|
|||
|
|||
Att bo på Philoxenia
Funderar på att ta en sista tripp ner till Grekland för i år i september, och givetvis blir det Karpathos . Undrar om någon av er har bott på Philoxenia och i så fall hur var det? Några andra bra förslag på boende?
|
|
|||
|
|||
Sv: Att bo på Philoxenia
Jag åker på torsdag (2/8) och ska bo på Philoxenia. Kan rapportera när jag kommer tillbaka... //Anna
|
|
|||
|
|||
Spännande, hoppas det blir bra boende och hoppas att du får en riktigt toppen bra semester, vilket jag inte tvivlar på
|
|
|||
|
|||
Hemma igen efter en underbar vecka på Karpathos! Kan bara hålla med alla på detta forum; man blir helt förälskad i ön!!
Philosenia var ett helt OK hotell om man inte är ute efter lyx. Bra placerat nära hamnen med alla badbåtar, 10 min promenad till busshållplatsen och ca 30 min promenad till de fina delarna på stranden vid Pigadia. Nära till alla trevliga tavernor och barer. Bra supermarket vid taxistationen ca 5 min promenad från hotellet. Längre bort på gatan, mot busstationen, fanns en utmärkt fruktaffär med supergoda körsbär och druvor. Sängarna var rätt hårda, hela badrummet blev en sjö när man duschat, men så tycker jag att det brukar vara i Grekland. Det fanns fungerande aircondition och litet pentry. Safetybox i garderoben. Aircondition och box kostade tillsammans 52 Euro för en vecka. Betalas vid utcheckning. Balkong till alla rum, men inte med havsutsikt. Jag hade balkong mot baksidan och hade sol på morgonen (skönt vid frukosten på balkongen) och skugga på eftermiddagen när man kom från stranden, vilket var bra eftersom man då förmodligen hellre sitter i skuggan med ett glas kallt rosé... Jag hyrde inte bil eller moppe, utan åkte med badbåtar och lokalbussar till en massa olika stränder, och det funkade hur bra som helst! Köpt INTE badbåtsutflykt via resebyrån, utan gå ner i hamnen på kvällen och boka plats på en båt till dagen efter. Exakt samma resa till mycket bättre priser. Det kostade mellan 17 och 25 Euro inkl lunch för en heldagstur. Mycket trevligt! Jag åkte bla till Apella och Kato Lako. Underbara stränder! Ta gärna lokalbussen till Amopi, ca 15 min. Kostade ca 1.30 EUR. Härliga sandstränder. Jag gick längst bort till vänster, förbi den stora stranden, och där var perfekt! Blir dock fullt fram på förmiddagen, så om du vill ha en solstol är det nog bra att ta den tidiga bussen 8:20. OBS! Bussarna går när de är fulla, så var gärna i god tid både dit och hem. Jag tog också bussen till Lefkos en dag, och den resan var inget för höjdrädda! Resan tog ca 1,5 h och gick på MYCKET slingriga, smala vägar, högt upp i bergen utan räcken och vägren... (En familj steg av efter halva resan...) Stränderna i Lefkos var fina, men jag tycker noga att Amopi var bättre, så Lefkos kan man nog hoppa över... Hoppas du får en härlig resa! //Anna Senast redigerad av anniss den 2007-08-12 klockan 17:46. |
|
||||
|
||||
Jag ska bo där i September. Låter som ett vanligt grekiskt hotell, helt ok. Undrar bara hur man gör med nyckel till rummet? Tar man med sig den eller lämnar man in den i receptionen? På Mediterrenean skulle man lämna den i receptionen hela tiden och det kändes lite jobbigt att besvära personalen hela tiden när man sprang in och ut...Kändes inte så fritt
Mia |
|
|||
|
|||
Det fanns faktiskt ingen reception på hotellet, så nyckeln bar man med sig. Det fanns en knapp vid ingången som man kunde trycka på (det stod Philoxenia vid knappen), och då väckte man killen som jobbade där ( han verkade sova jämt.... )
Liten rolig detalj var att det inte fanns några siffror på dörrarna och inte på nycklarna heller. Istället var det en plåtbricka med tex 11 prickar på för rum nr 11. //Anna |
|
||||
|
||||
Ok, låter spännande med prickarna. Måste man väcka mannen för att komma in på hotellet, alltså ytterdörren? Eller väcker man honom om man vill något särskilt?Tack för ditt svar!
Mia |
|
|||
|
|||
Nej, man måste inte väcka honom för att komma in. Det är öppet dygnet runt. När jag tänker efter fanns det inte ens någon dörr in på hotellet. Enda gången jag behövde trycka på knappen var när jag skulle checka ut för att lämna nyckeln och betala aircondition och box.
Hur är det med värmen på Karpathos i september? Solsäkert? //Anna |
|
||||
|
||||
Låter skönt att man inte behöver besvära mannen i onödan. Hoppas att vädret är bra i September, tror dock att det kan blåsa endel. Har varit på Kalymnos och Rhodos i September tidigare och tycker att vädret har varit perfekt. Inte för svettigt, och varmt i havet, men i år så har ju vädret varit jättekonstigt så man vet ju aldrig. Längtar ner jättemycket nu! (Mindre än 4 veckor kvar)
Mia |
|
|||
|
|||
vi har precis kommit hem från karpathos.
