Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Musik

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-15, 22:39
MalinEFs avatar
MalinEF MalinEF är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Antonis Remos och Sakis Rouvas världsturné

Hej alla Greklands-frälsta!

För er som har bråttom börjar jag detta inlägg med en sammanfattning:

Antonis Remos och Sakis Rouvas, två riktigt stora artister i Grekland, ger sig ut på en världsturné våren -08. Visst vore det kul om vi kunde hjälpa dem att bestämma sig för att komma till Sverige??

För er som har tid att läsa allt jag vill säga kommer här fortsättningen:

Jag har varit medlem på det här forumet ett tag, men inte haft tid att vare sig bidra särskilt mycket eller läsa särskilt många inlägg. En sak tror jag mig ha förstått i alla fall, och det är att det verkar finnas ett intresse bland medlemmarna att träffas på riktigt (på "Kalimera-träffar"), men att det ofta är svårt att hitta lokal och någon/några som är villiga att organisera sådana träffar.

När jag fick nys om Remos och Rouvas turné, tänkte jag att det vore fantastiskt kul om de kom till Sverige och om man kunde anordna en Kalimera-träff i samband med showen. Det är nämligen såvitt jag förstått inte en konsert, utan mer eller mindre en turnerande bouzoukiklubb det är fråga om. Åtminstone om de använder samma koncept på alla ställen de besöker, och det verkar väl troligast.

För er som inte vet hur Clubs ("klubbar") fungerar i Grekland, är en sådan alltid centrerad kring två huvudartister, som givetvis också är affischnamnen. Huvudshowen består av tre "set" -- ett av vardera artist, och ett litet kortare (15 minuter eller mer) där de två artisterna gör något tillsammans. Före denna show brukar mindre kända, lokala förmågor uppträda med covers, och efter showen är det dans till bouzoukimusik som gäller -- gärna på borden! För i alla fall på parkett sitter man vid bord när man tittar på showen, alltså inte i stolsrader som i en vanlig konsertsal. Självklart beställs mängder med alkohol (själv dricker jag inte alkohol men "står ut" med denna "ovana" eftersom det hör till).

I Grekland betalar man inte inträde om man bokar bord, men vid ett bord måste man beställa en whiskey-flaska (eller motsvarande) per fyra personer. Med andra ord bokar man ett bord i stället för köper en biljett. När en klubbshow är aktuell håller den öppet t ex torsdag till söndag i ett visst antal veckor -- eller månader -- i sträck.

Till Remos och Rouvas turné säljs naturligtvis biljetter eftersom det bara blir enstaka shower på spridda platser. Förfarandet verkar skilja sig åt beroende på var de spelar. I Australien verkar de kräva att man är en grupp om minst 10 personer för att få köpa biljetter till borden. I USA kan man uppenbarligen köpa enstaka biljetter även på parkett (dvs bordsbiljetter). Hur det skulle bli i Sverige om de kommer hit vet jag inte, men det är ett senare problem. Först måste vi försöka locka hit dem!

Vad jag har förstått av den här branschen, styrs den väldigt mycket av tillfälligheter. Jag menar att det inte behöver finnas någon tydlig logik i vilka städer som besöks av turnén. Gissningvis försöker de besöka ställen med relativt stora grekiska "communities", men inte nödvändigtvis. Någon som vet om det finns speciellt många greker i just Atlantic City (New Jersey) eller Mohegan Sun (Connecticut)?? Någon har i alla fall bedömt att det kommer att gå att sälja biljetter där, och de har säkert rätt.

Jag tror att det även skulle gå att få en show i Sverige utsåld, i alla fall med rätt marknadsföring. Remos och Rouvas är trots allt inte helt okända i Sverige. Men jag vänder mig till detta forum och frågar om det finns något intresse av en sådan här show i Sverige. För om inte ens de som är generellt sett tokiga i Grekland tycker att det vore kul att gå, är det kanske inte någon stor idé att ens försöka få hit ekipaget.

Vad tycker ni, allihopa?
Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 12:45
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Antonis Remos och Sakis Rouvas världsturné

Vilken bra inledning på ditt inlägg, Malin! En sammanfattning för de som har bråttom (eller kanske inte intresserar sig för ämnet).
Själv tycker jag det var mycket intressant, inte bara att Remos och Rouvas åker på världsturné, men din beskrivning av hur det går till när man lyssnar på musik i Grekland är levande och bra. Kan vara svårt att beskriva detta, för vi är ju så vana vid stolsrader på konserter här hemma.

Men undrar hur det skulle gå med en flaska vin på bordet utan mat i Sverige? Hoppas det kan lösas, ev. med något tilltugg, för det är ju ett mysigt sätt att uppleva grekisk musik.
Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 14:27
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Hej Malin!!

Vilken bra idé, det verkar jättekul!

Hur det ska gå tillväga är kanske svårare att lista ut men varför skulle det inte kunna funka här i Sverige.

