Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-31, 09:57
anniss anniss är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Myggor?

Hej! Jag åker till Karpathos, Pigadia, nu på torsdag 2/8. Ska bo på hotell Philoxenia. Är det nån som vet hur det är med myggen? De gillar mig, men det är inte ömsesidigt... //Anna
Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 10:00
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Myggor?

Ta gärna med ett myggmedel och något som lindrar klådan. De var på gång när vi var där förra månaden. Små, små så de knappt syns, men nog känns de!!!

Karin
älskad av mygg
Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 10:00
retzinas avatar
retzina retzina är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hejsan!
Jag har aldrig sett några myggor där förutom ett par kackerlackor man kan stöta på ibland.
Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 10:05
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Då har du väl någon extra dragningskraft KarinJag har också fått vara i fred

Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 10:08
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Då har du väl någon extra dragningskraft Karin
Jotack. jag vaknade med ryggen full av kliande bett, Skrikis fick några på benen, men herrarna klarade sig oskadda...

Men detta var första sommaren på fyra år som vi känt av några mygg på Karpathos, så det hör inte till vanligheterna, direkt.

Karin
Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 10:11
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Då är det ju bäst och med sig medel för säkerhetens skull.
Eller ha myggmaskin i rummet på natten
Vi har den alltid kvar i resväskan för säkerhets skull

Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 11:08
bopia bopia är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Για σασ Karin.

Jag har samma problem, också "älskad" av de små krypen, men jag brukar alltid äta allergimedicin tex clarityn, några veckor innan greklandsresorna numera, det har verkligen hjälp mig, har sedan några dar påbörjat årets kur inför resan till Kos den 25/8, vi längtar tokmycket till sol,värme o bad och allt annat underbart som finns i Grekland.

nedräkningen har börjat.....snart ska resväskan fram.....säger till mig själv packa INTE för mycket iår också...........får se om det funkar

bopia
Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 11:17
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Har ganska mycket besvär av myggor, dock icke på Karpathos då det blåser ganska mycket där.

Brukar alltid ha med mig följande i bagaget...

* Myggmaskin på rummet om vi sover med öppen dörr
* Clarityn brukar hjälpa, köpes recept fritt på apoteket
* Vanligt klassiskt myggmedel, köper vårat på apoteket, kommer tyvärr inte ihåg namnet.

Torbjörn
Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 15:02
carjoh carjoh är inte uppkopplad

Eftersom mannen får såna enorma bulor av myggorna så letade jag på internet. I en artikel på www.vardnyheter.se har man skrivit 070706 :

"Nu finns hjälp att få mot myggbett

Läkemedelsverket har godkänt antihistaminet Kestine (ebastin) för behandling av myggbett hos känsliga personer. Det är första gången ett receptfritt antihistamin godkänns för denna specifika användning.

Kestine används vid tillfälliga allergiska besvär orsakade av myggbett, exempelvis klåda och svullnad. Orsaken till att myggbett ger svullnad och kliar beror på en allergisk reaktion mot myggornas saliv. Både svullnaden och klådan som uppstår i samband med myggbett minskar efter behandling med Kestine.

”Vissa personer är extra känsliga för myggbett och reagerar med besvärande utslag och klåda. Äntligen kan dessa individer använda det receptfria läkemedlet Kestine vid tillfällig vistelse i myggrika områden för att lindra sina symtom. Bäst effekt uppnås om Kestine tas innan man blir myggbiten”, säger Docent Mats Mogard, Medicinsk chef, Nycomed AB.

Kestine är sedan tidigare godkänt för behandling av allergiska besvär orsakade av bland annat pollen och djurepitel.

Kestine är även det enda moderna antihistaminet som blivit godkänt av Läkemedelsverket i dubbel dosering vid svårare allergiska symtom från näsa och ögon. "

Har ännu inte hunnit prova det själva än, hittade artikeln i helgen och stod på apoteket direkt kl 9 dagen efter...

Carina
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:19.