|
|||
|
|||
Inget Karpathos sommaren 2008 :-(
Tydligen blev det då så att inget Finländskt bolag ordnar resor till Karpathos 2008. Hur är det med svenska bolag? Hörde att TUI eventuellt skulle åka dit?
|
|
|||
|
|||
Sv: Inget Karpathos sommaren 2008 :-(
Ser inte ut som TUI(eller Fritidsresor som dom heter här)flyger till Karpathos,däremot Apollo och Ving.
|
|
||||
|
||||
Troligtvis även Airtours, de reste dit förra året.
Airtours släpper sina sommarresor om 4 veckor. |
|
||||
|
||||
Jippi!! Det ser jag fram emot.. har ving och fritidsresor släppt sina?
|
|
|||
|
|||
Jag vet att Apollo har resor dit...
|
|
||||
|
||||
Alternativt så reiser dere til Rhodos (bare flysete) og tar fly over.., det er veldig billig og enkelt. Bosted ordner dere på forhånd selv, noe som også er enkelt.
Ia |
|
|||
|
|||
Lite allmänt flumm: :-)
Det var annars en lite märklig upplevelse att besöka Karpathos för andra gången sommaren 2007 efter att ha semestrat på Thassos ett år emellan. När jag nu var 3:e gången i Grekland så får jag inte längre lika stor wow-feelis genast jag ser ett grekiskt hus eller en smal bergsväg. På sätt och vis blev det en lite tom klänsla efter denna sommars resa. Detta kan iofs ha att göra med att frun var gravid i sommar och att vi därför tog det ganska lugnt och mest låg (i skuggan) på beachen. Jag är inte såå intresserad av beachliv och skulle hellre traska runt i små byar uppe i bergen. Månne man drabbas av samma syndrom som när de gör uppföljade till filmer när man besöker samma ställe flera gånger - man känner att man måste göra allt man gjorde senast, men dessutom lite till? En annan bidragande orsak kan ha varit att vi hade hyrbil under hela vistelsen detta år och att det kanske gjorde att vi kände press på att åka någonstans varje dag. iofs var det skoj att bara hoppa i bilen och åka till Achata eller Amoopi, men jag tror att hyrbil i 3 dagar skulle vara tillräckligt Höjdpunkterna under sommarens resa var besöken till Arkasa och Spoa. Jag skulle gärna ha stannat längre i dessa :-) |
|
||||
|
||||
Om jag kände som du så skulle jag pröva ett annat resmål nästa gång! Grekland är ju fullt av dem.
Personligen reser jag själv gärna tillbaka till ställen jag gillar - men jag kan förstå den där bristen på upptäckarglädje som du beskriver. Skulle helt klart göra uppehåll med Karpathos ett år och pröva nått nytt. |
|
||||
|
||||
Du är väl helt enkelt mätt på Grekland. Det är inget ovanligt, även om det inte märks så ofta här i forumet. Känner precis igen din beskrivning av känslan från andra.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har alltid varit mera greklandstokig än min hustru och jag var faktiskt lite orolig för hur det skulle bli då vi skulle börja resa med barn. Omständigheter utanför vår kontroll gjorde att övergången blev mera utdragen än det var tänkt men då vi äntligen kunde resa med barn så var det många tankar som snurrade i mitt huvud. Allt detta slutade med att jag valde första luffen så att första hotellet blev nånting som jag var övertygad om att passade småbarnsfamiljen, tiden blev också anpassad för nykomlingen i ö-världen, allt blev dessutom så som vi aldrig hade gjort det tidigare. För oss blev det så att vi åkte sent på hösten till ett hotell med pool på en ort som jag trodde skulle ha mera barnfamiljer än vi hade sett tidigare, vi till och med bokade vårt boende, i och för sej från båten till Naxos då jag skickade ett sms till Hotell Agios Prokopios att han får möta oss om han kan erbjuda boende men det är det närmaste en bokning jag nånsin varit i Grekland. Allt gick jättebra och Emma hade vid en ålder av ett år och åtta månader hunnit besöka åtta öar och bekanta sej lite lätt med Attika på fastlandet, vid två års ålder är hennes tredje greklandsresa bokad. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Aurinkomatkat
Aurinkomatkat, som är finskt, ordnar charterresor till Karpathos. Åkte med dem förra året.
|
|
|||
|
|||
Även jag var med Aurinkomatkat ill Karpathos senaste sommar. Aurinkomatkat har inga resor till Karpathos under den kommande säsongen. Ingen annan researrangör heller har resor till denna vackra ö under år 2008.
|
|
||||
|
||||
Ni kan väl åka via Rhodos kanskeFlygbiljett dit och så inrikesflyg eller båt
Riitta |
|
|||
|
|||
Jo nog kommer man ju dit om man vill och om man är beredd på att låta det ta lite längre :-) Det har dock bara varit så bekvämt att åka direkt.
Man vill ju att det ska gå snabbt att komma till resmålet (eller jag vill), men dessutom vill jag vara den enda turisten där...och den ekvationen går ju sällan ihop :-) |
|
|||
|
|||
Hei!
Det er kanskje ikke noe godt alternativ, men norske Apolloreiser har turer til Karpathos sommeren 2008. Annette |
|
||||
|
||||
Det finns ett bolag i Finland som heter Matka-Atlas som ordnar resor till Karpathos sommaren 2008. Visserligen är det inget direktflyg utan man flyger via Rodos, men alternivet finns i alla fall. Kolla under rubriken "Kreikanlomat" där finns också flera andra alternativ som ingen annan researrangör har, bl.a Naxos, Paros osv. Förresten skulle även jag råda Stefulainen att åka till en annan ö denna gång. Något med behändigt direktflyg om babyn skall med!
|
|
|||
|
|||
Vilka flygbolag flyger till Karpathos och hur lönar det sig att flyga om man vill fixa flygresan på egen hand? Billigt, bra och snabbt får det gärna vara
|
|
||||
|
||||
Billigt och snabbt kan vara en svår kombination. Både Finnair och Blue1 flyger från Helsingfors till Aten. Därifrån blir det väl sen inrikes Rodos-Karpathos, vet inte om man kan flyga till Karpathos direkt från Aten. Eller så kan du kanske tänka dig att anlita ett svenskt charterbolag och flyga först till Sverige och därifrån direkt till Karpathos. Tråkigt att det inte längre finns direkta charterresor från Finland, var själv där i fjol i slutet av maj och tyckte bra om det!
|
|
||||
|
||||
Från Aten kan man flyga direkt till Karpathos. Bara man får ihop tider som passarNår jag har kollat den möjligheten att åka till Kalymnos via Aten, så antingen missar man planet precis,eller får vänta halva dagen i Aten
Kolla i allafall. Det kanske stämmer bättre med Karpathosflyget Riitta |
|
|