka dig från att uppleva Samaria, den är absolut värt ett besök och är en stor naturupplevelse, men gör den i din egen takt och på rätt sätt. Det finns raviner, som inte är så långa och ansträngande som Samaria, det finns mao alternativ. Imbros är lika fin (min egen uppfattning) Ag Irini (en skön promenad) , Zakros och många fler. Lycka till och njut av skönheten lars Kriti sti kardia mou |
|
|