Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-17, 21:22
Inabo Inabo är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard Aldrig var i Grekland

Hej

Vi skall åka till Kreta - Gerani ca: 12 km väster om Chania i oktober i 14 dagar. Hotellet heter Lito Beach... Någon som varit där och har något att berätta om platsen för mig...Ligger 2 km från Platanias. Någon som har varit på detta hotell? Är tyska ett gångbart språk eller är det engelska som gäller?
Jag är nyfiken på allt så jag hoppas på många svar... Inabo

Senast redigerad av Inabo den 2007-08-17 klockan 21:31.
Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 02:52
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Aldrig varit i Grekland

Jag har trots alla mina resor till Grekland aldrig varit på Kreta, så just de frågorna får andra svara på.

Men Tyska är tyvärr fortfarande inte populärt på vissa ställen i Grekland. Speciellt inte på Kreta. Det är historia, vi ska inte glömma den, men jag önskade att vi kunde lägga den bakom oss.

I större orter, även på Kreta, fungerar Tyska säkert utan större problem. Men om ni åker ut till mindre byar på landsbygden lär ni nog uppleva en viss "kyla" om du pratar tyska...

Poängtera att du kommer från Sverige och prata Engelska. Det underlättar.

Peter
Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 08:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Standard Sv: Aldrig var i Grekland

De allra flesta som arbetar i och kring turistnäringen på Kreta pratar engelska. Kommer du ut på landsbygden och vill prata med den som inte behärskar engelska är kroppsspråket och några enkla grekiska ord bra att ha. Jag har varit på Kreta många ggr under några årtionden det är bara de sista åren som jag inte besökt ön men mycket verkar vara sig likt. Det är nog som Peter säger att tyskar ibland kan mötas med viss kyla men oftast inte. Tyska turister är vanliga på Kreta och många greker har emigrerat även till Tyskland.

Kreta drabbades väldigt hårt under andra världskriget och för många äldre som har egna tragiska minnen från kriget och minns vad anhöriga berättat kanske det tyska språket har en negativ klang. Vi svenskar behärskar ju vanligtvis engelska bättre så det brukar fungera.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 13:55
lemon lemon är inte uppkopplad

Satsa på engelskan!

Apropå Andra världskriget, så stod många blodiga slag just kring stränderna väster om Chania, och en stor del av den tyska luftlandsättningen skedde där.

Läs gärna Anthony Beevours bok "Slaget om Kreta".

Annars funkar det alldeles utmärkt att bara bada och sola också, vilket vi inte fått för mycket av hemma i år...
Trevlig resa

/lemon
Svara med citat
Gammal 2007-08-19, 00:00

Tack för svaren. Men är det ingen som har bott på detta hotell och kan lämna någon information om det? Ligger det väldigt avsidigt från "liv och rörelse" ?
Svara med citat
Gammal 2007-08-19, 16:13
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Jag vet inget om ditt hotell eller var det ligger i Gerani. Men om du vill ha lite mer av liv och rörelse kan du alltid ta en promenad till Platanias. Ta det försiktigt då bara för det finns inte mycket till trottoar där och trafiken är rätt intensiv.
Om du sen där går upp i gamla stan så har du en härlig utsikt ner över stan och ut över havet. Där finns också en mängd olika restauranger att välja på. Den som ligger allra högst upp har både god mat och fin utsikt att njuta av.
Du kan också ta den gröna bussen in till Chania om du vill se ännu mera liv och rörelse.
Svara med citat
Gammal 2007-08-19, 17:41
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hej Inabo,

Jag var i Gerani i juni. Gick förbi ditt hotell varje dag. Det såg bra/mysigt ut men mer än så vet jag inte om hotellet.

Står en hel del om Gerani i trådarna http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=8888 och http://www.kalimera.nu/forums/showth...6576#post96576

Vill du veta något mer är det bara att fråga.

