|
||||
|
||||
Takk for boktips!
Dessverre husker jeg ikke hvem som skrev om / anbefalte Stieg Larssons
"Menn som hater kvinner", men jeg må bare takke - f o r en f a n t a s t i s k bok det viste seg å være, nesten ikke til å legge ifra seg, både Arne og jeg leste den i nå i ferien - har ikke fått kjøpt nr 2 i serien enda, men........den skal leses Ellers leste jeg Anne Ragde i ferien, hun er f.t. min favorittforfatter av de norske, skriver drivende godt!!! "Arsenikktårnet" synes jeg er hennes aller beste, jeg vet ikke om den er oversatt til svensk? - men "Berlinerpoplene" er oversatt til svensk, det vet jeg I morgen begynner den som TV-serie på NRK 1. - jeg er spent på om den kan leve opp til boka! "Eremittkrepsene" heter oppfølgeren, den er enda bedre enn Berlinerpoplene, synes jeg Dette er også bøker som virkelig anbefales!!! Kari |
|
||||
|
||||
Sv: Takk for boktips!
Det är säkert väldig många som tipsat om Stieg Larsson böckerna, se till att ha nr tre hemma när du läst färdigt nr två. Trean fortsätter där nr två slutar....
Helén- som tycker att "Flickan som lekte med elden" är bäst av de tre |
|
||||
|
||||
Tycker samma som du Hellen, Flickan son lekte med elden, skulle också kunna heta "Flickan som hatar män som hatar kvinnor", är den bästa. Vad synd att det bara hann bli tre, författaren hade ju tänkt att skriva tio böcker i serie. Man kan ju undra vad han hade för planer för bl.a. Lisbet Salander. Trevlig bokhöst.
|
|
||||
|
||||
Jag tyckte den första var solklart bäst - sen nr 3 och sist 2:an...
Grattis till en bra läsupplevelse Kari - Stieg L är suverän semesterläsning |
|
|||
|
|||
..och jag köpte första delen på bokmässan som pocket...20 kr...Väl värda pengar då?...Den ska med på nästa resa!!
Lissi |
|
||||
|
||||
Kan du hålla dig så länge? Eller du kanske ska resa snart, förstås.
Janne läste tvåan när vi på Amorgos. Och när de flesta andra säger "jag läser Stieg Larsson" så sa han "jag läser Lisbeth". För honom var hon så självklar huvudperson |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Nu blir jag så nyfiken! Jag måste ha missat Stieg Larsson och hans böcker. Kan inte någon berätta lite mer om varför de är så bra?.....för det är de ju tydligen.
Ann-Kristin |
|
||||
|
||||
Tja, en trilogi kriminalromaner som spänner från pusselgåta (del 1) över actionberättelse (del 2) till - rena spionromanen (del 3).
Huvudpersoner är journalisten Mikael Blomkvist som i första delen löser en mordgåta med kopplingar till en svensk finansman som han granskat som journalist - och Lisbeth Salander, en outsider i samhället men högt upp på Internets hackertopp. Det är svenskt, det är med samhällsengagemang, det är feministiskt medvetet och det är MYCKET spännande. Stieg Larsson var journalist och chefredaktör för Expo som granskade nysvensk nazism. Han dog (i hjärtinfarkt om jag minns rätt) bara dryga 50 år gammal, efter att han lämnat in sina tre manus till förlaget men innan de hann bli böcker. Så dessvärre fick han inte uppleva den mesta bautasuccén inom svensk populärlitteratur sedan... ja, sedan när? |
|
||||
|
||||
Tack Inkfish för snabbt och innehållsrikt svar. Nu är nyfikenheten stillad..... så tillvida att jag får lägga till några böcker till min Adlibrisbeställning som jag, som tur var, inte hunnit skicka i väg än.
Ann-Kristin |
|
||||
|
||||
Citat:
- men, jeg har ingen ting i mot å ta feil.... |
|
|