|
||||
|
||||
Resa eller inte
Stina (resa till Karpathos?): ”…Reslusten borta…”
Janne (direkt från Sikinos): ”… Folk var ute och åt och var glada i går kväll, allting verkade precis som vanligt…” Många råder Stina: ”Klart du ska resa. Grekland behöver dina pengar och ditt stöd…” Monica: ”… hela balkongerna fulla av aska och luften är grå, vi håller oss inne för säkerhets skull…” PO lägger ut bilder från Nasa med rök, rök och åter rök. Både grekisk TV och svensk/dansk TV visar bilder som känns långt in i själ och hjärta. Det är helt overkligt och ändå är det verkligheten. Agda: ”…allt ser bra ut…” Om man ska resa eller ej? Nej, vi skulle inte resa till Peloponnesos i dessa dagar! Men vi hade biljetter till Aten i går. Det kändes inte bra, vi gladde oss inte. Visst ska man glädja sig till semestern, se fram emot avkoppling och nya upplevelser! Inte känna oro och bekymring. Bokade om till en ö längre bort från all denna rök några dagar senare. Det var väl en mening med det också, för dottern blev sjuk natten till i går. Nu har vi avlyst även nästa resa. Och maken har nu dessutom lagt sig med ryggskott. Jag undrar lite om det kanske inte är meningen att vi ska resa till Grekland i år. Men våra problem är ju ”lyxproblem” (även om dotterns sjukdom är både allvarlig och bekymrande) jämfört med de många stackars, stackars människor som fått sina liv så förstörda i Grekland. Vi känner verkligen med alla som drabbats! |
|
|||
|
|||
Sv: Resa eller inte
Det var trist att läsa Marianne. Tänk att allt ska hända samtidigt... Hoppas allt går bra med K och att Jens kommer på fötter snabbt.
Hälsa och sköt om er. Peter |
|
||||
|
||||
Tack Peter.
Jag är säker på att Jens är på benen snart igen. Ett ryggskott brukar kunna klaras med ett besök hos en bra sjukgymnast, så det satsar vi på här om ett par dagar. Mycket värre är det ju för grekerna, som det kommer att ta många år för att komma vidare. Hoppas vinden lägger sig ett bra tag framöver så det ger dem ro att få kontroll med situationen. Vi hoppas snart kunna resa ner igen! |
|
|||
|
|||
Det är ju så här att efter ett sådant katastrofläge som varit och är så är det ett "måste" att komma tillbaka till vardagen så fort det bara går. Vardagen för många greker är turister! Sluta därför inte resa hit utan kom och hjälp dem tillbaka till vardagen och livet,ut ur det vaccum som blir både utvändigt och invändigt när man lever i skräck och katastrof!
|
|
|||
|
|||
Så tråkigt för er Marianne!
Men jag vet att för er var detta rätt beslut...och nu får ni glädja er åt Atenresan till nyår! Agda: Visst kommer vi alla att fortsätta åka till Grekland..men det blir svårt nästa gång på Peloponnessos att inte gråta över förödelsen, där var så gudomligt vackert i påskas när vi var där... ..men som sagt för OSS hemma är ju problemen med ev. inställda resor intet om allt som ni genomlider därnere nu. Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
Är man parat att åka till ett katastrofområde, så ska man göra det – är man inte, så ska man vänta till allt har lugnat ner sig. Men inte sluta resa till Grekland, det har jag aldrig sagt. Vi människor är olika, några kastar sig ut i utmaningarna, andra avvaktar. Inget är ”fel”! Själv kommer jag att stödja på olika sätt, men inte genom att landa mitt i ett katastrofområde. Jag vet utmärkt att allt kan hända när som helst, det är också en risk att leva hemma i sitt eget hus, men en semesterresa är något av en höjdpunkt på året, en tid då vi hämtar överskott till våra problem som vi lever med, stora och små, en tid då vi ofta har underskott av ressurser innan vi reser – och något som vi vet att vi mår så fantastiskt bra av! Bara tanken om att bli fångad av rök och aska gav mig klaustrofobi. Jag hade chansen att välja, det hade inte de drabbade greker, som jag känner så djupt med. Som jag skrev, så hoppas jag att vi snart kommer att resa ner til Grekland igen. Men framför allt så hoppas jag att vinden lägger sig, att man får kontroll med bränderna, att det kommer lite regn, men inte så mycket att det uppstår andra problem (jordskred o.l.) och att det blir insamlingar som hamnar i rätta händer så att de drabbade snarast möjligt får en acceptabel vardag igen. Så fort som möjligt, men katastrofsituationen måste ju upphöra innan det kan bli tal om vardag. Att det sedan går många, många år innan olivträden åter står som förr, det gör ju en ledsen. Själv kan jag leva med en avbokad resa, eller fler. Det är som sagt lyxproblem, dvs. inget ”problem”. Men jag har andra problem, som drabbar vår familj. Sånt är livet – ingen slipper! |
|
|||
|
|||
Kloka ord, Marianne, du sammanfattar det bra.
Hoppas på "god bedring"! För er och för Grekland... //Gita |
|
||||
|
||||
Tack för det!
Livet är inte alltid lätt - inte för någon. Men det går upp och ner - och det kommer att gå upp igen, även om det är svårt att se det just nu, för allt för många!!! |
|
||||
|
||||
Marianne, ni har all min sympati, det vet du.
Tack för ditt mycket kloka inlägg. |
|
|||
|
|||
Citat:
Ala vi som är här på Kalimera känner väl samma vanmakt över hur lite vi egentligen kan göra NU....och man blir så illa berörd när man tänker på de som misst anhöriga, hus, och livsverk genom all bränder... Ja det är många tankar som snurrar i huvudet ... Lissi |
|
|