|
|||
|
|||
Öluff med småbarn
Det är ju ett tag kvar tills nästa års semester, men det är alltid roligt att fantisera och planera .
Vi har aldrig luffat runt tidigare, men jag är så sugen på att prova på det nästa vår/försommar. Eftersom jag är föräldrarledig med lillkillen så är det också lite lättare att komma iväg då bara en av oss behöver fixa med ledighet. Till min fråga: vilken ögrupp kan passa bra att åka till, och vilka öar? Vi kommer att ha med oss en 6-åring en 1-åring och så har vi även en 17-åring (fast det är tveksamt om jag kan lura med honom också). Det får inte vara för "äventyrligt", inte några katamaraner te x, helst någotsånär nära mellan öarna också så båtturen inte blir alltför lång. Jag tror att det vore lagom med 2-3 öar att besöka. Har ni några förslag för ett gäng oerfarna luffare med småbarn? |
|
|||
|
|||
Sv: Öluff med småbarn
HEJ VI Ö-LUFFADE 2002 I KYKLADERNA.SANTORINI.NAXOS, PAROS.MED VÅRAN DÅ 1-ÅRIGA FLICKA.DET GICK ALLDELES UTMÄRKT.2004 Ö-LUFFADE VI MED VÅRA TVÅ FLICKOR 1+3 ÅR ,SAMMA ÖAR SOM TIDIGARE+ATEN.VI GIFTE OSS SAMTIDIGT I SKANDINAVISKA KYRKAN I PIREUS.DET ÄR VÄLDIGT SMIDIGT ATT Ö-LUFFA MED BARN
MVH PATRIK |
|
||||
|
||||
Eftersom du skriver vår/försommar (= inte högsäsongen), så föreslår jag att du tittar efter resor till Skiathos. Det är lätt att flyga dit, flera charterbolag har resor dit, du kan välja enbart flygbiljett eller något rimligt hotellalternativ (ev. ospecificerat). Ön är liten, man kommer fort från flygplats till hotell och till underbara stränder.
Sedan kan ni provluffa lite till Skopelos och Alonissos, det finns många förbindelser och transporten är kort. Har ni hotell på Skiathos under hela perioden så behöver ni inte ta med er allt bagage. Är ni inställda på lite längre båtresor så är Sifnos också en väldigt fin ö. Eller Paros. Kombinera ev. med Syros. Men vill ni börja så lätt som möjligt håller jag fast vid Sporaderna. |
|
|||
|
|||
Tack för era tips. Måste kolla närmare på alla alternativ, vi har ju lång tid på oss att bestämma oss.
Marianne, det var faktiskt inte så dum idé, ifall att man får en billig ospecificerad resa kan det ju vara himla smidigt att lämna en del packning där och bara ta lite kortare utflykter för att återkomma igen. |
|
||||
|
||||
Så som du beskriver familjen, barnens ålder, så skulle jag vilja slå ett slag för Paros. Finns många fina stränder, ön är överskådlig, lätt att ta sig fram med buss, inga problem även med bil. Ni kan välja om ni vill bo på större eller mindre ort. Vill ni förflytta er är det mycket nära till Antiparos som jag sett många småbarnsfamiljer tycker fungerar väldigt bra. Är inte heller nån längre resa till Naxos, också en bra ö med stort utbud. Tänker att detta är förast gången ni reser på detta sätt, nästa gång är barnen lite större och ni vet hur det funkade. Då kan det ju vara läge att bli lite mer "äventyrlig", mindre öar, lite längre resor osv. Vart ni än åker, lycka till
|
|
||||
|
||||
Vi har Emma som nu är 1 år 8 månader, hon har hunnit vara på luffen två gånger med oss. Första gången var förra året då hon var 8 månader, då flög vi till Aten och körde en enkel tvåveckors luff till Naxos (Agios Prokopios) och Paros (Naoussa).
I år var hon 1,5 år då hon fick komma med på en lite längre treveckors luff. Då flög vi till Kos och tog oss via Kalymnos, Leros och Patmos till Samos som vi flög hem ifrån. Nackdelen i Kykladerna är att det blev två långa båtturer men det blir lite enklare om man flyger till Santorini. Fördelen här är att det är öar som är enkla att luffa runt bland, alla vet att det kommer luffare och det är enkelt att hitta boende, vi har också rest många gånger till dessa öar vilket gjorde det ännu enklare. Då det gäller årets tur i Dodekaneserna så var en stor nackdel båtarna, det är många småbåtar och lite struligt att få med sej vagnen och alla grejer in på båten, att hiss saknas i dessa båtar är naturligt för de har bara en våning. Däremot var det smidigt att det var korta båtturer, det var bara en båttur som tog mera än två timmar. Det var lite svårare att hitta boende på dessa öar, inga rumsraggare syntes till och på Leros blev det dessutom en dryg timmes promenad från båten (det fanns taxi men Emma somnade i vagnen och vi ville låta henne sova). En sak som jag aldrig tidigare hade trott var viktig var tillgången till pool, vi har tidigare nästan gått runt de hotell som har haft pool men nu var det nästan ett krav då det är mycket enklare att släppa lös en liten tjej med puffar i poolen än i havet. På många ställen fanns allmänna pooler som vi förlitade oss på men det är ju alltid smidigt om det finns på hotellet också. Jaja, det var lite att börja fundera på från början, fråga gärna mera så kanske jag kommer mej för att svara också. Mvh Janérik |
|
|||
|
|||
Jan-erik, och alla andra, jag kommer säkert att ha massor med frågor framöver. Ni har många bra förslag, nu måste jag kolla upp lite mer om dom här öarna och jämföra lite. En sak som jag tycker är viktig är att det finns sandstränder, jag gillar inte stenstränder och framförallt gör inte barnen det, det blir lite lättare att få ligga ner och sola åtminstone 5 minuter om dom har sand att leka i under tiden.
Det här forumet är så himla trevligt, vilken tur att man hittat hit bland alla andra greklandsfantaster! |
|
||||
|
||||
Hej!
Om ni har tänkt att åka i maj/juni kan jag rekommendera Anti-paros då den har en mycket långgrund strand. När vi åkte den perioden var det bra för barnen att bada där. På andra öar var det lite för kallt i vattnet när de vill ligga i mer än 10 min. Vi gillar Naxos men åker inte så tidigt (som maj-början av juni) nu när barnen är små och vill bada mycket. Vattnet blir djupt relativt fort i ex Prokopios dit många småbarnsfamiljer åker. Men åker man från mitten av juni är det ett väldigt bra ställe! Däremot är Paros inte något alternativ för oss. Men smaken är som baken... En ö som vi inte besökt (än) är Koufonissi. Men den rekommenderas av många småbarnsfamiljer. /Ofelia |
|
|||
|
|||
Ofelia, ja det är mycket man ska tänka på. Vi brukar ofta åka i slutet på maj- början av juni, i år åkte vi till Kreta 18 maj och det som var trist då var faktiskt att vattnet var ganska så kallt. Barnen kunde bara vara i vattenbrynet, man fick faktiskt stålsätta sig för att våga doppa sig, och det är ju lite trist. Men det brukar ju vara stor skillnad bara man åker två, tre veckor senare än så, så vi får försöka med det nästa gång.
Tack för tips om långgrunda stränder förresten, flickan går ju att prata med, men jag kan ju tänka mig hur det är att försöka säga till en busunge på 1 år att han inte bara ska springa rätt ut i vattnet. |
|
|