Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-17, 11:22
Aneta Aneta är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007
Standard Goda råd

Efter en vecka på Samos Phytagorian i augusti där vi trivdes bra fick vi lust att prova en annan ö nästa år. Vi funderar på Karpathos eller Poros, har ni några goda råd om vilken ö som är lika trevlig som Samos?
Svara med citat
Gammal 2007-09-17, 20:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Goda råd

Av dessa två öar är enligt min uppfattning defintivt Karapathos att föredra. Finns säkert de som gillar Poros men jag gör det inte.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 09:12
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Eva, varför gillar du inte Poros? Intressant att veta om det handlar om naturen och platsen, bemötande eller annat.
Vi var också på Samos i somras. Jag vill gärna åka tillbaka dit, men maken kikar på andra öar. Senast Thassos. Därför följer jag intresserat den här tråden. Tror jag ska beta igenom informationen om öarna här på forumet och sedan återkomma med frågor.
Aina
Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 09:25
Eva Ls avatar

Egentligen borde jag inte uttala mig om ön eftersom jag bara varit där en dag och på Karpathos flera veckor. Jag gillar sandstränder och på Poros verkar det vara mest klappersten. Landsbygden såg öde och trist ut inte alls som på Karpathos som har många byar och bitvis väldigt vacker och dramatisk natur.
Vattnet runt Poros är inte alls lika klart och fint som vattnet runt Karpathos av förklarliga skäl.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 10:42
skrutt skrutt är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hej...Poros var min favoritö i många år innan jag upptäckte Skiathos,varför inte pröva den!?En undrbar ö med många underbara stränder och slingrande gränder...jätte god mat och faktiskt tycker vi billigt att leva...
Vi har även vart på Karpathos och gillade det sådär,förmodligen för att det blåste så hemskt HELA tiden,och det är tydligen en blåsig ö.Men fin!!!Jag förstår att valet är svårt,men jag säger PRÖVA SKIATHOS.Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 10:52
pulta pulta är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hej håller med Skrutt!
Har själv inte varit på Karpathos men min väninna var där första gången iår,kom hem i torsdags och hon tyckte den var karg och VÄLDIGT blåsig!
Skiathos har jag varit på,en favorit!
Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 11:14
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hej!
Jag gillar Samos MYCKET bättre än Karpathos. Poros har jag inte varit på. Skulle rekommendera Naxos eller Lefkas (kanske till och med Patmos) om ni gillade Samos.

/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 12:01
mariamaria mariamaria är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Blandar ni inte ihop Poros och Paros?? Jag skulle inte kalla Poros stränder för klapperstensstränder.... det är ju sand överallt! jag har också lite svårt att se vad som är "öde och trist landsbygd" på Poros....ön är ju full av pinjeträd...? och landsbygd?- vad är det på en liten ö?
Poros tillhör saroniska öarna och Paros kykladerna. Poros är liten och Paros är större.
Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 12:46
Eva Ls avatar

Det var jag som skrev klappersten och jag blandar inte ihop Poros och Paros. Har besökt Paros flera gånger så den ön kan jag. Det lilla jag sett av Poros stränder var klappersten och grumligt vatten. Finns säkert andra också.

Du skriver att Paros är en stor ö. Det tycker jag inte stämmer riktigt. Det går ganska enkelt att ta sig runt ön på några timmar. Skulle kalla det för mellanstor ö.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2007-09-18 klockan 12:50.
Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 14:56
mariamaria mariamaria är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Jag skrev att "Poros är liten och Paros större", menar inte att Paros är en "stor" ö men den är garanterat större än Poros.
Jag har under alla mina besök under åren totalt missat klapperstensstränderna på Poros, måste ta och leta upp dem....

Jag funderar också på vad du menar med "landsbygden" på Poros?
Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 16:37
Eva Ls avatar

Jag menar att det inte finns många byar att åka runt och titta på och vandra i. Sen kan väl landsbygden vara ok för det. Svaret var med anledning av att frågeställaren besökt och gillat Samos som är en ö med varierad natur, gott om byar och flera små städer. Frågeställaren väljer inför en kommande resa mellan Karpathos och Poros och frågade oss som besökt båda öarna om våra åsikter. Eftersom jag gjort det dristade jag mig till att svara och har också noggrannt angett att det är min personliga uppfattning och du får gärna ha en annan. Mer än så tänker jag inte utveckla min uppfattning.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:53.