Sitter just nu o lyssnar på grekisk radio, Arion radio har jättebra musik och där står oxå titel o vem som sjunger. Man blir bara så sugen på att dra iväg även om det inte är säsong där jag brukar hålla till.

Hoppas det kommer en lösning på det här. Jag stöder det till 110%.

Ha en trevlig helg alla Kalimeror!!!

Sanna

Senast redigerad av inkfish den 2007-11-16 klockan 16:45. Anledning: långt citat
Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 14:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

ÅH så kul detta vore!!
Minns för hela livet den konsert George Dalaras gav i Solnahallen 2001..Då var vi ett antal "Kalimeror" där.Men då var det ingen mat, den var efter.Då var det grekiska föreningen i Stockholm som arrangerade. Kanske det är lättast att få hit dessa herrar genom en grekisk förening??? Alla här som är intresserade och medlem i en sådan kanske vet hur man skulle kunna göra?? Ingen nämnd och ingen glömd!

Lissi - som absolut skulle lyssna
Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 16:06
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Det hade ju onekligen varit något att få hit de två stjärnorna. Är ju inga småsaker att hålla i då lokal måste ordnas, bokningar etc men idén är inte alls dum
Var? Lund? Göteborg? Stockholm? Köpenhamn? Annan plats?

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 17:17
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Stockholm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Karin
som längtar efter att få se Remos igen. Det ser ju inte ut att bli någon Atenresa denna vinter...
Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 19:22

Stockholm är väl bäst egentligen och lätt att ta sig till för alla.......och lättnåeligt för alla oss söderut också!. Men så är man ju egoist också...Malmö/Lund/Köpenhamnvore ju trevligt

Lissi
Svara med citat
Gammal 2007-11-16, 19:26
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Det hade ju varit härligt och få krama Sakis också
Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 12:29
MalinEFs avatar
MalinEF MalinEF är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Tack för alla härliga och positiva svar! Kul att få bekräftelse på att det verkar finnas ett intresse för ett sådant här "event" bland er på forumet.

Jag skulle bli nöjd oavsett vilken stad det blir, bara de kommer till Sverige. Stockholm och Göteborg är nog de mest logiska alternativen för en sådan här turné. Så länge ingen har konkreta förslag för någon annan stad, föreslår jag att vi siktar in oss på dessa två.

Med tanke på att det redan finns datum för shower i Australien, U.S.A. och Kanada i mars och april nästa år, kanske vi inte har så mycket tid att få dem intresserade. Än så länge har inga datum i Europa blivit officiella, men innan året är slut -- helst redan i mitten av december -- hoppas jag att vi har något konkret att komma med.

Lissi, tack för tipset om grekiska föreningar! Jag är själv så nyligt Greklands-frälst att jag inte ens tänkt på det finns sådana... Jag ska genast se om det kan leda till något.

Hur var Solnahallen som lokal när George Dalaras var här 2001? Är det någon som minns hur konserten marknadsfördes? Var den en del av en turné, eller lyckades man locka hit honom på annat sätt?

Jag har hört att det ibland arrangeras bouzouki-klubbar i Stockholms-området. Även om de rimligtvis borde ha varit mindre tillställningar än det här är fråga om, är det någon som vet vilka som har varit ansvariga för dem, och i vilka lokaler de har hållits?

I U.S.A./Kanada är det ett gäng som kallar sig "Greek Concert Promotions" som sköter arrangemanget för Remos och Rouvas del. Finns det något liknande i Sverige? Om inte, finns det någon annan konsert-/event-/showarrangör som vi spontant känner skulle kunna tänka sig att ta sig an denna show?

Jag kanske låter överamibitiös, men när det gäller Grekland i allmänhet och Sakis Rouvas i synnerhet, är jag numera alltid hundraprocentigt motiverad. Ni behöver dock inte vara oroliga: jag förväntar mig inte att ni alla här ska kasta det ni har för händerna och bilda kommitté tillsammans med mig och göra som jag, dvs allt i er makt för att få hit Remos och Rouvas (även om ni gärna får ställa upp på det, förstås). Jag hoppas mest på moraliskt stöd och glada tillrop från er sida, och självklart tips. Tips på folk som kan hjälpa till eller som kan känna till någon som kan hjälpa till, samt på lokal och annat konkret. Och det har ju börjat lovande -- tack för det!
Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 13:19
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Göteborg hade ju varit bästFast jag tar mig vart som helst i Sverige om det skulle bli så

Riitta
Svara med citat
Gammal 2007-11-17, 17:28

Jag tycker Solnahallen funkade fint som konsertlokal....Vi satt jättebra på rad 9.
Vem som tipsade om konserten vet jag inte men det var på Kalimera i alla fall. Sen bokade vi genom Grekiska föreningen i Sthlm.
Jag tror det kunde vara ett tips att kolla med de grekiska föreningarna i Sthlm, Gbg och Malmö om intresse finns. Stockholm skulle väl kanske vara en bra plats med tanke på läget.

Lissi- som tycker att det skulle vara fantastiskt med en sådan konsert
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:30.