Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-03, 11:24
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Charter eller flygstol?

Hej!
Vi är en familj (2 vuxna, 2 barn i 10-årsåldern) som tillbringade två veckor på Samos i somras. Vi åkte charter, bodde på lägenhetshotell och hyrde bil några dagar.

Vi funderar på Greklandsresa även nästa sommar. Gärna Samos igen. Trevligt att återse en ö som vi tyckte om, se mer av den och återvända till platser vi tyckte om.

Tar gärna emot tankar kring resesätt:

A) charter = dyrt, men bekvämt, allt fixat och klart

B) flygstol + fixa boende själv
Det är där jag har alla frågorna: Hur gör man? Vad blir prisskillnaden? Är det lätt att boka boende i förväg? Hur håller man koll på vad man får? Vad ska man tänka på? Nackdelar? Fördelar?

Troligtvis blir det en resa i juli 2008 och två veckor igen.

Hälsningar, Aina
Svara med citat
Gammal 2007-09-03, 12:11
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Charter eller flygstol?

Janne har en e-guide som heter Öluffarskola och kostar 50:- kr. Det var kanske en ide att börja med den.
Själva började vi vårt öluffande med att åka ut några nätter i taget medan vi hade det mesta bagaget på charterhotellet.
Efter några resors erfarenhet tyckte vi att det bästa var att ha med sig alla sina saker, så att man var fri att fortsätta rutten som man hade lust, utan att återvända till charterhotellet.
Man är härligt fri när man luffar på egen hand - och svårt är det inte!
Svara med citat
Gammal 2007-09-03, 12:48
ZoM ZoM är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Hej! Jag och min man håller på att planera en öluff i fem veckor Maj-juni nästa år. Vi har ingen erfarenhet alls av att boka och fixa allt själva - men det är rikitgt skojj!!!

Vi har bara åkt charter innan...och det är inte så himla svårt, vi har det fantastiska verktyget - Internet, där du finner det mesta.

Det finns kanonsidor med grekiska hotel där man ser rum och hur allt ser ut. Tror inte att jag får skriva adressen här men du kan messa mig privat om du vill ha lite tips om hur du ska hitta.

Vi jämnförde olika priser på flygstolar och hittade till priset av 640 kr enkel resa ner till Athen. Sen kan man ta ett regulär flyg till Samos kan jag tro, eller flyga direkt hemifrån. Boende har vi funnit till ca 30E per rum, är man fler så var det billigare.

Mvh Zandrah
Svara med citat
Gammal 2007-09-03, 20:07
Ainas avatar

Tack för svar. Tyvärr är ingen i familjen intresserad av öluffning utom möjligen jag , i lugnt tempo. Familjen i övrigt vill ha ett basläger som man gör uftflykter ifrån, läsa och bada vid poolen.

Men flygstol och att fixa boende själv kan vara värt att fundera på, förstår jag. Ska ta reda på mer. Det är ju ett tag kvar...

Aina
Svara med citat
Gammal 2007-09-03, 20:22
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det blir inte nödvändigtvis billigare att boka resa och hotell själv än att köpa en charterresa.
Om man hittar billiga flygbiljetter kan det bli det, men den standard som även de enklaste charterhotellen har är ofta högre än standarden på de pensionat och små familjehotell som man måste välja om man ska hålla priserna nere.

Men som sagt; hittar man billiga flygbiljetter och trivs på ett enkelt hotell så kan det bli ganska mycket billigare att boka själv.

Börja leta biljetter i god tid, gärna mer än ett halvt år i förväg, så är chansen oftast störst att hitta de billigaste biljetterna. Bäst pris brukar man få om man bokar enkla biljetter.

Att boka hotell på internet är jättelätt numer. Man får lita på beskrivningar och bilder från hotellet och omdömen från gäster som bott där. Att det är de allra bästa sidorna av hotellet de visar på hemsidan utgår man naturligvis ifrån
Svara med citat
Gammal 2007-09-05, 12:52
Ainas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ZoM Visa inlägg
Det finns kanonsidor med grekiska hotel där man ser rum och hur allt ser ut. Tror inte att jag får skriva adressen här men du kan messa mig privat om du vill ha lite tips om hur du ska hitta.
ZoM, jag vill gärna ha adressen till hotellsidor. Har försökt skicka ett personligt meddelande, men är inte säker på att det funkat. Annars letar jag på nätet.

Har också läst vad Elisabet skrivit. Kanske blir det charter trots allt. Jag kan tänka mig att bo enkelt, men barnen vill ha pool på hotellet. Eller kanske är det maken som vill ha pool, men säger "Tänk på barnen!"

Aina
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:53.