Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-09-24, 15:25
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Kalifatides

På väg hem idag, ska jag köpa Mödrar och söner av T.Kalifatides.
Struntar i att den inte finns i pocket, struntar i att det är dag före lön.Måste bara ha lite Grekland.
Enl. recentionerna är den bra.Har någon läst den?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-09-24, 15:28
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Kalifatides

Har inte läst boken. Men jag läste en recension som var lite sval. Den hade en poäng som jag kunde sätta mig in i: recensenten skrev att författaren var så vördnadsfullt inställd till sin mor att man egentligen aldrig riktigt fick veta något om henne.

Det stämmer så väl med min bild av grekisk familjekultur att jag la det på minnet.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-09-24, 15:43
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Kalifatides

Vördnadsfull...Jo, det kan nog stämma.I Bönder och herrar(mfl) är tonen lite så.
Jag återkommer i ärendet.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-09-24, 18:03
pinulks avatar
pinulk pinulk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Borgå, Finland
Inlägg: 75
Standard Sv: Kalifatides

Boken är helt underbar. Den tar ganska länge att läsa då man får sätta den åt sidan hela tiden och fundera på hur man själv är och har det och tänker om saker och ting. Och så får man snyfta till alltid då och då. Både av glädje och melankoli. Men det blir ju värre för varje dag som går med det!!

Temat med ålderdom och död är universella.

Teodor är avundsvärd i sitt språk. Tänk att kunna uttrycka sig sådär på ett "främmande" språk man lärt sig i vuxen ålder.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-09-24, 18:26
pernille71s avatar
pernille71 pernille71 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Lomma
Inlägg: 23
Standard Sv: Kalifatides

Kan även rekommendera Kalifatides "Kärleken" som jag läser just nu. En kort och vacker roman, finns i pocket for ungefär 25:-

Pernille
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-09-24, 23:07
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Kalifatides

Citat:
Ursprungligen postat av pinulk Visa inlägg
Teodor är avundsvärd i sitt språk. Tänk att kunna uttrycka sig sådär på ett "främmande" språk man lärt sig i vuxen ålder.
Där håller jag med dig, och det är mycket därför jag beundrar Kallifatides så. Läser allt av honom då jag älskar hans språk.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-09-25, 07:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kalifatides

Jag har under åren läst alla utgivna böcker av Kallifatides vilka gett mig mycket. Känner också en stor beundran för hans kamp att erövra ett främmande språk och göra det så framgångsrikt. Känner också att jag delar många av hans värderingar och det har varit fascinerande att samtala med honom de få gånger jag gjort det.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-09-28, 13:10
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Kalifatides

Läste färdigt Mödrar och söner av Kallifatides(ska ju vara 2 LL)häromdagen.
Blir bara mer och mer förtjust i hans böcker och berättarkonst.
Boken är underbar!Humorn är träffande!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-09-28, 18:27
Minxs avatar
Minx Minx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Gävle
Inlägg: 64
Standard Sv: Kalifatides

Har just läst Kallifatides Ett nytt land utanför mitt fönster, vad annars skulle man läsa har i Grekland Han teman ar alltid lika intressanta, främlingskapet och skillanderna mellan svenskt och grekiskt. Jag glädjs åt att han kan jämnföra utan att döma, inget at rätt eller fel. Bara olika. En rysligt bra författare! Rekommenderas.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-10-19, 15:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kalifatides

Jag tycker att boken är helt underbar! Köpte den och fick den signerad av honom själv på bokmässan för en månad sen..Åh vad jag gillar hans lågmälda sätt att beraätta...och jag gillar vemodet som ständigt finns i hans böcker....Han är också helt underbar att lyssna till...Det har jag gjort många gånger...

Lissi - som just börjat läsa "I skuggan av en liten ouzo" av Staffan Stolpe
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-12-09, 16:42
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Kallifatides

Citat:
Ursprungligen postat av pinulk Visa inlägg
Boken är helt underbar... och fundera på hur man själv är och har det och tänker... Och så får man snyfta till alltid då och då. Både av glädje och melankoli.
Teodor är avundsvärd i sitt språk. Tänk att kunna uttrycka sig sådär på ett "främmande" språk man lärt sig i vuxen ålder.
Så bra du säger det, Pinulk!
En helt underbar bok, som trollband mig och gör att jag bara måste få tag på alla Kallifatides böcker. Har läst några stycken och alltid fascinerats, men denna grep mig på ett alldeles särskilt sätt. Att lämna sitt land... eller bli lämnad... - det är ämnen som rör. Faderns liv skulle jag också vilja läsa mer om, men det blir nog inte möjligt!

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
...recensenten skrev att författaren var så vördnadsfullt inställd till sin mor att man egentligen aldrig riktigt fick veta något om henne...
Denna vördnad grep mig... kan nästan avundas honom att han fick denna fina vecka tillsammans med sin gamla moder... - och hon med honom!

Senast redigerad av Marianne den 2007-12-09 klockan 16:52.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT