|
||||
|
||||
Vädret här hemma
Här är det 14,4 grader och ösregn,så man håller sig inne för detUndrar när sommaren kommer
Riitta |
|
||||
|
||||
Sv: Värmebölja
Svalt och regningt även här i Norrköping. Men vi har ju ändock haft en del sol och värme. Nu verkar det dock som om sommaren gör ett uppehåll. Vänta du Riitta till en bit in i augusti. Då kommer nog värmen tillbaka igen. Nu får man trösta sig med att vätan är bra för svampen..
I övrigt får man nöja sig varma, soliga minnen av olika slag från Kreta.. eller var man nu varit i Grekland.. |
|
||||
|
||||
Här vid den norrländska solkusten har det varit strålande sol hela dagen och drygt 20 grader. Kanske det är vi som är de stora vinnarna i klimatlotteriet.
Eva |
|
|||
|
|||
Regn, blåsigt, grått, 14 grader i Helsingfors. Och semesterns andra vecka av tre på gång. Och sjuk.... inte så bra...
|
|
|||
|
|||
Hmmmm,LITE jobbigt det här med allt regn här.Vi har en del hektar hö att skörda,TRODDE vi skulle fått in det innan den 30 juli,som vi faktiskt fått alla andra år.Vi bokade en resa och såg framemot det......
Nu står höt fortfarande kvar,börjar likna halm istället och det verkar som om det bara är jag som kommer iväg på måndag.Gubben får och vill vara hemma ifall det ser ljust ut och blir sol den veckan. Så medans han ev skördar hö,ligger väl jag och svettas där nere. Det är NÄSTAN så jag önskar det blir regn den veckan med,så han kan följa med.EGOISTISKT, jag VET,men inte så kul att åka själv... |
|
||||
|
||||
Sv: Vädret här hemma
Citat:
dimitris |
|
|||
|
|||
17 grader och regn i Stockholm...
|
|
||||
|
||||
Med risk för att upprepa sig här vid norrlandskusten är det växlande molnighet och drygt 20 grader. Just nu lyser faktiskt solen. Tror vi leder sommarens solliga. Vi har haft en ganska normal sommar i år. Klagar inte.
Eva |
|
||||
|
||||
Regn och ca 17 grader i dag ocksåTror inte det har varit någon hel dag 20 grader under min semester som är på 3:e veckan nu
Har dock kunnat plocka lite blåbär mellan skurarna Hallonen ser också fina ut,trots allt regn Fast hellre detta än 40 grader Riitta |
|
||||
|
||||
Härligt att plocka blåbär. Jag ske ge mig ut och plocka nästa vecka. Det ser ut att bli gott om blåbär, som är ett av våra nyttigaste bär, denna sommar.
Blåbärs kakor bakade på vetedeg, blåbärspannka och blåbärspaj är bland det bästa jag vet. Eva |
|
||||
|
||||
Blåpärskaka med vetedeg (Mustikkapiirakka på Finska) Har jag redan gjort två gånger. Gör alltid det av dom första blåbären jag plockar.
Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
Regnet lär inte bli av rekordsiffror, men det kan hända att det låga antalet soltimmar blir det. Känner att det skulle sitta fint med ett uselt rekord så att man kan gräma sig "berättigat". Annars får man flytta till Norrland. |
|
||||
|
||||
Något som jag gläder mig över när det gäller vädret det är att när det äntligen kommer lite sol och värme och man kan gå ut och njuta, så är det så lugnt och fridfullt - det är nämligen alldeles för vått i gräset till att någon kan väsnas med gräsklippare och annat oväsen!
Och rododendronbuskarna växer och trivs som aldrig förr. |
|
||||
|
||||
Man får helt enkelt ta på sig regnbyxor, krypa in i en rhododendronbuske och sitta där och äta blåbärskaka. Och lyssna till tystnaden.
Ja, inte mig emot. |
|
||||
|
||||
Tänk igår, eller var det i förrgår, när jag var ute på tomten och rensade lite i djungeln gick jag omkring och njöt av denna underbara sommar och tänkte för mig själv att jag ska aldrig, aldrig någonsin åka hemifrån den här årstiden!
|
|
||||
|
||||
... och idag är det bara fööör varmt..
|
|
||||
|
||||
BETTAN!!! Sluta att skryta med ditt så jäkla goda väder! Den delan av SveaRike där du bor är inte en representativ del av väderkartan när vi pratar om hur dåligt väder det ärDetta i alla fall när vi pratar om männsklig population per area i Sverige!
Vi bor flest människor i södra delen av Sverige. Det senaste dygnet fick vi cirka 20-30 mm regn. Moster som jag delar mitt allt med hade sin sista semesterdag idag, den 27 Juli. Moster har haft 3 veckors semester. Det har regnat alla dagar utom 2................. Detta är ett hån mot en arbetande människa. Nej jag ser fram emot den dagen då växthus effekten blir så som alla experter siar om. ... Vi här nere i Skåne får MEDELHAVSKLIMAT. Sol,Sol,Sol,Sol, lite regn på vinterhalvåret OSV. MVH SolYeasou |
|
||||
|
||||
Även du har alltså börjat fundera på varför nästan hela Sveriges befolkning bor helt tokigt till. De flesta har varken vinter eller sommar, då de ska ha vinter är det nånting som inte säkert kan bestämmas om det är höst eller vår och då det ska vara sommar verkar det ju mest vara höststormar och regn i obegränsade mängder.
I går tog vi en 30 minuters båttur ut i skärgården, vädret var ungefär likadant som det har varit sedan vi kom från Grekland för tre veckor sedan, lite äckligt fuktigt och varmt så att man nästan svettas ihjäl men ölen smakar gott. Ska väl kanske tilläggas att jag befinner mej i trakterna runt Jakobstad i Finland, rakt över kvarken från Skellefteå men som jag har förstått det så har vi ungefär samma väder som på andra sidan kvarken. Jag hade tänkt börja jobba i början på augusti om det inte är för varmt men som det ser ut nu så börjar jag nog jobba i mitten på augusti i stället. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Jo så kan det ju vara för den som bor norr om Dalälven Janérik. Jag är född o uppvuxen i hufvudstaden! Som barn hade vi vinter där när det skulle vara vinter och sommar där när det skulle vara sommar. Men det var då det!
Sommaren 1993 var det inget annat än regn här nere i Ängelholm, denna sommar slår det bottenrekordet med hästlängder. Fy fan va jag är glad att jag inte har tagit någon semester denna sommar. Den 15 September blir det en resa till livet, till det som flertalet av oss kallar paradiset. Sen måste jag ju vara så ärlig att säga att det kanske blir en fin SVAMPHÖST, pga allt regn! MVH KantarellYeasou |
|
||||
|
||||
Citat:
Länge leve den svenska sommaren där den är som bäst! |
|
|