Senast redigerad av Rob Roc den 2007-08-19 klockan 17:43.
Svara med citat
Gammal 2007-08-19, 19:25

Hej igen!

Nu har vi tänkt om och inte vet jag om vi gör rätt men så här är det: Vid första bokningen så valde vi att bo på Lito Beach i Gerani men efter det att min man tittat på satelit bilder över området där så såg det så "öde" ut men inte vet jag....Detta gjorde iallafall att under tiden vi tittade på olika sidor så dök det upp en resa till Platanias och Lägenheter&Villa Varouxakis som vi bokade om till. Någon som varit där? Var det ett dumt byte av oss eller? Vi är ett par 50+ som vill ha närheten till mysiga resturanger men är inte några partyprissar för det....Tydligen är det en brant backe till hotellet men är det någon som kan säga hur brant? Har lite besvärligt med mina ben.....Hotellet ligger intill gamla delen av Platanias....Vi skall åka 4/10 -07 från Umeå är det någon annan här som skall med samma plan månne tro? Om man vill hyra bil - hur gör man det enklast? Skall man göra det via resebolaget eller blir det billigare att göra det på egen hand när man kommit ner? Vore väldigt tacksam om svar så snart som möjligt på våra funderingar av någon.... Svårt att veta om man gjort rätt eller fel? Dessutom blev det här alternativet 1200:- billigare fast det ligger mer centralt än Gerani vilket gör mig lite fundersam också ....hm,
Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 09:59
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Det är ganska svettigt att ta sig upp i dom gamla delarna av Platanias. Men om ni vill ha närhet till mysiga tavernor är det helt klart rätt!
Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 16:26
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Det stämmer att det är en rätt brant backe upp dit till ert hotell. Tittade just lite på det hotellet på Fritidsresor. Det ser ju jättefint ut. Så ni har alldeles klart gjort ett bra val ändå. Och så har ni ju som sagt närheten till alla mysiga tavernor/restauranger. Orkar ni ta er allra längst upp så ska ni se kyrkan och kyrkogården med en väldigt fin utsikt ut över havet.
Jag var i Platanias i Juni och vi traskade då upp i gamla stan några ggr i veckan. Bara för att det är så fint där.
Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 16:29
lexias avatar
lexia lexia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Hej!
Vi har bott på Lito beach för 5 år sen ,supernöjda med hotellet men utbudet av resturanger i närheten var torftigt man fick gå ganska långt.förra året var vi i Agia marina i ,år platanias och vill man ha lite mer liv och rörelse , närmare och ett bredare utbud av resturanger har ni gjort rätt som bokat om.Stränderna ser ju lite olika ut i Agia marina långgrunt, Gerani och Platanias rätt fort djupt.
Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 16:33
Argyris Argyris är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Hej,

om jag hade varit er så hade jag valt ett Hotel i Agi Apostoli, trevlig strand, nära (med Taxi) till chania..

/Nico
Svara med citat
Gammal 2007-08-20, 18:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Ni kommer att bli helnöjda med Platanias! Bra byte...

Jag har varit exakt samma tid som ni och det var härligt..inte så knökafullt överallt utan lite eftersäsong.. Bra väder fortfarande, regn/mulet en dag annars mest sol...Jättemånga bra tavernor och en fin utsikt från övre Platanias...Vår favorittaverna låg efter huvudgatan på väg västerut från centrum : SYMPOSIO

Vi hyrde bil på plats..man ska gå runt på flera ställen och höra innan man bestämmer sig..det lönar sig alltid!

HA en härlig resa!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2007-08-21, 08:28

Hej

Oerhört tacksam över alla svaren jag fått av er här i forumet. Nu börjar jag att längta över att åka ner....men känns lite "gruvsamt" med tanke på backen eftersom jag har lite besvärligt i mina ben.
Ni som vill får gärna ge oss lite mer tips och råd på allt möjligt som finns där nere....att se, att shoppa, att äta o.s.v....
Än en gång tack.

Kram/ Inabo
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:17.