|
||||
|
||||
Från Drakei till Karlovassi
Nästa vecka bär det av till Samos och Kokkari igen. Tänkte hyra bil några dagar och ta oss via Karlovassi - Votsalakia mot Drakei. Tydligen Samos vackraste väg. Undrar om det sen går att fortsätta efter kusten från Drakei tillbaka till Karlovassi. (Enligt vissa kartor går vägen runt hela kusten) Eller måste vi åka tillbaka samma väg vi kom?
Någon som vet? Manna |
|
||||
|
||||
Sv: Från Drakei till Karlovassi
Ni måste åka tillbaka samma väg. Vägsträckan är så vacker att det inte gör något.
|
|
||||
|
||||
Om vi kommer till Samos nästa sommar, så ska vi också åka den vägen!
Anneli |
|
|||
|
|||
Vägen till Drakei är inte bara Samos, utan hela grekiska övärldens vackraste bilväg, så ni bör absolut åka dit. Men, som Janne säger, det går inte att köra runt utan man måste åka samma väg tillbaks. Detta gör absolut ingenting, utan bara njut av åkturen.
Med tanke på att det är högertrafik åker man dessutum på utsidan av vägen tillbaks, och det är en upplevelse bara det, särskilt om man möter en lastbil eller så. |
|
||||
|
||||
Vi hyrde visserligen bara bil två dagar i somras, men trafiken var gles och hastigheterna sansade. Erfor vi.
Aina |
|
||||
|
||||
Bra!
Tack för infon. Då ser jag fram emot en spännande dag med lite badstopp vid Psilli Ammos utanför Votsalakia. Manna |
|
||||
|
||||
Limnionas beach efter Psilli Ammos (2) är inte heller så dum.
|
|
|||
|
|||
Nej det gör inte det. I alla fall inte för några år sedan. Jag kan inte tänka mig att det skulle någongång byggs en väg heller.Det finns en jätte fin vandringsstig. 2 beaches on the way.
|
|
||||
|
||||
Menar du vandringsstigen från Potami till Drakei? Har du gått den? Är den lätt att följa? Jag har sett bilder på stränderna (Megalo och Mikro Seitani, vet inte om jag minns namnen rätt.) Ser helt fantastiskt ut!
Aina |
|
||||
|
||||
Nu är vi tillbaka från Samos. Lydde råden och körde till Drakei. Håller med...vägen är verkligen underbar. Men som chaffis gäller det att hålla ögonen på vägen. Titta får man göra på utsiktsplatserna. Hann fika på Kostas i Drakei. Behärskar man hans tysk-grekiska så har han mycket att berätta.
Kan också rekommendera en lunch på taverna Psili Amos mellan Votsalakia och Psili Amos. Tavernan klättrar på bergväggen. Glömde nästan att äta av maten när vi förlorade oss i utsikten. För övrigt: Perfekt dagsutflykt, Körtid Kokkari - Drakei 1.45 min (via Karlovassi), ca. 2 timmar om man kör södra vägen via Chora- Mytilini. Hemma i Kokkari för eftermiddagsdopp vid 16-tiden. Toppen! /Manna |
|
||||
|
||||
Vad härligt det låter! Jag vill tillbaka till Samos, även om vi diskuterar andra öar också.
Aina |
|
|