och angående philoxenia så var det rätt dåligt.vi hade turen att ha fungerande airconditioning och en ny kylskåp,men istället hade vi ständigt rinnande toalett. vi kalagade på hotellet och även hos airtours tjejen men inget hände.som tur hade jag kvar mina öronproppar annars skulle jag nog inte kunnat sova på hela veckan. och städningen var... det går inte beskriva.på hyllorna och hörn osv hade nog ingen någonsin städat,i sovrummet moppades golvet rent bara "där man gick" men aldrig under sängen .köksdelen och handfatet i badrummet var snuskiga så det första vi gjorde var att köpa disk- o rengöringsmedel och starta igång städningen för att klara av att koka morgonkaffet.nya lakan/handukar fick vi bara en gång trots att det står nåt annat på anslagstavlan i ingången till hotellet men som sagt vi hade tur för vi hörde på hemvägen att många andra hade det mycket sämre, typ utan airconditioning och kylskåp |
|
||||
|
||||
Det var ju inte så bra...Aircondition får man väl betala extra för? Själv är jag inte pedantisk på något sätt, men det får ju inte vara hur snuskigt som helst. Bra att vara lite förberedd Hoppas att mitt kylskåp kommer funka, tycker det är viktigast!
Mia |
|
|||
|
|||
det var så att aircontitioning helt enkelt inte fungerade alls i vissa rum.och några andra hade det lite sporadiskt och klaga hjälpte inte,gubben fixade
det inte men ville ha betalt för hela veckan ändå. känner att jag måste säga nåt positivt nu hotellet hade bra läge och karpathos är en underbar ö |
|
|||
|
|||
Kan hålla med SIX om det där med städningen... Men jag valde att inte titta under sängen, och då gick det bra...
Min aircondition och kylskåp funkade hela tiden. (Bodde på rum 11.) Lärde känna några som bodde på rum 8, och de var också nöjda. Övervägande fördelen med hotellet var ändå läget. Och förhoppningsvis tillbringar man inte så mycket tid på hotellet ändå. ...och i september är det inte säkert att airconition är så nödvändigt? //Anna |
|
||||
|
||||
Låter hemskt att det inte städas. Skulle flytta direkt. En enda gång har jag varit med om att få börja städa rummet innan det går att använda och det var på Lefkas. Numera flyttar jag aldrig in i skitiga rum utan väljer genast något annat. Den städning jag hade på mina boenden i sommar var till största delen av toppklass och alltid bra. Den som betalar för ett rum bör alltid kunna förvänta sig att det är rent vare sig resan är på egen hand eller med charter.
Eva |
|
||||
|
||||
Då kan man spara in på dricksen till städerskan i alla fall. Äh, jag har inte så höga krav och resan var ganska billig, och tror inte jag kommer spendera så mycket tid på rummet. Bara det inte finns kackerlackor så får det gå. På Mediterrenean hade vi perfekt städning varje dag, den stackars städerskan fick slita i värmeböljan. Tänk att i timtal gå runt och städa när det är över 40 grader i över en vecka. HON fick dricks av oss, trevlig och glad var hon alltid med fast svetten rann...
Mia |
|
||||
|
||||
Ok vill man ha skitigt så. Inga greker accepterar skitiga rum. Är priset verkligen så lågt att rummet inte ska städas bör det klart framgå av överenskommelsen. Allt annat är verkligen respektlöst mot gästen. Jag har bott för 20 euro i juni, 10 i maj och rummen har alltid varit städade. Vad betalar ni för icke städade rum?
Eva |
|
||||
|
||||
Skulle ju föredra att det inte är skitigt förstås...Klart jag kommer påpeka att det inte städas om det inte görs det för Airtours som jag åker med. Är det för jäkligt så kommer jag klaga. Har ju inte bott där än så jag vet ju inte hur jag kommer uppleva det...Jag betalar allt som allt 5100 kr för 2 veckor själv på detta hotell med flyg då också. Är det snuskigt i dusch och toa efter andra gäster så kommer jag klaga för hotellägaren och Airtours. Men som sagt, jag får se hur jag upplever det när jag kommer ner. Är inte beredd att boka om resan och betala mycket mer för annat boende innan jag sett det själv. Träffade folk som bodde på detta hotell när jag var nere sist, de tyckte väl inte det var lyxigt direkt, men de sa inget om att det var skitigt.
Mia |
|
|||
|
|||
vi betalade 6800/vecka för 2 med airtours.så det var inte så dyrt och jag erkänner att när det gäller badrum och kök är jag rätt "pedantiskt" och vill ha det rent.resten fick vara som det va för man sitter inte inne, inte på den ön det finns så mycket att se och uppleva
|
|
|||
|
|||
Bo INTE på Hotell Philoxenia i Karpathos stad
Bodde på hotell Philoxenia i Karpathos stad i midsommarveckan men
semestern förstördes av utsikten från hotellet. Mitt i solen i en bur på ca 3x4 meter, ett betonggolv fullt med avföring, finns en stor hund. Hunden finns i buren hela dagarna och nätterna. Han skakar på huvudet hela tiden pga skabb i öronen och kroppen är full av fula sår. Där finns två skålar fulla med torkade löv, vi fyller den ena med vatten varje dag. Fjärde dagen får vi tag i ägaren, som kom ut från bottenvåningen av hotellet, han påstår att hunden får mat, vatten, promenad en gång om dagen och att hunden är för stor att ha inomhus (?) Vi pratade med airtours representant och mailade resebyrån när vi kom hem Nu har vi fått svar att hunden är borta. Kan någon kolla att det stämmer? Cronis |
|
|||
|
|||
Sv: Bo INTE på Hotell Philoxenia i Karpathos stad
den 16/8 när vi åkte hem var hunden kvar i buren
|
|
|