![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej på er!!
Vilket kanon forum detta är. Hoppas ni kan hjälpa mig lite. Vi ska åka till Platanias den 6 september, bara slappa och slöa i en vecka ![]() Hur är vädret i september dag/kväll, är det kofta på eller kofta av på kvällen???Jag vill verkligen ha sol och värme, man är ju inte direkt bortskämd med det. Sen så ska vi som sagt var bo på Idigo Mare nån som har erfarenhet av det hotellet? Har bokat en tvårumslägenhet med markterass vet nån hur läget är på dem ? Inte så kul om man sitter mitt i "gröten" där alla passerar. Nåja man hänger ju inte så mycket i lägenheten iallafall.Stranden och poolen är ju ett bättre alternativ ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hitintills i sommar har Greklands problem handlat om för mycket värme och inte för lite. Om du läser charterkatlaogens vädertabell eller går in på en vädersida kan du se att Grekland har ganska hög medeltemperatur först halvan av september. Brukar ändå vara bra att ha med en vindacka eller kofta för lite svalare eller blåsigare kvällar.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Ser att det är varmt på Kreta nu.Härligt, gör att vattnet blir så skönt att bada i. Man får ta med en kofta för det kan nog som du säger kyla på en aning under kvällen.
Ser att jag stavat fel på hotellets namn ![]() Läste precis om bränderna som härjar i Grekland usch vad hemskt. Hoppas nån har någon info. om hotellet bra eller dålig kritik jag vill så gärna höra från någon som bott där. Tittar än engång på den underbara stranden i Elafonissi . Men jag vet inte om jag törs ta mig dit..vägarna låter så hemska och jag och den yngsta sonen är rätt höjd rädda. Vet inte om det är värt det??? Men samtidigt är jag en som älskar stränderna med sol och bad. Nåja jag har några dagar att fundera. Är vägarna så hemska som jag läst?? |
|
|||
|
|||
![]()
Du ska absolut inte missa att åka till Elafonissi, det är väl värt resan dit. Helt underbar strand o fantastiskt bad där. Det kan dock vara lite jobbigt om det blåser, sanden flyger så, men det är ändå värt resan dit!!! Vägarna är OK, mycket vackert att åka över bergen dit.
Senast redigerad av anic den 2007-08-25 klockan 19:31. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag håller med dig att det ser helt underbart ut.Säkert en upplevelse att se. Du har så sant man ska inte snacka stup smala vägar.Man ska snacka om den fina utsikten. Vi har varit till Platinias för två år sedan och var då redan på gång att besöka Elafonissi. Men som sagt var jag slog bakut i sista stund. Hur tar man sig dit på det mest "smärtfria" sättet. Guidadtur,vanlig buss,hyra bil eller jag vet jag hyr en egen helikopter..snabbt och smärtfritt
![]() Läser att det finns flera vägar att ta sig dit men ingen av dem lockar mig direkt. Vattenlandet som man tar sig till via det lilla tåget ska vi iallafall åka med.Lämpligt för mig ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Har precis komit hem från Platanias. Fryser som attan i kalla regniga Sverige.Man vänjer sig fort vid värmen. Igår var det 41 gr i Platanias. Vindstilla och inga direkta vågor i havet. Skulle nog säga att kofta på kvällen blir i det hetaste laget. De spådde där nere att det skulle bli över 40 gr de närmaste dagarna. Vi har bott på Indigo Mare. Är jättenöjd med lägenheten, servisen mm. Ett lugnt hotell med trevlig personal. Eftersom vi inte har några småbarn längre (har 4 barn) så kändes det här bra. Visst var det lite ungar men inte som kändes störande på något sätt.Det ligger precis intill stranden så man kan ju varva pool med bad i havet.Det finns minimarket med ok priser,(allt är ju dyrt) gratis internet, fräsch restaurang mm.Jag skulle inte tveka en sekund på att välja det hotellet igen. Elafonissi är jättefint men vägarna dit är svindlande. Men utsikten bedårande. Ha en jättebra resa, jag längtar redan dit igen Karin |
|
|||
|
|||
![]()
Vad härligt att nån äntligen har bott på Indigo Mare och att ni var nöjd med hotellet är ju också kanon. Vi har bara 4 dagar kvar innan avresa
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om inte du har lust att köra till Elafonissi själv, så åk bussen. Det KAN vara svårt att få plats i bussen (i alla fall sittplats) om man först går på i Platanias (tror i alla fall att den stoppar där, om inte den är allt för knökfull), men jag skulle nog överväga att åka in till Chania och få en sittplats därifrån från början. Försök att kolla när bussen går ifrån Chania, möjligen bara kl. 9.
Tycker ni att ni vill övernatta i Elafonissi, så kan du söka lite efter telefonnummer på små pensionat på nätet redan nu och ta med nr. och ringa och boka en natt innan ni åker från Platanias. Speciellt på denna tid av året med ganska många turister, så är det underbart att få några lugna timmar efter bussen lämnat Elafonissi igen vid 15-tiden (tror jag det brukar vara ungefär, kanske 16) och om morgonen innan bussen kommer dit vid 11. Och alla i bil på egen hand förstås. Trevlig resa! Tror de lovar lite mer normala temperaturer den kommande veckan. En kofta kan kännas skönt på kvällen om det blir 19-20 grader. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för rådet. Kan nog vara en fördel att ta sig till Chania så man får sittplats. Har kollat via Apollo vad de tar för sina dagsturer dit ut. Så det kan ju också vara ett alternativ. Däremot är det nog mest prisvärt att ta bussen från Chania.Övernattning känns inte aktuellt då man bara ska vara borta en vecka. Men jag tror det är skönt som du säger att ha stranden lite för sig själv när de flesta turisterna åkt. Men vi får se om vi alls åker jag har mardrömmar om vägen som går dit..
|
|
||||
|
||||
![]()
Mardrömmar om smala, krokiga vägar är inte roligt. Vi har åkt till Elafonissi flera gånger, det är en vacker tur, men visst är den smal med branta sidor. Du skulle kanske hellre åka båten från Paleochora, går kl. 10 - det är också en fin tur längs södra kusten, men det får kanske bli en annan gång med en övernattning i Paleochora.
Annars kan väl Falassarna eller Gramvousa vara fina mål som ligger på norra kusten, men allt beror ju på väder och framför allt VINDEN var det är bäst att åka till. |
|
|||
|
|||
![]()
Hejsan!!
Vi kom hem från Chania och Agia Marina i natt,men var i Platanias varje kväll,kan bara upplysa om att i skuggan höll dig sig runt 35-38 på dagtid ![]() ![]() ![]() så någon kofta tror jag inte du behöver ![]() ![]() ![]() Ha det gott ![]() Senast redigerad av Kalimera den 2007-09-03 klockan 15:00. Anledning: Lång citering |
|
|||
|
|||
![]()
Ps Vattnet i havet var inte ens avsvalkande,det höll sig runt 28 grader(så där var poolen bättre)Ds
Senast redigerad av Kalimera den 2007-09-03 klockan 15:00. Anledning: Lång citering |
|
|||
|
|||
![]()
Jag som varit orolig att det börjar bli svalare på Kreta. Men så verkar ju inte fallet. Jag är en riktig soldyrkare men ok kanske +40 är nog så hett för mig också. Fast det underbara när man åker hösten är just det varma vattnet i havet. Nu är det bara tre dagar kvar
![]() |
![]() |
|
|